Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MDPS-DSP-K1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | : Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia. w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole. |
Literatura: |
Białecka – Pikul M., (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2 Kościelska M., (1995): Oblicza upośledzenia Obuchowska I., (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie Schaffer R. H. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia związane z niepełnosprawnością jako podstawowym czynnikiem zmieniającym potencjał rozwojowy dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym i szkolnym - zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje) - niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału dziecka, środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptację rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcję niepełnosprawności, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców - ścieżek rozwojowych, pojęcie ekwifinalności i ekwipotencjalności) rozwoju, podatność i odporność i na „zranienie”, strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji - związek zaburzeń rozwojowych z procesem edukacji (środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające – jako podstawowy warunek decyzji rodziców o formie edukacji) W zakresie umiejętności student potrafi: - identyfikować ograniczenia rozwojowe i edukacyjne (egzo i endogenne) dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów i aktualnych uwarunkowań ich rozwoju W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego - oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć z udziałem dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji integracyjnej i włączającej -rozumienia i akceptacji swojej roli jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 1 Sposób zaliczenia – zaliczenie/ zaliczenie na ocenę Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:- aktywny udział w zajęciach, - pomyślne zaliczenie testu/ kolokwium kończącego kurs/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 3 pytania otwarte, przygotowanie i przedstawienie referatu/ prezentacji na zadany temat |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski, Michał Nieżurawski, Magdalena Rerich | |
Prowadzący grup: | Michał Nieżurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski, Michał Nieżurawski, Magdalena Rerich | |
Prowadzący grup: | Michał Nieżurawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.