Kultura i historia Głuchych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-J1B1KG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Głuchych |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z tematyką głuchoty rozpatrywanej z perspektywy kulturowej. Studenci poznają podstawowe fakty z zakresu kultury i historii Głuchych oraz terminologię związaną z tą tematyką. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują przekrój zagadnień związanych z kulturowym postrzeganiem głuchoty i języka migowego oraz z historią edukacji niesłyszących i rozwojem ruchów społecznych tworzonych przez głuchych i dla głuchych. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: – tożsamość społeczna i kulturowa głuchych/Głuchych, – medyczne i kulturowe rozumienie głuchoty, – relacje głuchych i słyszących na przestrzeni dziejów: oralizm, paternalizm, audyzm, – historia edukacji niesłyszących, – niesłyszący w historii i ruch społeczny głuchych, – zarys polityki językowej wobec głuchych, – Deaf art, poezja migowa – humor i zabawy językowe, – Głusi a nowe media |
Literatura: |
Adamiec, T. (2003) „Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki” [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 237-263. Eriksson, P. (1998), The History of Deaf People. Örebro. Łozińska, S., Rutkowski, P. (2017), Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania, 16 (38), 91-108. Sacks, O., (1998), Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Zysk i S-ka, Poznań. Szczepankowski, B. (1999), Niesłyszący - głusi - głuchoniemi: wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa. Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. (2007), red. E. Woźnicka. PZG, Łódź. Inne lektury wskazane przez prowadzących zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: Posiada wiedzę na temat różnych modeli postrzegania głuchoty i paradygmatów tożsamości społeczno-kulturowej niesłyszących. Zna i rozumie rolę języka migowego w kulturze Głuchych, w tym rolę tekstów artystycznych tworzonych w języku migowym, oraz złożoność i specyfikę tej kultury. Posiada wiedzę o historii edukacji niesłyszących oraz o rozwoju ruchów społecznych zajmujących się głuchymi i PJM. Potrafi docenić konieczność rozwoju zawodowego i ciągłego poszerzania zdobytej wiedzy, w tym wiedzy dotyczącej niesłyszących i ich języka. Dostrzega różnice językowo-kulturowe między światem głuchych a słyszących i wykazuje chęć dążenia do porozumienia międzykulturowego, wykazuje się empatią i otwartością na innych. Rozumie znaczenie języka dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych oraz zachowania dziedzictwa językowo-kulturowego niesłyszących. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Projekt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Praczyk, Andrzej Suchecki, Rafał Zwoliński | |
Prowadzący grup: | Beata Bąkowska, Marcin Jóźwiak, Katarzyna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski: https://us02web.zoom.us/j/83446851515?pwd=Z0RQY3NHbnp5TWV2TlZRSEpNUHJDUT09 dr Małgorzata Czajkowska-Kisil mgr Tomasz Świderski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.