Literatura: |
Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłum. Marcin Trzęsiok, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022.
Lydia Goehr, Dzieła muzyczne w muzeum wyobraźni. Esej z filozofii muzyki, tłum. Zbigniew Biełas, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022.
Marcin Trzęsiok, Muzyka doświadczenia. Eseje i studia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2022.
Dodatkowo:
Carl Dahlhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia, tłum. Antoni Buchner, Kraków 1988.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Student zna nowe polskojęzyczne publikacje należące do nurtu muzykologii kulturowej.
Student zna wybrane strategie badawcze i metody nowej muzykologii.
Umiejętności:
Student zabiera głos w dyskusji o przeczytanym tekście.
Student formułuje pytania do przeczytanego tekstu.
Student analizuje przeczytany tekst pod kątem zastosowanych metod i strategii badawczych.
Student tworzy własny esej krytyczny z wykorzystaniem strategii badawczych nowej muzykologii.
Postawy:
Student interesuje się nowymi publikacjami w obrębie muzykologii.
Student zajmuje krytyczną postawę wobec przeczytanych tekstów.
Student kształtuje swoją praktykę słuchania muzyki z pomocą literatury muzykologicznej.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność: udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie krótkich prac na przestrzeni semestru, zaangażowanie w prace na zajęciach
Esej zaliczeniowy: oryginalność tematu, zastosowanie poznanych na zajęciach metod i strategii badawczych, poprawność stylistyczna i językowa
|
Zakres tematów: |
1. Historyczne uwarunkowania idei „dzieła” muzycznego
2. Krytyka pojęcia „muzyki absolutnej”
3. Muzyka i miłość
4. Muzyka i duchowość
5. Nowożytna podmiotowość a tonalność w muzyce i perspektywa geometryczna w malarstwie
6. Projekt muzykologii niekonwencjonalnej Macieja Jabłońskiego
7. Filozofia muzyki Bohdana Pocieja
8. Muzyka w poezji i literaturze
9. Inspiracje buddyjskie w muzyce
10. Fenomenologia muzyki według Marcela Prousta
|