Psychopedagogika - aspekty pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PP1w-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogika - aspekty pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: |
Plan Germanistyka I stopień I rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ogólne przygotowanie studentów w zakresie psychologiczno-pedagogicznym - prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela języka obcego w szkole. Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów, I stopnia na kierunku germanistyka, którzy poznają podstawy psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązkowy poświęcony ogólnemu przygotowaniu psychologiczno-pedagogicznemu. Obejmuje opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki (z elementami pedagogiki specjalnej). Związany z procesami wychowania, uczenia się i nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem nauki języków obcych. Podczas wykładu będą omawiane następujące zagadnienia: 1. system oświaty 2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela 3. wychowanie w kontekście rozwoju 4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela 5. sytuacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 6. zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się 7. doradztwo zawodowe * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela języka niemieckiego w szkole. Podczas kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia: teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi; podstawy ontologiczne nauczania; nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych; teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne; transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne; indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca; uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej; uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.); uwarunkowania instytucjonalne szkoły; struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie; ustawa o systemie oświaty; podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna; wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy; rola nauczyciela i etyka zawodowa; współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia; charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych; alternatywne formy edukacji; zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, w kontekście uczenia się języka niemieckiego; uczenie się przez całe życie. |
Literatura: |
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin. Fontana, D. (1998) Psychologia dla nauczyciela. Poznań. Knieja, J. / Piotrowski, S. (2011) Nauczanie Języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. Lublin. Komorowska, H. (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (Hrsg.) (2003), Pedagogika, tom I, II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (Hrsg.) (2019), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Lefrançois, G. R. (2006) Psychologie des Lernens. Heidelberg. Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z. (2008) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław. Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Belz / PVU, Weinheim. Mietzel, G. (2007) PädagogischePsychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen. Pawlak, M. (2004) Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz. Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München. Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków. Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
B.2.W1; B2.W2; B2.W3; B2.W4; B2.W5; B.2.W6; B.2.W7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności i wyniku końcowego egzaminu pisemnego (w formie testu - min. 60% możliwych do uzyskania punktów). * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Wykład jest elementem przygotowania do odbycia praktyki psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze 30h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Wojewoda | |
Prowadzący grup: | Andrzej Karczykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.