Przedszkole i szkoła miejsca wspierania czy ograniczania rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NUSM1-ŻYT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedszkole i szkoła miejsca wspierania czy ograniczania rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Celem seminarium jest przedyskutowanie problematyki zwiazanej z głównym tematem oraz wybór zagadnienia stanowiącego podstawę stworzenia koncepcji oraz napisania pracy magisterskiej o charakterze empirycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać.Dominować będzie przede wszystkim badanie perspektywy dzieci z uwzględnieniem podejścia partycypacyjnego. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz ocenianie ich szkolnych osiągnięć, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania. |
Pełny opis: |
Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz ocenianie ich szkolnych osiągnięć, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania. Zagadnienia szczegółowe: I. Zasady przygotowania pracy magisterskiej - cel i problematyka pracy magisterskiej, etapy realizacji - forma i układ pracy - sposoby wykorzystania rożnych źródeł informacji - metodologia badań oświatowych - wybór tematu, opracowanie koncepcji i planu pracy magisterskiej - technika pisania pracy - obrona pracy magisterskiej (egzamin dyplomowy) II .Problematyka seminariów •Nauczycielskie ideologie i postawy edukacyjne •Opinie nauczycieli na temat edukacji w klasach I-III (problematyka progów: przedszkole –szkoła; przekraczanie progu klasy IV) •Nauczycielskie opinie na temat edukacji a codzienna praktyka w przedszkolu i szkole •Interakcje nauczyciel-uczeń w przedszkolu i szkole (modele sprzyjające rozwojowi i hamujące rozwój) •Opinie nauczycieli na temat programów i podręczników szkolnych oraz sposobów ich wykorzystania, ocena jakości materiałów edukacyjnych •Oczekiwania nauczycieli w stosunku do uczniów i rodziców •Oczekiwania rodziców w stosunku do szkoły •Między wychowaniem a manipulacją. Przemoc symboliczna w szkole. •Szkoła miejscem zdobywania wiedzy czy indoktrynacji. •Nauczyciel wczesnej edukacji: twórca czy odtwórca. |
Literatura: |
- E. Babbie, Podstawy badań społecznych. PWN 2009 - M. Dudzikowa i inni, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls 2013 - M. Dąbrowski, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Trzecioklasista i jego nauczyciel - raport z badań ilościowych 2008. CKE Warszawa 2009 -M.Dagiel, M. Żytko, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008-wiele różnych światów. CKE 2009 - N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych. PWN 2009 - D. Klus-Stańska, Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007 - D. Klus-Stańska, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. Problemy Wczesnej Edukacji nr 2/2008 - K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe? WSiP 2000 - L. Kopciewicz, Rodzaj i wczesna edukacja – przemoc symboliczna, manipulacja, indoktrynacja? W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007 - Z. Kwieciński, Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Socjopatologia edukacji - Z. Kwieciński, Praca w szkole jako złudzenie. W: Socjopatologia edukacji. - M. Mendel, Przekraczanie progu szkoły jako rite de passage. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca - B. Śliwerski, Szkoła między manipulacją a przemocą w debacie publicznej.w Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007 - J. Zwiernik, Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca - M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. CKE 2010 |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi; - zaprojektować koncepcję pracy magisterskiej - zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodologii badań oświatowych - przygotować plan badań związanych z tematem pracy magisterskiej - zrealizować poprawnie metodologicznie i etycznie badania - napisać pracę magisterską poprawną merytorycznie i formalnie |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie koncepcji pracy magisterskiej Przygotowanie prezentacji związanej z podstawowymi pojęciami teoretycznymi dotyczącymi tematyki pracy magisterskiej Zaprojektowanie i zrealizowanie badań związanych problematyką pracy magisterskiej Napisanie pracy magisterskiej zgodnie z przyjętymi kryteriami: - poprawność merytoryczna części teoretycznej i metodologicznej - poprawność formalna - poprawność języka i stylu naukowego pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.