Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3 (Praca z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MDPS-DSP-K3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3 (Praca z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sie)
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat specyfiki procesów poznawczych i właściwości psychicznych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Treści przedmiotu dotyczą problematyki nauczania i wychowania uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

Pełny opis:

W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Problematyka teoretyczna zostaną odniesiona do specyfiki nauczania i wychowania uczniów z poszczególnymi trudnościami (obniżona sprawność intelektualna, stopnień lekki, umiarkowany i znaczny). Program zajęć obejmuje ponadto kwestie działań dydaktyczno-wychowawczych, które zapewniają efektywność edukacji oraz wspomaganie i wspieranie tej grupy dzieci.

Literatura:

1. Antoszkiewicz, Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;

2. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności;

3. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością;

4. Janiszewska –Nieścioruk (red.) Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, T. 1 i 2;

5. Jankowska, Frankowska, Inteligencja Borderline – rozwój poglądów na temat inteligencji niższej niż przeciętna. W: Kosakowski, Krause, Wójcik (red.) Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością;

6. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne;

7. Piotrowicz, Wapiennik, Niepełnosprawność intelektualna – definicje, etiologia, klasyfikacje i Charakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych;

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, wymienia przyczyny, stopnie, klasyfikacje ICF, ICD, DSM i podaje charakterystykę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci.

- istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, wpierania i pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną;

- cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami lub opiekunami;

- znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z obniżoną sprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności intelektualnej (stopnie, charakterystyka funkcjonowania, uwarunkowania, konsekwencje, klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM) do rozpoznania potrzeb dziecka, interpretowania sytuacji pedagogicznych oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia;

- stosować indywidualne podejście w nauczaniu, identyfikować i zaspakajać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną;

- proponować odpowiednie rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych w pracy z dzieckiem z obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną.

- współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi;

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi;

- planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania;

- identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wspieraniem edukacji dzieci z dzieckiem obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną.

- przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, referat wygłoszony podczas zajęć, kolokwium (4-8 pytania otwarte).

Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski, Magdalena Rerich, Monika Sawczuk
Prowadzący grup: Monika Sawczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski, Magdalena Rerich, Monika Sawczuk
Prowadzący grup: Monika Sawczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug