Warsztaty europejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-PP-L-D5WAEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty europejskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok -przedmioty obowiązkowe(profil praktyczny) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Warsztaty europejskie – celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności dotyczących skutecznego wykorzystania możliwości wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej przez osoby indywidualne, przedsiębiorstwa oraz organizacje pozarządowe. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE 2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym 3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne) 4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów) 5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe) 6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów) 7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu 8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach 9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże 10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne 11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania 12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem) 13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce 14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym. 15. Test końcowy |
Literatura: |
Publikacje Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89 Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012 Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003 Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003 Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005 Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004 Dokumenty: Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968, Barcz J. (red.), Prawo Unii Europejskiej. Prawo materialne i polityki, Warszawa 2006. Domiter M., Marciszewska A., Zarządzanie projektami unijnymi. Teoria i praktyka, Warszawa 2013. Groutage Ch., Jak zostać urzędnikiem Unii Europejskiej, Warszawa 2008. Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014. Miecznikowska J. (red.), Mechanizmy funkcjonowania administracji europejskiej. Polska w Unii Europejskiej, Warszawa 2010. Nawrat M. A., Grabek N. D., Metodologia zarządzania projektem dofinansowanym z funduszy europejskich, Warszawa 2011. Skalik J. (red.), Zarządzanie projektami, Wrocław 2009. Strony internetowe http://ec.europa.eu/civil_service/job/official/index_pl.htm http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ http://mazowia.eu/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student - ma wiedzę dotyczącą struktury oraz sposobu funkcjonowania instytucji umożliwiających wpływ obywateli na działania i polityki Unii Europejskiej, a także relacje tych instytucji z instytucjami państw członkowskich [K_W05] - ma wiedzę o sposobach oddziaływania instytucji UE na obywateli, firmy i instytucje – zarówno bezpośrednio, jak i poprzez instytucje państw członkowskich [K_W08] - zna przepisy prawa UE w obszarach istotnych dla codziennego funkcjonowania obywateli (w różnych obszarach ich działalności zawodowej, prywatnej, społecznej i politycznej) i ich znaczenie [K_W10] - zna źródła, metody i narzędzia pozyskiwania informacji naukowej i administracyjno- urzędniczej w obszarze działania instytucji wpływu obywateli na działanie UE, a także instytucji wspierających obywateli w ich efektywnym funkcjonowaniu na płaszczyźnie prywatnej, zawodowej i publicznej [K_W11] - ma wiedzę w zakresie różnych podejść do działania instytucji Unii Europejskiej, poglądów wobec niej (w tym zna źródła wiedzy na temat zróżnicowania takich poglądów)a także uwarunkowań społecznych i politycznych takich poglądów w ujęciu socjodemograficznym oraz w zależności od państwa członkowskiego [K_W12] UMIĘJĘTNOŚCI Student - potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno- administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich z perspektywy ich znaczenia dla dobrostanu obywateli w Unii Europejskiej [K_U01] - potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur związanych z wpływem obywateli UE na jej działanie i możliwościami bezpośredniego korzystania z narzędzi wsparcia obywateli w Unii Europejskiej [K_U02] - potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy działania instytucji europejskiego Ombudsmana, instytucji świadczących bezpośrednie usługi dla obywateli UE w oparciu o prawo europejskie oraz umożliwiających korzystanie z możliwości wynikających z bycia obywatelem UE [K_U03] - ma praktyczne umiejętności prognozowania procesów zmian w sposobach korzystania z europejskiego obywatelstwa, a także w nastawieniu obywateli wobec UE i jej działań w zależności od uwarunkowań związanych z działaniem UE, jej programami i jej relacjami z państwami członkowskimi [K_U04] [K_U07] - ma umiejętność posługiwania się prawem europejskim w celu rozwiązania praktycznych problemów związanych z korzystaniem z praw obywatela UE, pozyskiwaniem funduszy UE itp. [K_U05] - potrafi przygotować dokumenty niezbędne do reprezentowania interesów obywatela w instytucjach UE, potrafi wykonywać działalność doradcza w zakresie pozyskiwania funduszy UE, potrafi podnosić kwalifikacje w obszarze praktycznego korzystania z możliwości, jakie daje obywatelstwo państw UE [K_U06] - potrafi pisemnie i ustnie prezentować wyniki swoich analiz w obszarze wpływu UE na obywateli oraz instrumentów, jakie UE daje obywatelom, by podnosili swój dobrostan [K_U08] [K_U09] [K_U10] KOMPETENCJE Student - uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie w obszarze praktycznego działania UE [K_K01] - odpowiedzialnie pełni role zawodowe, prawidłowo rozstrzyga dylematy w zakresie pracy w instytucjach i firmach realizujących działania ze wsparciem Unii Europejskiej [K_K02] [K_K03] - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji w zakresie objętym wpływem UE na obywateli [K_K04] |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteriami oceny będą: aktywny udział w zajęciach, realizacja zadań praktycznych (w tym domowych), wypełnienie testów w środku i na koniec semestru |
Praktyki zawodowe: |
Fakultatywne, w zależności od możliwości instytucji oferujących praktyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Płazińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Płazińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci otrzymają praktyczną wiedzę w zakresie korzystania z możliwości wpływania na działanie europejskich instytucji, ale także wiedzę w zakresie korzystania z narzędzi, jakie Unia Europejska udostępnia obywatelom, by podnosili kwalifikacje, zyskiwali wiedzę i umiejętności, bronili swoich praw na poziomie UE, uczestniczyli w społeczeństwie obywatelskim, korzystali ze wsparcia UE w działalności biznesowej. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE 2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym 3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne) 4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów) 5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe) 6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów) 7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu 8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach 9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże 10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne 11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania 12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem) 13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce 14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym. 15. Test końcowy |
|
Literatura: |
Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89 Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012 Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003 Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003 Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005 Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004 Dokumenty: Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968, � |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alina Grzmil | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci otrzymają praktyczną wiedzę w zakresie korzystania z możliwości wpływania na działanie europejskich instytucji, ale także wiedzę w zakresie korzystania z narzędzi, jakie Unia Europejska udostępnia obywatelom, by podnosili kwalifikacje, zyskiwali wiedzę i umiejętności, bronili swoich praw na poziomie UE, uczestniczyli w społeczeństwie obywatelskim, korzystali ze wsparcia UE w działalności biznesowej. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, ogólne informacje o tym, w jaki sposób bezpośrednio UE oddziałuje na obywateli, a obywatele na instytucje UE 2. Znaczenie europejskiego prawa i polityk dla obywateli UE. Koordynacja polityki europejskiej na poziomie krajowym 3. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 1 – aspekty teoretyczne) 4. Praktyczne aspekty wykorzystania instrumentów wpływu na polityki UE oraz egzekwowania realizacji prawa UE: petycja do Parlamentu Europejskiego, skarga do Komisji Europejskiej, skarga do europejskiego Ombudsmana, europejska inicjatywa obywatelska (część 2 – praktyczne wykorzystanie jednego z instrumentów) 5. Test. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych (przegląd, wprowadzenie, informacje szczegółowe) 6. Innowacyjność w Unii Europejskiej, crowdsourcing (jako elementy realizacji europejskich projektów) 7. Programy Unii Europejskiej adresowane do ludzi młodych – praktyczne przygotowanie projektu 8. Status urzędników europejskich. Praktyczne aspekty pracy w unijnych instytucjach 9. Praca w instytucjach europejskich: rola EPSO, konkursy, staże 10. Praca w instytucjach europejskich: przygotowanie profilu i ćwiczenia praktyczne 11. Fundusze europejskie – źródła i zasady finansowania 12. Fundusze europejskie – zasady przygotowania projektu (z matrycą logiczną, harmonogramem, budżetem) 13. Praktyczne aspekty wpływu instytucji UE na obywateli – przykład Frontexu oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce 14. Podsumowanie zajęć. Projekty indywidualne omówione wcześniej z prowadzącym. 15. Test końcowy |
|
Literatura: |
Kirpsza Adam, Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016 Curyło Barbara, Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne, Rocznik Integracji Europejskiej 9/2015, s. 77-89 Mieńkowska-Norkiene Renata, Konflikty w rządzeniu ponadnarodowym – stadium przypadku Unii Europejskiej, Studia Politologiczne 23/2012 Georg Ziegler, Konkurs na urzędnika europejskiego. Wydawnictwo Polsko-Niemieckie, Warszawa 2003 Dzienisz Łukasz, Sobieska Justyna, Praca i staże w Unii Europejskiej, Studia Emka, Warszawa 2003 Małecki Marcin, Tomaszewski Krzysztof, Status urzędnika Unii Europejskiej, Warszawa 2005 Dębicka Aneta, Dębicki Marek, Dmochowski Mariusz, Prawo urzędnicze Unii Europejskiej, Warszawa 2004 Dokumenty: Regulamin pracowniczy, Dziennik Urzędowy L 56 z 4 marca 1968, � |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.