MPR - Moduł praktyk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MPR-PWT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR - Moduł praktyk |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Moduł ma na celu zapoznanie słuchaczy z organizacją pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi i terapeutycznymi na terenie profesjonalnych placówek świadczących pomoc psychoterapeutyczną. Umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej. Moduł ma charakter hospitacyjno - uczestniczący i powinien zapoznać studentów z różnymi zakresami pomocy psychologiczno - pedagogicznej ,jej funkcjami, zadaniami, podejmowanymi działania. Praktyki w poradniach zapoznają też studentów z metodami, narzędziami i technikami diagnozowania dzieci w młodszym wieku szkolnym u których występują różnorakie trudności w nauce. |
Pełny opis: |
Moduł jest formą wprowadzenia słuchaczy w realia pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studenci mają okazję zweryfikować rozwiązania teoretyczne w praktyce . Praktyka w placówkach umożliwia także porównanie teorii pedagogicznej z zakresu terapii pedagogicznej z realiami praktyki terapeutycznej. Praktyka ma charakter pracy hospitacyjno - uczestniczącej i powinna zapoznać studentów z różnymi zakresami pomocy psychologiczno - pedagogicznej ,jej funkcjami, zadaniami, podejmowanymi działaniami, organizacją pracy a także formami współpracy ze środowiskiem dziecka. Program praktyki zapoznaje też studentów z metodami, narzędziami i technikami diagnozowania dzieci w młodszym wieku szkolnym u których występują różnorakie trudności w nauce. Studenci powinni zapoznać się z terapią wczesnodziecięcą skierowaną na dzieci z problemami w rozwoju, zachowaniu i edukacji. |
Literatura: |
T. Lewandowska - Kidoń i B. Kalinowska -Wild - Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej B. Skałbania - Poradnia psychologiczno - pedagogiczna w środowisku lokalnym J. Łaskowska - Wybrane problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w systemie edukacji A. Kargulowa - O teorii i praktyce poradnictwa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - posiada wiedzę na temat celów, funkcji, zadań i prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedszkola i szkoły - zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym: wykorzystujących metodę projektu - zna metody aktywizujące rozwój i uczenie się dziecka - wie, jakimi metodami diagnozować i oceniać rozwój dziecka oraz jego osiągnięcia edukacyjne - posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach (zdolnych i z trudnościami w uczeniu się) - zna metodę analizy zdarzeń krytycznych - posiada wiedzę na temat procesu komunikowania się nauczyciela z dziećmi oraz dzieci w kontaktach rówieśniczych, zna sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych wśród dzieci - wskazuje metody organizowania współpracy z rodzicami odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego - zna pojęcie ukrytego programu, wskazuje jego przejawy w organizacji przestrzeni i pracy przedszkola i szkoły - posiada wiedzę na temat organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci i środowiskiem lokalnym. Umiejętności: - potrafi korzystać z dokumentacji przedszkolnej i szkolnej oraz ją prowadzić - umie obserwować pracę nauczyciela przedszkolnego i wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji - potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia, w tym: realizowane z wykorzystaniem metody projektów - umie świadomie i celowo wykorzystywać w procesie dydaktycznym metody aktywizujące, świadomie dobiera formy pracy dzieci oraz celowo organizuje przestrzeń - potrafi diagnozować i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych - potrafi oceniać wiedzę, umiejętności oraz zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci - potrafi organizować społeczne kontakty dzieci, wykorzystując wiedzę na temat komunikacji i procesów grupowych - potrafi wykorzystać różne formy i sposoby włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i placówką - potrafi krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i realizowanymi sytuacjami edukacyjnymi podczas praktyk w szkole i przedszkolu - posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych - potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej - umie oceniać i dokumentować własną pracę Kompetencje społeczne: - rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania praktyk - wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie praktyk - współpracuje z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola i szkoły - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, rodzicami i innymi sprzymierzeńcami w środowisku lokalnym - jest otwarty, empatyczny, refleksyjny i życzliwy w kontaktach z dziećmi - jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły - rozumie konieczność i podejmuje działania sprzyjające doskonaleniu kompetencji zawodowych (w zakresie umiejętności dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) oraz dokonuje samooceny własnych kompetencji - postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie na podstawie prowadzonej dokumentacji obecności w placówce i realizacji wyznaczonych zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Alexandre Aublanc, Michał Izdebski, Artur Lewandowski, Monika Matusik, Przemysław Możdżyński, Karolina Nowicka, Klaudia Piesiewicz, Monika Sawczuk, Małgorzata Staniszewska, Piotr Urbanowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.