Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty europejskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2105-PP-L-D5WAEU
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty europejskie
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok -przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Warsztaty europejskie – celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności dotyczących skutecznego wykorzystania możliwości wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej przez osoby indywidualne, przedsiębiorstwa oraz organizacje pozarządowe.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE

2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym

3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne)

4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów)

5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe)

6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów)

7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu

8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach

9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże

10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne

11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania

12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem)

13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce

14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym.

15. Test końcowy

Literatura:

Publikacje

Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016

Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89

Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012

Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003

Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003

Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005

Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004

Dokumenty:

Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968,

Barcz J. (red.), Prawo Unii Europejskiej. Prawo materialne i polityki, Warszawa 2006.

Domiter M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Warszawa 2013.

Groutage Ch., Jak zostać urzędnikiem Unii Europejskiej, Warszawa 2008.

Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014.

Miecznikowska J. (red.), Mechanizmy funkcjonowania administracji europejskiej. Polska w Unii Europejskiej, Warszawa 2010.

Nawrat M. A., Grabek N. D., Metodologia zarządzania projektem dofinansowanym z funduszy europejskich, Warszawa 2011.

Skalik J. (red.), Zarządzanie projektami, Wrocław 2009.

Strony internetowe

http://ec.europa.eu/civil_service/job/official/index_pl.htm

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/

http://mazowia.eu/

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student

- ma wiedzę dotyczącą struktury oraz sposobu funkcjonowania instytucji umożliwiających wpływ obywateli na działania i polityki Unii Europejskiej, a także relacje tych instytucji z instytucjami państw członkowskich [K_W05]

- ma wiedzę o sposobach oddziaływania instytucji UE na obywateli, firmy i instytucje – zarówno bezpośrednio, jak i poprzez instytucje państw członkowskich [K_W08]

- zna przepisy prawa UE w obszarach istotnych dla codziennego funkcjonowania obywateli (w różnych obszarach ich działalności zawodowej, prywatnej, społecznej i politycznej) i ich znaczenie [K_W10]

- zna źródła, metody i narzędzia pozyskiwania informacji naukowej i administracyjno-

urzędniczej w obszarze działania instytucji wpływu obywateli na działanie UE, a także instytucji wspierających obywateli w ich efektywnym funkcjonowaniu na płaszczyźnie prywatnej, zawodowej i publicznej [K_W11]

- ma wiedzę w zakresie różnych podejść do działania instytucji Unii Europejskiej, poglądów wobec niej (w tym zna źródła wiedzy na temat zróżnicowania takich poglądów)a także uwarunkowań społecznych i politycznych takich poglądów w ujęciu socjodemograficznym oraz w zależności od państwa członkowskiego [K_W12]

UMIĘJĘTNOŚCI

Student

- potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno- administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich z perspektywy ich znaczenia dla dobrostanu obywateli w Unii Europejskiej [K_U01]

- potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur związanych z wpływem obywateli UE na jej działanie i możliwościami bezpośredniego korzystania z narzędzi wsparcia obywateli w Unii Europejskiej [K_U02]

- potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy działania instytucji europejskiego Ombudsmana, instytucji świadczących bezpośrednie usługi dla obywateli UE w oparciu o prawo europejskie oraz umożliwiających korzystanie z możliwości wynikających z bycia obywatelem UE [K_U03]

- ma praktyczne umiejętności prognozowania procesów zmian w sposobach korzystania z europejskiego obywatelstwa, a także w nastawieniu obywateli wobec UE i jej działań w zależności od uwarunkowań związanych z działaniem UE, jej programami i jej relacjami z państwami członkowskimi [K_U04] [K_U07]

- ma umiejętność posługiwania się prawem europejskim w celu rozwiązania praktycznych problemów związanych z korzystaniem z praw obywatela UE, pozyskiwaniem funduszy UE itp. [K_U05]

- potrafi przygotować dokumenty niezbędne do reprezentowania interesów obywatela w instytucjach UE, potrafi wykonywać działalność doradcza w zakresie pozyskiwania funduszy UE, potrafi podnosić kwalifikacje w obszarze praktycznego korzystania z możliwości, jakie daje obywatelstwo państw UE [K_U06]

- potrafi pisemnie i ustnie prezentować wyniki swoich analiz w obszarze wpływu UE na obywateli oraz instrumentów, jakie UE daje obywatelom, by podnosili swój dobrostan [K_U08] [K_U09] [K_U10]

KOMPETENCJE

Student

- uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie w obszarze praktycznego działania UE [K_K01]

- odpowiedzialnie pełni role zawodowe, prawidłowo rozstrzyga dylematy w zakresie pracy w instytucjach i firmach realizujących działania ze wsparciem Unii Europejskiej [K_K02] [K_K03]

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji w zakresie objętym wpływem UE na obywateli [K_K04]

Metody i kryteria oceniania:

Kryteriami oceny będą: aktywny udział w zajęciach, realizacja zadań praktycznych (w tym domowych), wypełnienie testów w środku i na koniec semestru

Praktyki zawodowe:

Fakultatywne, w zależności od możliwości instytucji oferujących praktyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Płazińska
Prowadzący grup: Justyna Płazińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci otrzymają praktyczną wiedzę w zakresie korzystania z możliwości wpływania na działanie europejskich instytucji, ale także wiedzę w zakresie korzystania z narzędzi, jakie Unia Europejska udostępnia obywatelom, by podnosili kwalifikacje, zyskiwali wiedzę i umiejętności, bronili swoich praw na poziomie UE, uczestniczyli w społeczeństwie obywatelskim, korzystali ze wsparcia UE w działalności biznesowej.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE

2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym

3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne)

4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów)

5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe)

6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów)

7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu

8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach

9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże

10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne

11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania

12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem)

13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce

14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym.

15. Test końcowy

Literatura:

Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016

Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89

Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012

Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003

Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003

Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005

Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004

Dokumenty:

Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968,

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Alina Grzmil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci otrzymają praktyczną wiedzę w zakresie korzystania z możliwości wpływania na działanie europejskich instytucji, ale także wiedzę w zakresie korzystania z narzędzi, jakie Unia Europejska udostępnia obywatelom, by podnosili kwalifikacje, zyskiwali wiedzę i umiejętności, bronili swoich praw na poziomie UE, uczestniczyli w społeczeństwie obywatelskim, korzystali ze wsparcia UE w działalności biznesowej.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE

2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym

3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne)

4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów)

5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe)

6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów)

7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu

8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach

9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże

10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne

11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania

12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem)

13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce

14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym.

15. Test końcowy

Literatura:

Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016

Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89

Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012

Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003

Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003

Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005

Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004

Dokumenty:

Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)