Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-PROJ-PEN-BD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania w działaniu i badania partycypacyjne dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Student zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu realizacji badań w działaniu i badań partycypacyjnych w szkole i środowiskach współpracujących ze szkołą.



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat efektywnej pracy nauczyciela stosującego badania w działaniu i badania partycypacyjnej w pracy z uczniami. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia tego typu badań oraz możliwości pracy metodami i narzędziami wpisującymi się w warsztat badawczy aktywnego nauczyciela w przestrzeni szkoły.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą, oraz teoretycznymi i praktycznymi aspektami dotyczącymi tzw. badań w działaniu (action research) i badań partycypacyjnych z dziećmi i młodzieżą. Badania te są istotne w pracy nauczyciela, stanowią ważny element zmiany społecznej i edukacyjnej, w których badacz-nauczyciel jest jednocześnie czynnikiem zmiany. W czasie zajęć omawiane będą m.in. podejścia, strategie i metody badań w działaniu i badań partycypacyjnych oraz ich praktyczne wykorzystanie w pracy w szkole w różnych sytuacjach i kontekstach. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną elementy procesu badawczego i przygotowany projekt tego typu badań skierowany do konkretnej grupy docelowej z .

Literatura:

1. Brzozowska-Brywczyńska M., Badania partycypacyjne w działaniu (PAR): między produkcją wiedzy a społecznym zaangażowaniem. „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna” 46:2019

2. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194.

3. Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19.

4. Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., & Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu: Książka dla kształcących się w naukach społecznych.

goral_jalocha_mazurkiewicz_zawadzki_badania_w_dzialaniu_2019 – Kopiuj

5. M. Liebel, U. Markowska-Manista (2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Warszawa. (fragmenty dot. badań partycypacyjnych).

6. Urszula Markowska-Manista „Najlepszy interes” dzieci marginalizowanych i ich partycypacja. Lekcje z pedagogiki Janusza Korczaka.

https://www.researchgate.net/publication/319620750_Prawa_dziecka_w_kontekscie_miedzykulturowosci_Janusz_Korczak_na_nowo_odczytywany

7. Cervinkova, H. (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna.

8. Jarosz, E., & Gierczyk, M. (2016). Photovoice w badaniach i działaniach społecznych. Pedagogika Społeczna, 2, 167-181.

9. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.

10. Zwiernik J., Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny. „Terażniejszość-Człowiek-Edukacja” Tom 21, numer 1(81)/ 2018

Partycypacyjne_badania_dzieci_jako_proces_emancypacyjny_1 – Kopiuj

11. Zwiernik J., Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji. „Przegląd Badań Edukacyjnych” Nr 15 (2/2012)

12. Praktyczne przykłady badań w działaniu i badań partycypacyjnych (case study).

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

zasady projektowania i prowadzenia badań w przedszkolu i szkole, w tym badań w działaniu i badań partycypacyjnych

metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej

zasady wynikające z prawnych uwarunkowań i etyki badań z dziećmi

W zakresie umiejętności student potrafi:

- analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji

- aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych

- współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej

- posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej

- traktowania dzieci (uczniów) z szacunkiem i respektowania ich praw

-

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, przygotowanie projektu badań w działaniu lub badań partycypacyjnych skierowanych do konkretnej grupy odbiorców.

Raport z badań musi zawierać następujące elementy:

1. Metodologia badań: cel i przedmiot badań, podstawowe problemy/pytania badawcze, opis metod oraz sposób realizacji projektu badawczego skierowanego do konkretnej grupy

2. Opis uzyskanych wyników badań wraz z krótkim komentarzem

3. Rekomendacje dla praktyki

Kryteria oceny raportu z badań uwzględniają:

 poprawne sformułowanie celu badań i podstawowych pytań badawczych,

 dobranie odpowiedniej metody badawczej oraz przygotowanie projektu badań,

 usystematyzowane opracowanie wyników badań wsparte interpretacją,

 listę minimum 5 rekomendacji dla praktyki edukacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski
Prowadzący grup: Artur Lewandowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lewandowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug