Textology, orality and performing arts in Asia and Africa - lecture(15h) and seminar(30h)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-MT-TOPAA(L)-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Textology, orality and performing arts in Asia and Africa - lecture(15h) and seminar(30h) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zachodnimi założeniami teoretycznymi badań tekstologicznych, kultury oralnej i sztuk performatywnych. Ponadto na kolejnych wykładach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Wykłady stanowią przygotowanie teoretyczne do konwersatorium na ten sam temat. Konwersatorium ma na celu egzemplifikację problemów związanych z tekstologią, kulturą oralną i sztukami performatywnymi na wybranych przykładach z Azji i Afryki. Na kolejnych spotkaniach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Oczekuje się dyskusji studentów na temat podobieństw i różnic między poszczególnymi przykładami z zastosowaniem poznanych metod badawczych. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zachodnimi założeniami teoretycznymi badań tekstologicznych (rozumianych w najszerszym ujęciu badania tekstu, w tym powstawania tekstu, krytyki tekstu, lingwistyki tekstu i docelowo analizy dyskursu), kultury oralnej (pierwotnej i wtórnej) i sztuk performatywnych (taniec, muzyka, teatr itd.). Ponadto na kolejnych wykładach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Dzięki temu, że studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi koncepcjami teoretyków zachodu, ale poznają także jak rozumieją podobne zjawiska w swoich kulturach przedstawiciele regionów Azji i Afryki, będą mogli rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat i wykład teoretyczny przygotuje słuchaczy do konwersatorium na ten sam temat. Konwersatorium ma na celu egzemplifikację problemów związanych z tekstologią, kulturą oralną i sztukami performatywnymi na wybranych przykładach z Azji i Afryki. Na kolejnych spotkaniach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki, w tym m.in.: Indii, Chin, Japonii, Turcji, krajów arabskich, Mongolii, Tybetu, Etiopii i innych. Oczekuje się dyskusji studentów na temat podobieństw i różnic między poszczególnymi przykładami z zastosowaniem poznanych metod badawczych. |
Literatura: |
Bibliografia do wykładów: Cronin, Nessa; Crosson, Seán; Eastlake, John, eds. (2009). Anáil an Bhéil Bheo: Orality and Modern Irish Culture. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. De Beaugrande, R., & Dressler, W. U. (1981) Introduction to text linguistics / Robert-Alain De Beaugrande, Wolfgang Ulrich Dressler. London ; New York : Longman, 1981. Goody, Jack; Watt, Ian (1968). Goody, Jack (ed.). "The Consequences of Literacy". Literacy in Traditional Societies. Cambridge: Cambridge University Press. Hadary, Alex. Bibliography of Performing Arts In The East (in Western languages) (Theatre, dance, puppetry, cinema, plays, masks, martial arts) Compiled by … http://asia-perfo-arts.com/ Halliday MAK and R Hasan. (1985) Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Geelong: Deakin University. Harris, Zellig (1988). Language and Information New York: Columbia University Press. Jousse, Marcel (1978). "Le Parlant, la parole, et le souffle". L’Anthropologie du geste. Gallimard, Paris: Ecole Pratique des Hautes Etudes. 3. McLuhan, Marshal (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press. Ong, Walter J. (2002) Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (2nd ed.). London and New York: Routledge. Yates, Frances A. (1966). The Art of Memory. London: Routledge & Kegan Paul. Textualization of Oral Epics, Lauri Honko (ed.), Mouton de Gruyter, Berlin, New York 2000. Trappes-Lomax, Hugh (2004) "Discourse analysis", in The Handbook of Applied Linguistics ed. by A. Davies & C. Elder. Oxford: Blackwell, pp. 133–64. Bibliografia do konwersatorium: Zostanie dobrana do każdych zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: prezentacja multimedialna, egzamin: egzamin ustny (dyskusja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Rucińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Rucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Przedmiot dedykowany programowi: | 4EU+KURSY |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Rucińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Batruch, Katarzyna Kamrat, Maciej Krupski, Adriana Maryniak, Katarzyna Mincewicz, Anna Oliwa, Karolina Przybysz, Maciej Raczkowski, Edyta Rogowska, Aleksandra Rucińska, Karol Stanisz, Maria Szulimowska, Renata Zadworna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.