Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MDPS-PP-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie studentów z przemianami, jakie zachodziły w edukacji przedszkolnej. Wprowadzanie w nurt tej subdyscypliny pedagogiki poprzedzone będzie przedstawieniem znaczących teorii dotyczących rozwoju małego dziecka. Przedmiotem kursu jest rola zawodowa nauczyciela, a także organizowanie procesu kształcenia oraz środowiskowe i instytucjonalne uwarunkowania edukacji małego dziecka. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka wykładu obejmuje analizę przedmiotu badań pedagogiki przedszkolnej ujmowanej w perspektywie historycznej, psychologicznej i podstaw biologicznyych rozwoju i edukacji dzieci w wieku 0-6lat. |
Pełny opis: |
Pełny opis: Tematyka wykładu obejmuje: - rys historyczny pedagogiki przedszkolnej na świecie i w Polsce, - przemiany i reformy obejmujące kształcenie małego dziecka, - podstawowe nurty pedagogiczne i ich wpływ na cele i formy edukacji przedszkolnej, - biopsychiczne podłoże kształcenia i opieki nad małym dzieckiem – rozwój dziecka od 0-6 roku życia, potrzeby emocjonalne, społeczne, poznawcze dziecka, - poglądy czołowych przedstawicieli nauk psychologicznych i pedagogicznych oraz ich wpływ na kształtowanie się podstaw edukacji przedszkolnej (m.in. J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner), - funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej oraz uzasadnienie jej odrębności od innych subdyscyplin pedagogiki, - dobór celów i treści kształcenia – teoretyczne podstawy planowania pracy pedagogicznej, - związki między teorią a praktyką pedagogiczną, typy refleksji pedagogicznej, standardy kształcenia nauczycieli. |
Literatura: |
Literatura: 1. Bartnicka K., Szybiak I. (2001). Zarys historii wychowania. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK. 2. Borowska-Nowak W. (1978). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. s.13-224, 256-338. 3. Florek A. (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOG. 4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2020). Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom II, rozdział 3. 5. Ilg Frances L. , Bates Ames Louise , Baker Sidney M. (2018). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 6. Klim-Klimaszewska A. (2010). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Instytut wydawniczy Erica. 7. Kwiatkowska H. Pedeutologia. (2008). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 8. Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 9. Lubomirska K. (1994). Przedszkole – rzeczywistość i szansa. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”. 10. Lubowiecka J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 11. Nolting H. (2008). Jak zachować porządek w klasie? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Profesjonalne. 12. Piaget J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 13. Piaget J., Inhelder B. (1999). Psychologia dziecka. Wrocław; Wydawnictwo Siedmioróg, 14. Przetacznik-Gierowska M. (1993). Świat dziecka. Aktywność – poznanie – środowisko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 15. Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008. 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego(…). 17. Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (2004) Psychologa dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. 18. Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 54-66, 187-248. 19. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, (2009). 20. Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie: - terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie, - historyczne przemiany oraz miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; - biopsychiczne podstawy i uwarunkowania rozwoju dziecka w wieku wczesnego i średniego dzieciństwa, - procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej, - typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz nurty pedagogiczne, które wywarły wpływ na ich powstanie, - cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy, - różne koncepcje odnoszące się do związku teorii i praktyki pedagogicznej, rodzaje i funkcje refleksji w pracy nauczyciela, - sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia. W zakresie umiejętności student/ka potrafi: - posługiwać się terminologią specjalistyczną, - formułować i modyfikować cele własnej pracy w placówce oraz cele wychowawcze i dydaktyczne przeznaczone dla konkretnej grupy przedszkolnej, - dobierać i integrować treści i formy pracy z dziećmi w wieku wczesnego i średniego dzieciństwa, - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, - świadomie dobierać i stosować w praktyce wskazania poznanych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z rozwojem i kształceniem dziecka w placówce przedszkolnej, - tworzyć i modyfikować profesjonalny warsztat pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej we współpracy z kadrą pedagogiczną, specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu uwzględniając opinie dyrektora placówki i rodziców dzieci. W zakresie umiejętności społecznych studentk/ka jest gotów/gotowa do: - podejmowania refleksji dotyczącej własnego warsztatu pracy, a także stałego modyfikowania go zgodnie z dokonaną ewaluacją. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Egzamin pisemny; treści obejmujące wykłady i ćwiczenia przedmiotowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lewandowski | |
Prowadzący grup: | Alexandre Aublanc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.