Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika wczesnoszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MDPS-PW-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika wczesnoszkolna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teorii i praktyki w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, w szczególności relacji między potrzebami rozwojowymi dzieci w wieku 6-10 lat, a specyfiką i organizacją procesu wspierania rozwoju i uczenia się na poziomie edukacji początkowej w szkole podstawowej.

Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu koncentruje się wokół badań pedagogiki wczesnoszkolnej, a w szczegółności:

- analizy podstawowych pojęć tworzących pole semantyczne subdyscypliny pedagogicznej,

- kontekstu socjologicznego i psychologicznego problematyki naukowej związanej z koncepcją dziecka i dzieciństwa,

- edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym, z uwzględnieniem środowiskowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywnego wspierania rozwoju dzieci zgodnie z indywidualnymi potrzebami.

Pełny opis:

Problematyka przedmiotu będzie się koncentrować wokół następujących zagadnień:

• Przedmiot badań pedagogiki wczesnoszkolne oraz relacja teoria a praktyka edukacyjna, miejsce subdyscypliny pedagogicznej w relacji w innymi dyscyplinami naukowymi

• Typy dyskursów obejmujące interpretację dziecka i dzieciństwa: funkcjonalistyczno-behawiorystycznyhumanistyczno-adaptacyjny,konstruktywistyczno-rozwojowy, konstruktywistyczno-społeczny, krytyczno-emancypacyjny

• Pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym, jej źródła i proces ewolucji przedmiotu badań

• Potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w szkole

• Specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, modele bycia nauczycielem

• Koncepcje partnerstwa edukacyjnego przedszkole i szkoła, rodzina, środowisko edukacyjne, integracji społecznej dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, w tym z doświadczeniem migracyjnym

• Rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w przedszkolu i szkole, edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice

• Znaczenie edukacji wczesnoszkolnej dla rozwoju dzieci w świetle badań

• Przestrzeń społecznych relacji we wczesnej instytucjonalnej opiece i edukacji – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania.

• Psychologiczny obraz dziecka przekraczającego próg szkoły (kluczowe kompetencje i potrzeby), kontrowersje wokół pojęcia gotowości szkolnej

• Źródła nierówności społecznych, zaniedbań kulturowych we wczesnej edukacji i sposoby zapobiegania

• Zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w szkole;

• Modele wczesnej opieki i edukacji – innowacyjne koncepcje organizacji opieki i edukacji w szkole

• Monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania.

Literatura:

J. Bruner, Kultura edukacji. PWN 2010

A. Brzezińska & inni (red.), 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2014

G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, rozdz. 4 DSW 2013

E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012

A.Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci w wieku wczesnoszkolnym 2020

D. Klus-Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania 2009

D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN 2018

E. Kochanowska, (Z)rozumieć świat dziefka. Od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia. Impuls 2021

B. Śliwerski, M. Paluch Uwolnić szkołe od systemu klasowo-lekcyjnego.Impuls 2021

M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015

M. Żytko, Edukacja w dialogu.Wolters Kluwer 2021

M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014

Efekty uczenia się:

Student zna:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki i wczesnoszkolnej, znaczenie socjologii i psychologii dla interpretacji pojęć pedagogicznych

2. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w szkole

3. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w szkole

4. Rolę szkoły jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci

i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju.

5. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki iedukacji dzieci w szkole oraz monitorowania ich osiągnięć rozwojowych

Student potrafi:

1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki wczesnoszkolnej w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej

2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad

3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych

4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy w edukacji wczesnoszkolnej, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci.

Student gotów do:

1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień pedagogiki wczesnoszkolnej

2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Praca semestralna – recenzja artykułu naukowego

Kryterium

Liczba punktów

- Prezentacja głównego tematu i najważniejszych tez artykułu 0-1-2-3-4-5

- Dyskusja zagadnienia/prezentowanych poglądów w kontekście posiadanej wiedzy 0-1-2-3-4-5

- Refleksja, w jakim zakresie artykuł rozszerzył/zmodyfikował/ wiedzę i doświadczenie autorów recenzji oraz zaprezentował interesujące/nieinteresujące podejście do zagadnienia 0-1-2-3-4-5

Łączna liczba punktów:

14-15 – bardzo dobry

13 – dobry +

11-12 – dobry

10 – dostateczny +

8-9 – dostateczny

0-7 – niedostateczny

Zaliczenie pisemne na podstawie analizy wqylosowanych 4 zagadnień opisowych związanych z problematyką wykładów;

Kryteria oceny: za każde poprawnie opisane zagadnienie max 4 pkt,

łączna liczba punktów 16;

16-15 bardzo dobry

14 db+ dobry plus

13-12 dobry

11 Dst+ dostateczny plus

10-9 dostateczny

8 i mniej ndst

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski
Prowadzący grup: Artur Lewandowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski
Prowadzący grup: Artur Lewandowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug