Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedszkole i szkoła miejsca wspierania czy ograniczania rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NUSM1-ŻYT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedszkole i szkoła miejsca wspierania czy ograniczania rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Celem seminarium jest przedyskutowanie problematyki zwiazanej z głównym tematem oraz wybór zagadnienia stanowiącego podstawę stworzenia koncepcji oraz napisania pracy magisterskiej o charakterze empirycznym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać.Dominować będzie przede wszystkim badanie perspektywy dzieci z uwzględnieniem podejścia partycypacyjnego. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz ocenianie ich szkolnych osiągnięć, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania.

Pełny opis:

Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz ocenianie ich szkolnych osiągnięć, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania.

Zagadnienia szczegółowe:

I. Zasady przygotowania pracy magisterskiej

- cel i problematyka pracy magisterskiej, etapy realizacji

- forma i układ pracy

- sposoby wykorzystania rożnych źródeł informacji

- metodologia badań oświatowych

- wybór tematu, opracowanie koncepcji i planu pracy magisterskiej

- technika pisania pracy

- obrona pracy magisterskiej (egzamin dyplomowy)

II .Problematyka seminariów

•Nauczycielskie ideologie i postawy edukacyjne

•Opinie nauczycieli na temat edukacji w klasach I-III (problematyka progów: przedszkole –szkoła; przekraczanie progu klasy IV)

•Nauczycielskie opinie na temat edukacji a codzienna praktyka w przedszkolu i szkole

•Interakcje nauczyciel-uczeń w przedszkolu i szkole (modele sprzyjające rozwojowi i hamujące rozwój)

•Opinie nauczycieli na temat programów i podręczników szkolnych oraz sposobów ich wykorzystania, ocena jakości materiałów edukacyjnych

•Oczekiwania nauczycieli w stosunku do uczniów i rodziców

•Oczekiwania rodziców w stosunku do szkoły

•Między wychowaniem a manipulacją. Przemoc symboliczna w szkole.

•Szkoła miejscem zdobywania wiedzy czy indoktrynacji.

•Nauczyciel wczesnej edukacji: twórca czy odtwórca.

Literatura:

- E. Babbie, Podstawy badań społecznych. PWN 2009

- M. Dudzikowa i inni, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls 2013

- M. Dąbrowski, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Trzecioklasista i jego nauczyciel - raport z badań ilościowych 2008. CKE Warszawa 2009

-M.Dagiel, M. Żytko, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008-wiele różnych światów. CKE 2009

- N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych. PWN 2009

- D. Klus-Stańska, Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007

- D. Klus-Stańska, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. Problemy Wczesnej Edukacji nr 2/2008

- K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe? WSiP 2000

- L. Kopciewicz, Rodzaj i wczesna edukacja – przemoc symboliczna, manipulacja, indoktrynacja? W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007

- Z. Kwieciński, Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Socjopatologia edukacji

- Z. Kwieciński, Praca w szkole jako złudzenie. W: Socjopatologia edukacji. - M. Mendel, Przekraczanie progu szkoły jako rite de passage. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca

- B. Śliwerski, Szkoła między manipulacją a przemocą w debacie publicznej.w Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007

- J. Zwiernik, Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca

- M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. CKE 2010

Efekty uczenia się:

Student potrafi;

- zaprojektować koncepcję pracy magisterskiej

- zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodologii badań oświatowych

- przygotować plan badań związanych z tematem pracy magisterskiej

- zrealizować poprawnie metodologicznie i etycznie badania

- napisać pracę magisterską poprawną merytorycznie i formalnie

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie koncepcji pracy magisterskiej

Przygotowanie prezentacji związanej z podstawowymi pojęciami teoretycznymi dotyczącymi tematyki pracy magisterskiej

Zaprojektowanie i zrealizowanie badań związanych problematyką pracy magisterskiej

Napisanie pracy magisterskiej zgodnie z przyjętymi kryteriami:

- poprawność merytoryczna części teoretycznej i metodologicznej

- poprawność formalna

- poprawność języka i stylu naukowego pracy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug