Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MDPS-PW-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teorii i praktyki w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, w szczególności relacji między potrzebami rozwojowymi dzieci w wieku 6-10 lat, a specyfiką i organizacją procesu wspierania rozwoju i uczenia się na poziomie edukacji początkowej w szkole podstawowej. |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu koncentruje się wokół badań pedagogiki wczesnoszkolnej, a w szczegółności: - analizy podstawowych pojęć tworzących pole semantyczne subdyscypliny pedagogicznej, - kontekstu socjologicznego i psychologicznego problematyki naukowej związanej z koncepcją dziecka i dzieciństwa, - edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym, z uwzględnieniem środowiskowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywnego wspierania rozwoju dzieci zgodnie z indywidualnymi potrzebami. |
Pełny opis: |
Problematyka przedmiotu będzie się koncentrować wokół następujących zagadnień: • Przedmiot badań pedagogiki wczesnoszkolne oraz relacja teoria a praktyka edukacyjna, miejsce subdyscypliny pedagogicznej w relacji w innymi dyscyplinami naukowymi • Typy dyskursów obejmujące interpretację dziecka i dzieciństwa: funkcjonalistyczno-behawiorystycznyhumanistyczno-adaptacyjny,konstruktywistyczno-rozwojowy, konstruktywistyczno-społeczny, krytyczno-emancypacyjny • Pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym, jej źródła i proces ewolucji przedmiotu badań • Potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w szkole • Specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, modele bycia nauczycielem • Koncepcje partnerstwa edukacyjnego przedszkole i szkoła, rodzina, środowisko edukacyjne, integracji społecznej dzieci z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi, w tym z doświadczeniem migracyjnym • Rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w przedszkolu i szkole, edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice • Znaczenie edukacji wczesnoszkolnej dla rozwoju dzieci w świetle badań • Przestrzeń społecznych relacji we wczesnej instytucjonalnej opiece i edukacji – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania. • Psychologiczny obraz dziecka przekraczającego próg szkoły (kluczowe kompetencje i potrzeby), kontrowersje wokół pojęcia gotowości szkolnej • Źródła nierówności społecznych, zaniedbań kulturowych we wczesnej edukacji i sposoby zapobiegania • Zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w szkole; • Modele wczesnej opieki i edukacji – innowacyjne koncepcje organizacji opieki i edukacji w szkole • Monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania. |
Literatura: |
J. Bruner, Kultura edukacji. PWN 2010 A. Brzezińska & inni (red.), 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2014 G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, rozdz. 4 DSW 2013 E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP 2012 A.Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci w wieku wczesnoszkolnym 2020 D. Klus-Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania 2009 D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN 2018 E. Kochanowska, (Z)rozumieć świat dziefka. Od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia. Impuls 2021 B. Śliwerski, M. Paluch Uwolnić szkołe od systemu klasowo-lekcyjnego.Impuls 2021 M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015 M. Żytko, Edukacja w dialogu.Wolters Kluwer 2021 M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014 |
Efekty uczenia się: |
Student zna: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki i wczesnoszkolnej, znaczenie socjologii i psychologii dla interpretacji pojęć pedagogicznych 2. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w szkole 3. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w szkole 4. Rolę szkoły jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju. 5. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki iedukacji dzieci w szkole oraz monitorowania ich osiągnięć rozwojowych Student potrafi: 1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki wczesnoszkolnej w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej 2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad 3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych 4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy w edukacji wczesnoszkolnej, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci. Student gotów do: 1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień pedagogiki wczesnoszkolnej 2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna – recenzja artykułu naukowego Kryterium Liczba punktów - Prezentacja głównego tematu i najważniejszych tez artykułu 0-1-2-3-4-5 - Dyskusja zagadnienia/prezentowanych poglądów w kontekście posiadanej wiedzy 0-1-2-3-4-5 - Refleksja, w jakim zakresie artykuł rozszerzył/zmodyfikował/ wiedzę i doświadczenie autorów recenzji oraz zaprezentował interesujące/nieinteresujące podejście do zagadnienia 0-1-2-3-4-5 Łączna liczba punktów: 14-15 – bardzo dobry 13 – dobry + 11-12 – dobry 10 – dostateczny + 8-9 – dostateczny 0-7 – niedostateczny Zaliczenie pisemne na podstawie analizy wqylosowanych 4 zagadnień opisowych związanych z problematyką wykładów; Kryteria oceny: za każde poprawnie opisane zagadnienie max 4 pkt, łączna liczba punktów 16; 16-15 bardzo dobry 14 db+ dobry plus 13-12 dobry 11 Dst+ dostateczny plus 10-9 dostateczny 8 i mniej ndst |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Artur Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Artur Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.