Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Textology, orality and performing arts in Asia and Africa - lecture(15h) and seminar(30h)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-MT-TOPAA(L)-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Textology, orality and performing arts in Asia and Africa - lecture(15h) and seminar(30h)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zachodnimi założeniami teoretycznymi badań tekstologicznych, kultury oralnej i sztuk performatywnych. Ponadto na kolejnych wykładach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Wykłady stanowią przygotowanie teoretyczne do konwersatorium na ten sam temat.

Konwersatorium ma na celu egzemplifikację problemów związanych z tekstologią, kulturą oralną i sztukami performatywnymi na wybranych przykładach z Azji i Afryki. Na kolejnych spotkaniach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Oczekuje się dyskusji studentów na temat podobieństw i różnic między poszczególnymi przykładami z zastosowaniem poznanych metod badawczych.

Pełny opis:

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zachodnimi założeniami teoretycznymi badań tekstologicznych (rozumianych w najszerszym ujęciu badania tekstu, w tym powstawania tekstu, krytyki tekstu, lingwistyki tekstu i docelowo analizy dyskursu), kultury oralnej (pierwotnej i wtórnej) i sztuk performatywnych (taniec, muzyka, teatr itd.). Ponadto na kolejnych wykładach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki. Dzięki temu, że studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi koncepcjami teoretyków zachodu, ale poznają także jak rozumieją podobne zjawiska w swoich kulturach przedstawiciele regionów Azji i Afryki, będą mogli rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat i wykład teoretyczny przygotuje słuchaczy do konwersatorium na ten sam temat.

Konwersatorium ma na celu egzemplifikację problemów związanych z tekstologią, kulturą oralną i sztukami performatywnymi na wybranych przykładach z Azji i Afryki. Na kolejnych spotkaniach zostaną ukazane podstawowe podejścia emiczne do kwestii tekstu, oralności i przedstawień w wybranych kulturach Azji i Afryki, w tym m.in.: Indii, Chin, Japonii, Turcji, krajów arabskich, Mongolii, Tybetu, Etiopii i innych. Oczekuje się dyskusji studentów na temat podobieństw i różnic między poszczególnymi przykładami z zastosowaniem poznanych metod badawczych.

Literatura:

Bibliografia do wykładów:

Cronin, Nessa; Crosson, Seán; Eastlake, John, eds. (2009). Anáil an Bhéil Bheo: Orality and Modern Irish Culture. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

De Beaugrande, R., & Dressler, W. U. (1981) Introduction to text linguistics / Robert-Alain De Beaugrande, Wolfgang Ulrich Dressler. London ; New York : Longman, 1981.

Goody, Jack; Watt, Ian (1968). Goody, Jack (ed.). "The Consequences of Literacy". Literacy in Traditional Societies. Cambridge: Cambridge University Press.

Hadary, Alex. Bibliography of Performing Arts In The East (in Western languages) (Theatre, dance, puppetry, cinema, plays, masks,

martial arts) Compiled by … http://asia-perfo-arts.com/

Halliday MAK and R Hasan. (1985) Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Geelong: Deakin University.

Harris, Zellig (1988). Language and Information New York: Columbia University Press.

Jousse, Marcel (1978). "Le Parlant, la parole, et le souffle". L’Anthropologie du geste. Gallimard, Paris: Ecole Pratique des Hautes Etudes. 3.

McLuhan, Marshal (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.

Ong, Walter J. (2002) Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (2nd ed.). London and New York: Routledge.

Yates, Frances A. (1966). The Art of Memory. London: Routledge & Kegan Paul.

Textualization of Oral Epics, Lauri Honko (ed.), Mouton de Gruyter, Berlin, New York 2000.

Trappes-Lomax, Hugh (2004) "Discourse analysis", in The Handbook of Applied Linguistics ed. by A. Davies & C. Elder. Oxford: Blackwell, pp. 133–64.

Bibliografia do konwersatorium:

Zostanie dobrana do każdych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie: prezentacja multimedialna, egzamin: egzamin ustny (dyskusja)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Rucińska
Prowadzący grup: Aleksandra Rucińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Przedmiot dedykowany programowi:

4EU+KURSY

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Rucińska
Prowadzący grup: Magdalena Batruch, Katarzyna Kamrat, Maciej Krupski, Adriana Maryniak, Katarzyna Mincewicz, Anna Oliwa, Karolina Przybysz, Maciej Raczkowski, Edyta Rogowska, Aleksandra Rucińska, Karol Stanisz, Maria Szulimowska, Renata Zadworna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)