Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MET-DJF: Dydaktyka nauczania języków obcych: Dydaktyka nauczania j. francuskiego w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ2O-MET-DNJSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MET-DJF: Dydaktyka nauczania języków obcych: Dydaktyka nauczania j. francuskiego w szkole podstawowej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Plan 2 stopień 1 rok
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka francuskiego w szkole podstawowej. Słuchacze zostaną zapoznani z dokumentami regulującymi pracę nauczyciela języka obcego na 1. i 2. etapie edukacyjnym. Przeanalizują profil psychopedagogiczny uczniów szkoły podstawowej w kontekście procesu uczenia się i nauczania języków obcych. Zostaną zapoznani z technikami pracy na zajęciach z języka obcego w edukacji wczesnoszkolnej i w klasach 4-8. Dowiedzą się również jak wybierać podręczniki dostosowane do tych grup wiekowych.

Pełny opis:

1. Polskie i europejskie akty legislacyjne dotyczące nauczania języków obcych na 1. i 2. etapie edukacyjnym.

2. Na czym polega wczesnoszkolne kształcenie językowe?

3. Cele i treści kształcenia językowego w klasach 1-3 SP.

4. Profil psychopedagogiczny ucznia klas 1-3 SP.

5. Gry i zabawy we wczesnoszkolnej nauce języka obcego.

6. Rozwijanie kompetencji językowych w klasach 1-3 SP.

7. Kryteria wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego w klasach 1-3 SP

8. Profil psychopedagogiczny ucznia klas 4-8 SP.

9. Cele i treści kształcenia językowego w klasach 4-8 SP (pierwszy i drugi język obcy)

10. Rozwijanie kompetencji receptywnych w języku obcym w klasach 4-8 SP.

11. Rozwijanie kompetencji produktywnych w języku obcym w klasach 4-8 SP

12. Nauczanie słownictwa i gramatyki w klasach 4-8 SP.

13. Kryteria wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego w klasach 4-8 SP.

Literatura:

- Gaonac’h, D., 2006, L’enseignement précoce d’une langue étrangère : le point de vue de la sociolinguistique, Hachette FLE, Paris.

- Gajewska, E., 2011, Techniki nauczania języka obcego, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Tarnów.

- Komorowska, H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna. Warszawa.

- Pamuła, M., 2006, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

- Pamuła-Behrens, M., 2012, Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

- Vanthier, H., 2009, L’enseignement aux enfants en classe de langue, Clé International, Paris.

Efekty uczenia się:

- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane w glottodydaktyce; oraz rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki;

- ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą kształcenia językowego;

- ma elementarną wiedzę o kierunkach badań i o najnowszych osiągnięciach w glottodydaktyce;

- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi ;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu glottodydaktyki;

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i metodyki nauczania języków obcych - w typowych sytuacjach profesjonalnych;

- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności;

- umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania;

- potrafi dokonać wzajemnej ewaluacji z poszanowaniem godności i uczuć członków grupy;

• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania;

• prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonaniem zawodu (KK_06).

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach;

realizacja projektu dydaktycznego;

uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Filip Klekowski
Prowadzący grup: Filip Klekowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0