Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe problemy psychologii wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP305-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe problemy psychologii wychowawczej
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia wychowawcza stosowana
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs specjalizacyjny, obowiązkowy dla studentów IV roku studiów, realizujących specjalizację Psychologia Wychowawcza Stosowana

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę psychologii wychowania i psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej.

Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze.

Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna).

Pełny opis:
Literatura:

Treści wykładu oraz

1. Brzezińska A. (2000). Psychologia wychowania., w: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 227-257). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Jurkowski A. (2003). Specyfika i znaczenie społeczne psychologii wychowawczej, [w:] A. Jurkowski (red. ), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (s. 11-26). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

3. Dryll E. (2010). Charakterystyka środowiska szkolnego, [w:] G. Katra, E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa szkolnego we współczesnej szkole (s. 33-44). Warszawa: Wolters Kluwer Polska. [s. 33-44].

4. Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155.

5. Katra G. (2010). Psycholog szkolny w Polsce i w innych krajach, [w:] G. Katra, E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa szkolnego we współczesnej szkole (s. 11 – 20). Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

6. Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy]

7. Janowski A. (1980). Psychologia społeczna a zagadnienia wychowania. Wrocław:

Ossolineum (str. 35-44 oraz 71-112).

8. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa (1992). Warszawa: PTP. Także: Nowiny Psychologiczne - 1991, nr. 5-6 (str. 78-86).

9. Jurkowski. A. (2003). Specyfika i znaczenie społeczne psychologii wychowawczej. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. Wyd. Instytutu Psychologii. PAN. (str. 11 - 27)

10. Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. G. Katra, E. Sokołowska (red). 2010 Wolters Kluwer.:

- G. Katra. Model roli psychologa szkolnego - propozycja własna (str.21 - 33).

- E. Sokołowska. Psycholog we współczesnej szkole polskiej. Inspiracje teoretyczne. (str. 45 - 59).

- E. Dryll. Charakterystyka środowiska szkolnego. (str. 33 - 45).

- A. Piekarska. Przemoc i krzywdzenie za szkolną bramą. (str. 113 - 129).

- E. Czwartosz. Rola psychologa szkolnego wobec konfliktów. (129 - 141).

11. Brzezińska. A. Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. t. III. 2001. wyd. PWN. (str.227 - 256).

12. Dembo, M. H. 1997. Stosowana psychologia wychowawcza. Wyd. Szkolne i Ped.

- Zachowanie nauczyciela (str.168 - 276).

- Kierowanie klasą i dyscyplina (str.259 - 291).

- Socjalizacja a rodzina (str. 394 - 403).

13. Trusz. S. 2007. Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Rozumienie specyfiki psychologii wychowawczej jako dział psychologii i jej powiązań z innymi dziedzinami psychologii.

- Wiedza o socjalizacji i wychowaniu.

- Znajomość wybranych teorii i modeli wychowania.

- Rozumienie podstawowych mechanizmów wychowania.

Umiejętności:

- Porównanie ujęć socjalizacji i wychowania w psychologii i naukach pokrewnych

- Wyjaśnienie mechanizmów psychologicznych leżących u podłoża podstawowych metod wychowawczych

- Porównanie modeli wychowania

- Wyjaśnienie zależności pomiędzy wychowaniem a rozwojem podstawowych sfer funkcjonowania psychicznego

Kompetencje społeczne:

- Głębsze rozumienie zasad etyki pracy psychologa szkolnego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką psychologii wychowania i edukacji oraz psychologii wychowawczej jako nauki teoretycznej i stosowanej.

Zostaną przedstawione zagadnienia dotyczące ujęcia socjalizacji i wychowania w psychologii, pedagogice i socjologii oraz dyskusja zależności pomiędzy nimi na gruncie wybranych koncepcji. Następnie zostaną omówione najnowsze ujęcia procesu wychowania i socjalizacji, rodzaje metod wychowawczych i mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za efekty wychowawcze.

Końcowe wykłady będą dotyczyły problematyki najważniejszych środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła i klasa szkolna).

Literatura:

Czerniawska, E. (2021). Szkoła a nauczanie uczenia się. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o.

Czerniawska, E. (2021). Uczenie się – najważniejsze prawidłowości i ich zastosowanie. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 17-39). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o.

Gurycka A. (1979). Struktura i dynamika procesu wychowawczego. Warszawa: PWN. [r. II – Proces wychowawczy]

Gurycka A. (1982). Monografia klasy. Metoda badań psychopedagogicznych. Psychologia Wychowawcza, 2, 145-155.

Katra, G. (2020). Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami. W: H. Liberska, J. Trempała (red). Psychologia wychowawcza. Wybrane problemy (s. 330-340). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Katra, G. (2020). Socjalizacja i wychowanie na przestrzeni całego życia. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 17–45). Warszawa: Liberi Libri.

Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203-224). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Sp. z o.o.

Katra, G., Sokołowska E. (2021). (red), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Liberska, H., Trempała, J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN. [część I.; 21-86)

Trusz. S. (2007). Pigmalion i Golem w szkole. Psychologia w Szkole. nr. 4 (16) (str. 85 - 99).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug