Praktyka psychologiczno-pedagogiczna – III i IV etap edukacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2PPP1a-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna – III i IV etap edukacyjny |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z uczniami uczącymi się na III i IV etapie edukacyjnym, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka przeznaczona dla studentów I roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy znają podstawy psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języka niemieckiego. Praktyka stanowi element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego we wszystkich typach szkół i placówek (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej. Praktyka psychologiczno-pedagogiczna odbywana jest w szkołach ponadpodstawowych (takich jak liceum, technikum, szkoła branżowa II stopnia). Praktyka psychologiczno-pedagogiczna obejmuje 30 godzin dydaktycznych i ma charakter obserwacyjny. Praktyka psychologiczno-pedagogiczna może być realizowana w formie zdalnej. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyki psychologiczno-pedagogicznej następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez: 1) zapoznanie się ze specyfiką szkół ponadpodstawowych i ewentualnie również innych placówek, realizujących kształcenie i wychowanie, w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) obserwowanie aktywności, interakcji, procesów komunikowania, czynności i działań uczniów oraz nauczycieli, dynamiki grupy; 3) współdziałanie z nauczycielami w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, w podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych (w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); 4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy na III/ IV etapie edukacyjnym, w szczególności: diagnozowanie, poznawanie uczniów i wychowanków, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i zajęć wychowawczych, sprawowanie opieki nad grupą, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); 5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania oraz przebiegu prowadzonych działań, konsultacje z opiekunem praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów w ramach zajęć Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 – III-IV etap edukacyjny oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 – III-IV etap edukacyjny. |
Literatura: |
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008. Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011. Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004. Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015. Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004. Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007. Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007. Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010. Oraz czasopismo Pädagogik. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: WIEDZA 1. Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat wychowania, struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej oraz specyfiki funkcjonowania młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych na III i IV etapie edukacyjnym. K_W01 2. Student posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu. K_W02 K_W03 2. Student posiada wiedzę pozwalająca na rozumienie procesów wychowania na III i IV etapie edukacyjnym oraz zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkolnictwie i posiada wiedzę z zakresu etyki zawodu nauczyciela. K_W19 UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III etapie edukacyjnym, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. K_U01 2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na III etapie edukacyjnym. K_U16 3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. K_U17 4. Student posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji. K_U20 5. Student potrafi zaplanować oraz samodzielnie przeprowadzić zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym. K_U23 6. Student posiada umiejętność przygotowania zaawansowanych prac pisemnych w języku niemieckim z zakresu psychopedagogiki jako wynik własnych obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na III i IV etapie edukacyjnym (arkusze obserwacyjne). K_U21 7. Student posiada kompetencję językową w zakresie języka niemieckiego jako obcego (poziom C1). K_U24 POSTAWY: 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) na III i IV etapie edukacyjnym. K_K01 2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. K_K02 3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na III i IV etapie edukacyjnym. K_K03 4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K_K01 K_K04 5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta: 1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta) 2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz 3) aktywności na zajęciach Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 1 oraz Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 (Karta oceny praktyk). Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej – III-IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. *Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Nasielski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Nasielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.