Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna – III i IV etap edukacyjny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-2PPP1a-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna – III i IV etap edukacyjny
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami uczącymi się na III i IV etapie edukacyjnym, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Praktyka przeznaczona dla studentów I roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy znają podstawy psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języka niemieckiego.

Praktyka stanowi element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego we wszystkich typach szkół i placówek (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). 

Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ

Tryb prowadzenia:

w terenie
zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej.

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna odbywana jest w szkołach ponadpodstawowych (takich jak liceum, technikum, szkoła branżowa II stopnia).

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje 30 godzin dydaktycznych i ma charakter obserwacyjny.

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna może być realizowana w formie zdalnej.

Pełny opis:

W trakcie praktyki psychologiczno-pedagogicznej następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez:

1) zapoznanie się ze specyfiką szkół ponadpodstawowych i ewentualnie również innych placówek, realizujących kształcenie i wychowanie, w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie aktywności, interakcji, procesów komunikowania, czynności i działań uczniów oraz nauczycieli, dynamiki grupy;

3) współdziałanie z nauczycielami w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, w podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych (w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);

4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy na III/ IV etapie edukacyjnym, w szczególności: diagnozowanie, poznawanie uczniów i wychowanków, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i zajęć wychowawczych, sprawowanie opieki nad grupą, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania oraz przebiegu prowadzonych działań, konsultacje z opiekunem praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów w ramach zajęć Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 – III-IV etap edukacyjny oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 – III-IV etap edukacyjny.

Literatura:

Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.

Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011.

Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.

Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015.

Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.

Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007.

Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007.

Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010.

Oraz czasopismo Pädagogik.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat wychowania, struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych na III i IV etapie edukacyjnym.

K_W01

2. Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.

K_W02

K_W03

2. Student posiada wiedzę pozwalająca na rozumienie procesów wychowania na III i IV etapie edukacyjnym oraz zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkolnictwie i posiada wiedzę z zakresu etyki zawodu nauczyciela.

K_W19

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III etapie edukacyjnym, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

K_U01

2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III etapie edukacyjnym.

K_U16

3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.

K_U17

4. Student posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji.

K_U20

5. Student potrafi zaplanować oraz samodzielnie przeprowadzić zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.

K_U23

6. Student posiada umiejętność przygotowania zaawansowanych prac pisemnych w języku niemieckim z zakresu psychopedagogiki jako wynik własnych obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III i IV etapie edukacyjnym (arkusze obserwacyjne).

K_U21

7. Student posiada kompetencję językową w zakresie języka niemieckiego jako obcego (poziom C1).

K_U24

POSTAWY:

1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) na III i IV etapie edukacyjnym.

K_K01

2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym.

K_K02

3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na III i IV etapie edukacyjnym.

K_K03

4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

K_K01

K_K04

5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.

K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:

1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta)

2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz

3) aktywności na zajęciach Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 (Karta oceny praktyk).

Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej – III-IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.

*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Nasielski
Prowadzący grup: Mariusz Nasielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug