Dydaktyka języka niemieckiego (ćw., nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-DYD2c-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego (ćw., nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie glottodydaktyczne (w tym w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego) do nauczania języka niemieckiego w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów (drugi semestr) I stopnia na kierunku germanistyka, którzy poznali podstawy psychopedagogiki i dydaktyki, z ukierunkowaniem na naukę języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej, w przedszkolu i w szkole ponadpodstawowej (Moduł C i D Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
1. Język obcy w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych etapach edukacyjnych; 2. Podstawa Programowa dla języka obcego nowożytnego; 3. Integracja wewnątrz- i międzyprzedmiotową; 4. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela; 5. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka niemieckiego, w tym metody aktywizujące i metoda projektów; |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie dydaktyczne do nauczania języka niemieckiego jako obcego na wszystkich etapach edukacyjnych. Zajęcia obejmują podstawy glottodydaktyki, w tym podstawy planowania lekcji języka niemieckiego: zagadnienia nauczania języka niemieckiego w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych i podstawie programowej, cele kształcenia i treści nauczania; strukturę wiedzy w zakresie nauczania języka niemieckiego; kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach lekcji języka niemieckiego; integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową (w tym sprawności, kompetencje, działania językowe); zagadnienia związane z programem nauczania, projektowaniem procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela języka niemieckiego (w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych); znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami (formy społeczne); rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania. |
Literatura: |
Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010. Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016. Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003 Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000. Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016. Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016. Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013. Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997. Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996. Jaroszewska, A.: O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków [w:] Języki obce w szkole, Nr 2014/04 S. 52-66. Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008. Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf. Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018. Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009. Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008. Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004. Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131. Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to: - w zakresie wiedzy: D.1.W1; D.1.W2; D.1.W3; D.1.W4; D.1.W5; - w zakresie umiejętności: D.1.U1; D.1.U2; D.1.U3; D.1.U4; D.1.U5; D.1.U6; D.1.U7; - w zakresie postaw: D.1.K2; D.1.K3; D.1.K4; D.1.K5; D.1.K6; D.1.K7; D.1.K8; D.1.K9 |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1. kontrola obecności (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze); 2. ocena ciągła (samodzielne przygotowanie do zajęć na podstawie literatury fachowej); 3. projekt - prezentacja wybranych zagadnień (moderowanie procesów uczenia się i nauczania, micro teaching); 4. semestralne testy kontrolne / pisemne prace o charakterze praktyczno-teoretycznym (termin złożenia prac: ostatnie zajęcia). * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 60h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Karczykowski | |
Prowadzący grup: | Malwina Grzegorowska, Kamil Wojewoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.