Podstawy wiedzy o komunikowaniu publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D5PWKP-KZB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o komunikowaniu publicznym |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawowe pojęcia związane z funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie oraz strukturą i rolą administracji publicznej w demokratycznym państwie prawa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas kursu studenci poznają pojęcie i definicje komunikowania publicznego, jego funkcje i aktorów. Dowiadują się o narzędziach komunikacyjnych wykorzystywanych w tym obszarze oraz diagnozują, jak radzą sobie z komunikowaniem wybrane instytucje publiczne. |
Pełny opis: |
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne. 2. Komunikowanie społeczne a komunikowanie publiczne. Komunikowanie masowe. 3. Cele komunikowania publicznego. 4. Kampanie wyborcze i ich specyfika. 5. Polityka komunikacyjna. Przykład polityki komunikacyjnej Unii Europejskiej. 6. Organizacja komunikacji publicznej i jej znaczenie dla obywateli. 7. Informacja w administracji publicznej. 8. Narzędzia komunikacji publicznej. 9. Media masowe i ich rola w komunikowaniu publicznym. 10. Rola Internetu w komunikowania publicznym. 11. Problemy i wyzwania politycznej komunikacji w mediach społecznościowych 12. Podsumowanie zajęć oraz prezentacje studentów 13. Prezentacje studentów – ciąg dalszy I wystawienie ocen |
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław 2018 B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007 B. Dobek-Ostrowska, P. Baranowski, Witryny internetowe partii politycznych jako narzędzie komunikowania wyborczego w kampanii parlamentarnej w 2011 roku, Studia Politologiczne 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-st104-dobek-baranowski.pdf E. M. Marciniak, Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacji w polityce, Studia Politologiczne Vol. 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-087-marciniak.pdf B. Kudra, E. Olejniczak, Komunikowanie publiczne Zagadnienia wybrane, Łódź 2014 R. Mieńkowska-Norkiene, E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz, A Vision of the European Union: A Study of Media Coverage of Polish Election Campaigns for the 2019 European Parliament Elections (co-authorship), Politologija 2/2020, DOI 10.15388/Polit.2020.98.4 R. Mieńkowska-Norkiene, Komunikowanie Unii Europejskiej w warunkach kryzysowych w świetle teorii podażowo-popytowej – przykład polskiej prezydencji w Radzie UE, w: Z. Czachór, A. Jaskulski, Polska polityka europejska. Wyzwania krajowe I międzynarodowe, Poznań 2019 T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999 A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001 E. Griffin, Podstawy komunikacji, Warszawa 2004 S. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 M. Golka, Bariery w komunikowaniu się ludzi, Poznań 2000 M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Posiada wiedzę o najważniejszych pojęciach związanych z komunikowaniem w sferze publicznej, potrafi wskazać obowiązki związane z przekazem informacji w różnych strukturach władzy politycznej, między instytucjami a obywatelami, a także w społeczeństwie, potrafi także wskazać zależność sposobów komunikowania od uwarunkowań kulturowych i społecznych K_W03 Posiada wiedzę o źródłach informacji w społeczeństwie, o roli informacji w działaniach władzy politycznej, o formie i treści informacji w odniesieniu do różnego celu jej tworzenia K_W10 Posiada wiedzę o celach i sposobach prawnej ochrony własności intelektualnej K_U04 Posiada umiejętność analizowania komunikatów o charakterze politycznymi dotyczących bezpieczeństwa, potrafi sformułować komunikat w zakresie bezpieczeństwa i polityczny adekwatny do grupy odbiorców i celu K_K03 Potrafi przygotować i przeprowadzić kampanie komunikacyjne w społeczeństwie obywatelskim K_K04 Potrafi korzystać z nowoczesnych narzędzi w komunikowaniu w obszarze bezpieczeństwa, potrafi przygotować i przeprowadzić kampanie komunikacyjne dla instytucji bezpieczeństwa K_K05 Potrafi właściwie stosować kodeksy etyczne w zakresie dostępu i przetwarzania informacji, potrafi zarządzać informacją w sposób etyczny K_K06 Potrafi pogłębiać swoją wiedzę w zakresie przygotowywania komunikatów oraz prowadzenia kampanii, a także wpływu informacji na różne grupy odbiorców |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności na zajęciach oraz realizacji projektów i prezentacji. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Płazińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Płazińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podczas kursu studenci poznają pojęcie i definicje komunikowania publicznego, jego funkcje i aktorów. Dowiadują się o narzędziach komunikacyjnych wykorzystywanych w tym obszarze oraz diagnozują, jak radzą sobie z komunikowaniem wybrane instytucje publiczne. |
|
Pełny opis: |
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne. 2. Komunikowanie społeczne a komunikowanie publiczne. Komunikowanie masowe. 3. Cele komunikowania publicznego. 4. Kampanie wyborcze i ich specyfika. 5. Polityka komunikacyjna. Przykład polityki komunikacyjnej Unii Europejskiej. 6. Organizacja komunikacji publicznej i jej znaczenie dla obywateli. 7. Informacja w administracji publicznej. 8. Narzędzia komunikacji publicznej. 9. Media masowe i ich rola w komunikowaniu publicznym. 10. Rola Internetu w komunikowania publicznym. 11. Problemy i wyzwania politycznej komunikacji w mediach społecznościowych 12. Podsumowanie zajęć oraz prezentacje studentów 13. Prezentacje studentów – ciąg dalszy I wystawienie ocen |
|
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław 2018 B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007 B. Dobek-Ostrowska, P. Baranowski, Witryny internetowe partii politycznych jako narzędzie komunikowania wyborczego w kampanii parlamentarnej w 2011 roku, Studia Politologiczne 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-st104-dobek-baranowski.pdf E. M. Marciniak, Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacji w polityce, Studia Politologiczne Vol. 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-087-marciniak.pdf B. Kudra, E. Olejniczak, Komunikowanie publiczne Zagadnienia wybrane, Łódź 2014 R. Mieńkowska-Norkiene, E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz, A Vision of the European Union: A Study of Media Coverage of Polish Election Campaigns for the 2019 European Parliament Elections (co-authorship), Politologija 2/2020, DOI 10.15388/Polit.2020.98.4 R. Mieńkowska-Norkiene, Komunikowanie Unii Europejskiej w warunkach kryzysowych w świetle teorii podażowo-popytowej – przykład polskiej prezydencji w Radzie UE, w: Z. Czachór, A. Jaskulski, Polska polityka europejska. Wyzwania krajowe I międzynarodowe, Poznań 2019 T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999 A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001 E. Griffin, Podstawy komunikacji, Warszawa 2004 S. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 M. Golka, Bariery w komunikowaniu się ludzi, Poznań 2000 M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 1998 R. Gorwa, Comprop Computentional Propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere, Oxford Working Paper No. 4/2017 |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Tardif | |
Prowadzący grup: | Antonina Tardif | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podczas kursu studenci poznają pojęcie i definicje komunikowania publicznego, jego funkcje i aktorów. Dowiadują się o narzędziach komunikacyjnych wykorzystywanych w tym obszarze oraz diagnozują, jak radzą sobie z komunikowaniem wybrane instytucje publiczne. |
|
Pełny opis: |
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne. 2. Komunikowanie społeczne a komunikowanie publiczne. Komunikowanie masowe. 3. Cele komunikowania publicznego. 4. Kampanie wyborcze i ich specyfika. 5. Polityka komunikacyjna. Przykład polityki komunikacyjnej Unii Europejskiej. 6. Organizacja komunikacji publicznej i jej znaczenie dla obywateli. 7. Informacja w administracji publicznej. 8. Narzędzia komunikacji publicznej. 9. Media masowe i ich rola w komunikowaniu publicznym. 10. Rola Internetu w komunikowania publicznym. 11. Problemy i wyzwania politycznej komunikacji w mediach społecznościowych 12. Podsumowanie zajęć oraz prezentacje studentów 13. Prezentacje studentów – ciąg dalszy I wystawienie ocen |
|
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002 B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław 2018 B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007 B. Dobek-Ostrowska, P. Baranowski, Witryny internetowe partii politycznych jako narzędzie komunikowania wyborczego w kampanii parlamentarnej w 2011 roku, Studia Politologiczne 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-st104-dobek-baranowski.pdf E. M. Marciniak, Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacji w polityce, Studia Politologiczne Vol. 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-087-marciniak.pdf B. Kudra, E. Olejniczak, Komunikowanie publiczne Zagadnienia wybrane, Łódź 2014 R. Mieńkowska-Norkiene, E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz, A Vision of the European Union: A Study of Media Coverage of Polish Election Campaigns for the 2019 European Parliament Elections (co-authorship), Politologija 2/2020, DOI 10.15388/Polit.2020.98.4 R. Mieńkowska-Norkiene, Komunikowanie Unii Europejskiej w warunkach kryzysowych w świetle teorii podażowo-popytowej – przykład polskiej prezydencji w Radzie UE, w: Z. Czachór, A. Jaskulski, Polska polityka europejska. Wyzwania krajowe I międzynarodowe, Poznań 2019 T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999 A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001 E. Griffin, Podstawy komunikacji, Warszawa 2004 S. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000 M. Golka, Bariery w komunikowaniu się ludzi, Poznań 2000 M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 1998 R. Gorwa, Comprop Computentional Propaganda in Poland: False Amplifiers and the Digital Public Sphere, Oxford Working Paper No. 4/2017 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.