Historia Bałkanów 3700-CS-HBL-23
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
LEKTURY OGÓLNE 1. E.Gellner, Narody i nacjonalizmy, Warszawa 1991. 2. D. Smith, National Identity, London 1991. 3. J.Topolski (red.) Studia nad świadomością historyczną Polaków, Poznań 1994. 4. D. Smith, Nations and Nationalism in Global Era, 1995. 5. B.Anderson, Wspólnoty wyobrażone, Warszawa 1997. 6. A.D. Smith, Myths and Memories of Nation, 2000. 7. D. Smith, The Antiquity of Nations, Polity Press Cambridge 2004. 8. Jan Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin 2004, s. 11 – 32. 9. Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, opracowali, Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak, redakcja A. Mencwel, Warszwa 2005. 10. J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006, ss. 11- 31; 76- 97; 131 – 148. 11. Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, pod red. A.Szpocińskiego, Warszawa 2009. LEKTURY OBOWIAZKOWE 12. A.Walicki, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa, Warszawa 1964. 13. T.Wasilewski, W.Felczak, Historia Jugosławii, Wrocław 1985. 14. R.J.Crampton, A Short History of Modern Bulgaria, Oxford 1987 15. T.Wasilewski, Historia Bułgarii, Wrocław 1988. 16. H. Pozzi, Black Hand over Europe, Zagreb 1994 (first edition published may 1935)Nedret Kuran Burçoğlu (edited by). 17. L. Wolff, Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment, Stanford University Press 1994. 18. J. Rapacka, Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosowiańskiej, Warszawa 1995. 19. J.Sujecka, Bułgarska idea narodowa i jej okcydentalistyczno- słowianofilskie konteksty. Na przykładzie twórczości Iwana Wazowa. Z polskich studiów slawistycznych, Warszawa 1995. 20. J. Rapacka, Leksykon tradycji chorwackich, Warszawa 1997 21. M. Todorova, Imagining the Balkans, Oxford University Press, Inc. New York, 1997 22. T. Dąbek – Wirgowa, Pogranicze historii i mitu. Współczesne aktualizacje XIX-wiecznych mitów narodowych na obszarze bułgarskim i macedońskim (w:) Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów, pod red. M. Bobrownickiej, L. Suchanka i F. Ziejki, Karaków 1997. 23. I. Banac, Ten National Question in Yugoslavia. Origins, History,Politics. 1918-1945, Cornell University Press, IIthaca and London 1998. 24. B. Jelavić, History of the Balkans Eighteenth and Nineteenth Centurie, volume I, II. 25. The Image of the Turk in Europe from the Declaration of the Republic in 1923 to the 1990S, Istambul 2000. 26. J.Sujecka, Ikona domu, Instytut Slawistyki PAN,Warszawa 2000. 27. M. Mazower, The Balkans. A short History, Weidenfeld & Nicolson 2000. 28. I.Stawowy-Kawka, Historia Macedonii, Wrocław 2001. 29. M. Glenny, The Balkans. Nationalism, War and Great Powers, 1804-1999, London (1999) 2001. 30. N. Malcolm, Kosovo. A short History, London (1996) 2002. 31. N. Malcolm, Bosnia. A short History, London (1998) 2002. 32. The national Idea as a Research Problem, edited by Jolanta Sujecka, SOW, Warsaw 2002 33. Sanimir Resic & Barbara Törnquist-Plewa (eds.), The Balkan in Focus. Cultural Boundaries in Europe, Nordic Academic Press 2002, pp. 234. 34. M.Tanty, Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, 2003. 35. E. Znamierowska- Rakk, Federacja Słowian Południowych w polityce Bułgarii po II wojnie światowej. Korzenie, próby realizacji, upadek , Warszawa 2005. 36. Pål Kolstø (ed.), Myth and Boundaries in South – Eastern Europe, London 2005, pp. 357. 37. G.Szwat-Gyłybowa, Haeresis Bulgarica w bułgarskiej świadomości kulturowej XIX i XX wieku, Instytut Slawistyki PAN Warszawa 2005. 38. M. Mazower, Salonica. City of Ghosts. Christians, Muslims and Jews 1430-1950, London 2005. 39. W. Konarski, A. Koseski (redakcja), Bałkany. Etnokulturowe podloże konfliktów, Pułtusk 2006. 40. Territorialism and Identity, ed. by Jolanta Sujecka with assistance W.J.Burszat, J.Serwański, special issue „Sprawy Narodowościowe” 2007, zeszyt 31. 41. B. Jezernik, Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, Kraków 2007. 42. J. Sujecka , Konceptualizacje Bałkanów w : Ukraińskie transgresje XX-XXI wieku. Uwolnić przyszłość od przeszłości. Uwolnić przeszłość od przyszłości. Kultura - Historia – Polityka. Panu Profesorowi Telesforowi Poźniakowi w osiemdziesiątą rocznicę urodzin, red. naukowa Agnieszka Matusiak, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław-Lwów, 2012,62-71. 43. J. Sujecka “The Continuity and Discontinuity. The Question of Territorialism and Double Identity from the Perspective of 20th Century Macedonia” Colloquia Humanistica 1, Warsaw 2012, pp. 33-43. 44. J. Sujecka (ed.) Macedonia: Land, Region, Borderland, Series of book ‘Colloquia Balkanica’ vol.2, Wydawnictwo DiG, Warsaw 2013, pp. 581. 45. A. Brkić, (Re)constructing national and supranational identities: The Balkans and the European Union, Amsterdam: European Cultural Foundation, 2014. 46. I. Sawicka, J. Sujecka, Wprowadzenie do bałkanologii. Etnosy-Języki-Areały-Konceptualizacje, Instytut Slawistyki PAN, Fundacja Slawistyczna, Warszawa 2015. 47. B. Trifunović, Memory of Old Serbia and the Shaping of Serbian Identity, Series of book ‘Colloquia Balkanica’, vol. 3, Wydwanictwo DiG, Warsaw 2015, pp. 190. 48. J. Sujecka & K. Usakiewicz (eds.), The Image of Russia in the Balkans, Series of book ‘Colloquia Balkanica’ vol. 4, Wydawnictwo DiG & La Rama Mediterranean Warsaw- Bellerive-sur-Allier 2016, pp. 295. 49. W. Sajkowski, French Image of the Peoples Inhabiting Illyrian Provinces, Series of book ‘Colloquia Balkanica’ vol. 6, Wydawnictwo DiG & La Rama Mediterranean Warsaw- Bellerive-sur-Allier 2018, pp. 278. 50. Jolanta Sujecka (ed.) The Balkan Jews & the Minority Issue in South-Eastern Europe, „Colloquia Balkanica” tom VII, Wydawnictwo DiG & Edition La Rama, Warsaw - Bellerive - sur- Allier 2020, p.470. 51. Aleksandra Twardowska & Katarzyna Taczyńska (eds.), “Sephardim, Ashkenazim and Non-Jewish Peoples: Encounters Across Europe” , Colloquia Humanistica 9 (2020), Instytut Slawistyki PAN – open access edition 52. Tijana Vuković, Regaining the Past.Yugoslav Legacy in the Period of Transition. The Case of Formal and Alternative Institutions of Art and Culture in Serbia at the End of the 20th and the Beginning of the 21st Century. Faculty of “Artes Liberales” University of Warsaw – Wydawnictwo DiG & edition La Rama. Warsaw – Bellerive – sur-Allier 2022, s. 343. |
Efekty uczenia się: |
Wykład realizuje następujące wyzwania kierunkowe: Historie i tożsamości oraz Kultury i religie, realizuje humanistyczny i społeczny moduł kształcenia. Wykład poświęcony jest historii Bałkanów, jako całości historycznej i kulturowej, co umożliwia zrozumienie genezy konfliktów etnicznych i religijnych, a także dzisiejszej skomplikowanej sytuacji regionu, ale również bogactwa kulturowego, będącego następstwem wielu wpływów kulturowych. Student w zakresie wiedzy ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad historia i kulturą, zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstw, zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki, ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, zna najważniejszych twórców kultury europejskiej, zna klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee. ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce . Student w zakresie kompetencji społecznych ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych, rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie wykładu przewidziane są pięciominutowe kolokwia sprawdzające rozumienie terminologii używanej na wykładzie, które nie są oceniane, ale służą poprawie komunikacji między prowadzącym, a słuchaczami. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, przy czym student sam wybiera temat, który ma wykraczać poza wykład, ma dotyczyć jednego zagadnienia, które student sam proponuje (w porozumieniu z prowadzącą) i które sam przygotowuje (korzystając z konsultacji). |
Zakres tematów: |
1. WYJAŚNIENIE POJĘĆ Geneza nazwy i pojęcia Bałkany; Bałkany lingwistyczne; Bałkany kulturowe / mentalne; Półwysep Bałkański. 2. GRANICE BAŁKANÓW I EUROPY. KSZTAŁTOWANIE SIĘ ANTEMURALE CHRISTIANITATIS Pogranicze Wojskowe- Habsburskie; Pogranicze Weneckie – Dalmatyńskie; Pogranicze Tureckie – Bośnia. 3. MAPA RELIGIJNA BAŁKANÓW Czasy przedosmańskie: krąg Byzantina, a krąg Latina; Chrystianizacja i slawizacja; misja Cyryla i Metodego wśród Słowian; Septuaginta – Wulgata- Biblia Słowiańska; chrystianizacja Bułgarii i Dalmacji; głagolityzm i jego funkcja na pograniczu Byzantina i Latina; Kościół Bośniacki i jego hybrydalność; alfabety: glagolica, cyrylica, bosančica; sekty, herezje i ruchy religijne w czasach przed wejściem Osmanów i ich sposób istnienia w czasach osmańskich; bogomilstwo – powstanie i historia sekty; pamięć o bogomilstwie w czasach nowożytnych; hesychazm i jego znaczenie dla kształtu prawosławia na Bałkanach; bektaszyzm i jego funkcje tożsamościowe w XIX w.; dynowizm i jego pozareligine funkcje. 4. CZASY OSMAŃSKIE. WŁADZA. RELIGIA Turecki system lenny; autokefalia w czasach sprzed wejścia Osmanów i w czasach osmańskich – Patriarchat w Peci i Arcybiskupstwo Ochrydzkie; organizacje reprezentujące chrześcijan w czasach osmańskich – Patriarchat w Konstantynopolu, fanarioci i ich funkcja w Imperium Osmańskim). 5. TERYTORIA W CZASACH PRZED OSMANAMI I W CZASACH OSMAŃSKICH Dalmacja – Iliria/Iliryk; Slawonia; Bośnia i Hercegowina; Primorje – Dukla – Zeta – Czarnogóra; Zagorje – Raška – Serbia; Kosowo – Albania; Macedonia – Bułgaria. 6. TRADYCJE PROTEKTORATU NA BAŁKANACH. DIASPORY BAŁKAŃSKIE Tradycje protektoratu na Bałkanach – protektoraty habsburskie nad ludnością katolicką i protektorat rosyjski nad prawosławnymi; diaspory a procesy narodotwórcze na Bałkanach – grecka diaspora w Odessie; serbska diaspora i metropolia w Karłowicach; albańska diaspora w Turcji; bułgarska diaspora na ziemiach rumuńskich i w Odessie; macedońska diaspora w Bułgarii. 7. PRAWO ZWYCZAJOWE NA BAŁKANACH Albański kodeks Lekë Dukagjinit i prawo zwyczajowe Bałkanach. 8. PROBLEM „DŁUGIEGO ŚREDNIOWIECZA” na Bałkanach Slavia Orthodoxa w rzeczywistości kulturowej czasów przedosmańskich; sposób istnienia szkół piśmienniczych Słowian prawosławnych w czasach osmańskich na Bałkanach; rola ośrodka piśmiennictwa średniowiecznego w Račy; Serbowie habsburscy (węgierscy) i ośrodek we Fruškiej Gorze; ksztaltowanie sie ośrodka serbskiej diaspory w Karłowicach; Karłowice jako ogniwo między Latina i Slavia Orthodoxa na Bałkanach – piśmienictwo XVIII wieku. 9. PISARZE HISTORYCZNI XVIII w. A ŚWIADOMOŚĆ TERYTORIALNA NA BAŁKANACH Đođe Branković (1645-1711); Pavel Julinac (1730 – 1785);Zaharija Orfelin (1726-1785);Jovan Rajić (1726-1801);Paisij Chilendarski (1722 -1773) ; Kwestie językowe na Bałkanach. Literatura wysoka i literatura niska i języki jej przypisane. 10. SLAWIZACJA ANTYKU NA BAŁKANACH. KONTEKSTY Kontekst Kronik polskich (Marcin Kromer; Maciej Stryjkowski; Piotr Skarga; Vinko Pribojević – De origine successibusque Slavorum (1525) i recepcja jego dzieła w kręgu pozachorwackim; Dubrownik i Dalmacja jako ośrodki slawizacji wątków antycznych. Recepcja dzieła dubrownickiego benedyktyna Mavro Orbiniego Il regno degli Slavi (1601) w dwu odmiennych kręgach kulturowych: łacińskim i cerkiewnosłowiańskim; procesy narodotwórcze wśród Słowian bałkańskich; Fałszywy obraz Słowian jako bezpośrednich spadkobierców kultury antycznej; kwestia pośrednictwa między Europą prądów oświeceniowych, a osmańskimi Bałkanami; drogi okcydentalizacji tureckiej Europy. 11. TOŻSAMOŚĆ NA BAŁKANACH Obraz tożsamości w imperium osmańskim: millety i ich znaczenia przed XIX wiekiem; zmiana znaczenia terminu millet w XIX wieku pod wpływem idei narodowej; okres tanzimatu i jego wpływ na rozwój tożsamości na Bałkanach; rola autokefalii. 12. KONTEKST IDEOLOGII Idea wzajemności słowiańskiej - inspirująca rola Stanisława Staszica; Jan Kollár i jego O literalnej vzájemnsoti mezi kmeny a nařečimi slavensými (1836); Austroslawizm lat 40-tych XIX wieku; iliryzm jako nawiązująca do czasów antycznych propozycja zjednoczeniowa: pojęcie „Ilirii” i „Iliryku” ; antyczne mapy i kroniki w kształtowaniu wizji terytoriów na początku XIX wieku; koncepcja przestrzeni i języka; jugoslawizm i kontekst ideowy Hotelu Lambert. Agenci ks. Adama Czartoryskiego na Bałkanach; Słowianofilstwo rosyjskie lat 40-tych XIX wieku i jego rola wśród Słowian na ziemiach serbskich, bułgarskich i macedońskich. Rosyjski panslawizm po 1856 roku i kształtowanie się postaw politycznych na Bałkanach; Słowiański Komitet Dobroczynny i jego działalność wśród Słowian bałkańskich; Megali idea i ideologie słowiańskie w środowisku zhellenizowanych Słowian z ziem bułgarskich i macedońskich; grecyzacja ludów bałkańskich (Słowian, Arumunów i Albańczyków) i kształtowanie się tożsamości opartej na języku i etnogenezie. 13. AUTOKEFALIA NA BAŁKANACH Rola patriarchatu konstantynopolitańskiego w czasach osmańskich; specjalna pozycja fanariotów; sytuacja serbska (Patriarchat w Peci i w Karłowicach) na tle sytuacji innych chrześcijan (Bułgarzy, Albańczycy, Grecy). Walka o egzarchat na ziemiach bułgarskich i macedońskich; misje unickie wśród Słowian prawosławnych na ziemiach macedońskich i ich rola w kształtowaniu się separatyzmu; Kościoły autokefaliczne na Bałkanach w XIX i XX wieku. 14. KSZTAŁTOWANIE SIĘ SEPARATYZMÓW NA BALKANACH W XIX i XX (XXI) w. Kwestia grecka i kwestia serbska; kwestia bułgarska i kwestia albańska; kwestia macedońska; Bośnia, Sandżak. Kosowo, Czarnogóra. 15. TERRORYZM, WOJNY BAŁKAŃSKIE, I WOJNA ŚWIATOWA 16. ŻYDZI BAŁKAŃSCY. II WOJNA ŚWIATOWA I ZAGŁADA |
Metody dydaktyczne: |
W trakcie wykładu przewidziane są pięciominutowe kolokwia sprawdzające rozumienie terminologii używanej na wykładzie, które nie są oceniane, ale służą poprawie komunikacji między prowadzącym, a słuchaczami. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, przy czym student sam wybiera temat, który ma wykraczać poza wykład, ma dotyczyć jednego zagadnienia, które student sam proponuje (w porozumieniu z prowadzącą) i które sam przygotowuje (korzystając z konsultacji). |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:00 - 16:30,
sala 4 |
Ryszard Sowa | 4/10 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Dydaktyczny - Dobra 72 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.