Edukacja językowa w XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DX1O-EJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja językowa w XXI wieku |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najnowszymi koncepcjami dotyczącymi edukacji językowej we współczesnym świecie. Dotyczą one różnorodnych stref życia zarówno osobistego jak i społecznego i pokazują, że w nauce języków obcych są to ściśle ze sobą połączone wymiary. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak zmieniała się perspektywa dotycząca uczenia i nauczania języków obcych w Polsce odnosząc pewne kwestie do szerszego kontekstu europejskiego i światowego. Zajęcia uświadamiają uczestnikom, jak wiele różnych czynników kształtuje edukację językową i wpływa na umiejętności językowe. Istotne jest także powiązanie edukacji językowej z jej humanistycznym i demokratycznym przesłaniem. |
Pełny opis: |
Zajęcia przewidują następujące bloki tematyczne: 1. Języki często i rzadziej nauczane – ujęcie porównawcze (Polska vs reszta świata) - tzw. „wartość komunikacyjna” języków obcych - narzędzia europejskiej polityki językowej (ESOKJ, CARAP, EPJ, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków obcych) - polska polityka językowa - nauczanie języków obcych w polskim systemie edukacyjnym (podstawa programowa, statystyki, preferencje językowe Polaków) 2. O uczeniu się języków obcych teoretycznie i praktycznie - teorie uczenia się : behawioryzm vs konstruktywizm (poznawczy – społeczno-kulturowy – neurobiologiczny – emocjonalny) - pedagogika i dydaktyka konstruktywistyczna – kim jest konstruktywistyczny nauczyciel? 3. Pedagogiczne podstawy współczesnej dydaktyki języków obcych - pedagogika humanistyczna - pedagogika emancypacyjna (Freire) - pedagogika postmodernizmu 4. Cele kształcenia językowego – komunikacja, działanie społeczne - podejście komunikacyjne : założenia pedagogiczne i dydaktyczne - osiągnięcia dydaktyki komunikacyjnej vs krytyka - dydaktyka działaniowa w praktyce edukacyjnej (np. nauczanie projektowe) 5. Mediacyjny wymiar współczesnej edukacji językowej - rozumienie mediacji językowej -nauczyciel jako mediator - uczniowie jako mediatorzy - mediator międzykulturowy 6. Uczenie się języków obcych jako wspieranie otwartości na różnorodność kulturową - pedagogika międzykulturowa - kompetencje międzykulturowe i interkulturowe - podejścia do nauczania kultury w kontekście nauczania języków obcych - projekt INCA (Intercultural Competence Assessment, 2004) - edukacja dla demokracji 7. Uczenie się języków obcych jako wspieranie różnojęzyczności - fenomen dwu- i wielojęzyczności - dydaktyka wielo i różnojęzyczności - psycholingwistyczne modele różnojęzyczności 8. Cztery podejścia pluralistyczne - interkomprehensja - otwarcie na języki - kompetencja interkulturowa - zintegrowana dydaktyka języków tercjalnych (Kucharczyk, 2018) 9. Nauczanie języków obcych jako przygotowywanie do kariery zawodowej (Gajewska i Sowa, 2014) - dydaktyka języków obcych dla potrzeb zawodowych i specjalistycznych - badanie potrzeb językowych - ewolucja koncepcji nauczania języka dla potrzeb zawodowych 10. Nauczanie języków obcych jako wspieranie rozwoju osobistego - nauczanie języków obcych jako czynnik włączania społecznego - założenia edukacji włączającej - podejście inkluzyjne (od segregacji poprzez integrację do inkluzji) - założenia metodyki edukacji włączającej - uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 11. /12 Uwarunkowania osobowościowe i indywidualne a proces efektywnego uczenia się języków obcych - cechy i czynniki osobowościowe, temperament (Smuk, 2016) - inteligencje - style poznawcze, uczenia się, strategie - zdolności i tzw. zdolności specjalne - lęk językowy i gotowość komunikacyjna - poczucie własnej wartości, samoocena 13. Ewaluacja kompetencji językowych - koncepcje oceniania – od sumującego do kształtującego - egzaminy językowe, efekt zwrotny egzaminów - ocena vs informacja zwrotna 14. Technologie oraz sztuczna inteligencka w kształceniu językowym - koncepcja CALL – Computer Assisted Language Learning - koncepcja MALL – Mobile AssistedLanguage Learning - koncepcja MALU – Mobile Assisted Language Use - a może sztuczna inteligencja (Chat GPT) 15. Podsumowanie - Jakie tematy są ważne dla edukacji językowej w XXI wieku? Dlaczego? - jakiej przyszłości można spodziewać się dla edukacji językowej w kolejnych 50 latach? |
Literatura: |
Bandura E., 2007, Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków:Tertium. Candelier M., 2007, Cadre de référence pour les approches plurielles des langues et des cultures, CELV /Conseil de l’Europe, Strasbourg. Chłopek Z., 2011, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Czerepaniak-Walczak M., 1997, Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń: Edytor. Damasio A.R., 2000, Tajemnica świadomości. Ciało i emocje współtworzą świadomość. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Dąbrowska A., Miodunka W.T., Pawłowski A., 2012, Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, MSZ, Warszawa. Dewey J., 1972, Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wrocław-Warszawa=Kraków-Gdańsk: Książka i Wiedza. Dylak S., 2000, Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin. Escudé P., Janin P., 2010, L’intercompréhension, clé du plurilinguisme. Paris : Cle International. ESOKJ, 2003, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: CODN. Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zarys treści kształcenia , 2006, oprac. M. Kelly, M. Grenfell, Warszawa: CODN. Filipiak E., 2011, Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Jana Kazimierza. Gębal P.E., 2021, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: PWN. Klus-Stańska D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Komorowska H., 2011, Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Łódź: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Kucharczyk R., 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Lublin: Werset. Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Madalińska-Michalak J., Góralska R., 2012, Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Warszawa: ABC&Wolters-Kluwer. Smuk M., 2016, Od cech osobowości do kompetencji savoir-etre – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Lublin: Werset. Śliwerski B., 2011, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Efekty z obszaru wiedzy - K-W01: student/ka zna w zaawansowanym stopniu główne nurty dydaktyki językowej i wie, jak je powiązać z rozwojem pedagogiki, psychologii, teoriami uczenia się; -K - W01: student/ka charakteryzuje istotne dla procesu uczenia się języków obcych czynniki indywidualne i społeczne; - K-W11 :student/ka zna w zaawansowanym stopniu czynniki wspierające efektywne uczenie się języków obcych; - K-W11: student/ka zna w zaawansowanym stopniu narzędzia europejskie opracowane na potrzeby glottodydaktyki; - K-W12: student/ka ma pogłębioną wiedzę dotyczącą celów i działań przewidzianych dla dydaktyki różnojęzyczności, edukacji inkluzyjnej, nauczania języków dla potrzeb zawodowych, ewaluacji kształcenia językowego. Efekty z obszaru umiejętności - K-U04: student/ka potrafi ocenić program kształcenia językowego w ujęciu współczesnych teorii dydaktycznych i psychologicznych; - K-U01: student/ka umie zastosować właściwą terminologię do opisu danej sytuacji kształcenia językowego - K- U04: student/ka umie podać przykłady ilustrujące omawiane koncepcje dydaktyczne np. kompetencję interkulturową lub dydaktykę zintegrowaną. - K-U04: student/ka odnosi się w sposób zasadny do własnej biografii językowej w perspektywie omawianych koncepcji kształcenia językowego. Efekty z obszaru kompetencji społecznych - K-K02: student/ka z szacunkiem i akceptacją odnosi się do osobistych historii uczestników zajęć; - K-K02: student/ka aktywnie uczestniczy w zajęciach pamiętając, że każda osoba powinna czuc się współodpowiedzialna za dynamikę procesu grupowego; - K-K06: student/ka potrafi zadawać trafne pytania oraz adekwatnie reaguje na sytuacje społeczne w grupie; - K-K03: student/ka potrafi w sposób nieraniący niczyich uczuć odnosić się do wypowiedzi współuczestników zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
- opracowanie e-portfolio odnoszącego się do wybranego obszaru tematycznego poruszanego na zajęciach; - bieżące monitorowanie obecności i aktywności; - dyskusje w parach i grupach; - krótkie formy pisemne w trakcie zajęć lub po zajęciach (wejściówki, response paper, podsumowania) Kryteria oceniania zostaną ustalone w porozumieniu z uczestnikami na początku zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Klekowski, Mateusz Siluk, Aneta Witek-Lipka | |
Prowadzący grup: | Filip Klekowski, Mateusz Siluk, Aneta Witek-Lipka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Klekowski, Mateusz Siluk | |
Prowadzący grup: | Filip Klekowski, Mateusz Siluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.