Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MDPS-DSP-K1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE)
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

: Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE

W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia. w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole.

Literatura:

Białecka – Pikul M., (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2

Kościelska M., (1995): Oblicza upośledzenia

Obuchowska I., (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie

Schaffer R. H. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- kluczowe pojęcia związane z niepełnosprawnością jako podstawowym czynnikiem zmieniającym potencjał rozwojowy dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym i szkolnym

- zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje)

- niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału dziecka, środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptację rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcję niepełnosprawności, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców

- ścieżek rozwojowych, pojęcie ekwifinalności i ekwipotencjalności) rozwoju, podatność i odporność i na „zranienie”, strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji

- związek zaburzeń rozwojowych z procesem edukacji (środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające – jako podstawowy warunek decyzji rodziców o formie edukacji)

W zakresie umiejętności student potrafi:

- identyfikować ograniczenia rozwojowe i edukacyjne (egzo i endogenne) dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

- dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów i aktualnych uwarunkowań ich rozwoju

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego

- oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć z udziałem dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji integracyjnej i włączającej

-rozumienia i akceptacji swojej roli jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 1

Sposób zaliczenia – zaliczenie/ zaliczenie na ocenę

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:- aktywny udział w zajęciach, - pomyślne zaliczenie testu/ kolokwium kończącego kurs/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 3 pytania otwarte, przygotowanie i przedstawienie referatu/ prezentacji na zadany temat

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski, Michał Nieżurawski, Magdalena Rerich
Prowadzący grup: Michał Nieżurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski, Michał Nieżurawski, Magdalena Rerich
Prowadzący grup: Michał Nieżurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug