Podstawowe umiejętności dydaktyczne- efektywne nauczanie w szkolnictwie wyższym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-BDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności dydaktyczne- efektywne nauczanie w szkolnictwie wyższym |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE 15 godzinny warsztat Proponowany kurs będzie prowadzony jako warsztaty, podczas których omówione zostaną zasady przygotowywania sylabusów, zasady doboru literatury obowiązkowej i dodatkowej, metody aktywizacji grupy, zasady oceniania. Podczas kursu każdy z uczestników przygotuje i przeprowadzi seminarium dla reszty grupy. |
Pełny opis: |
Zmiana ról z ucznia na nauczyciela akademickiego wcale nie jest łatwa. Nauczanie na poziomie szkolnictwa wyższego jest wyjątkowym wyzwaniem. Podstawowa rola nauczyciela się nie zmienia – stwarza warunki do nauki, mając na uwadze, że jest to przecież aktywny proces. Nauczyciel akademicki powinien posiadać rozległą wiedzę, nie tylko w dziedzinie danego programu. Musi on być w stanie znaleźć właściwe podejście, aby planować, organizować i organizować zajęcia w najbardziej odpowiedni sposób z proponowanego przedmiotu. Musi motywować uczniów do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, aby stali się jego partnerami w poszukiwaniu prawdy naukowej. Przygotowanie do tej roli wymaga wiedzy teoretycznej: jak napisać dobry program nauczania, jak zaplanować zajęcia, jak motywować uczniów do aktywnego udziału w ćwiczeniach i seminariach, jak właściwie ocenić uzyskane efekty uczenia się, a także możliwości przekształcenia nabytej wiedzy w umiejętności praktyczne. |
Literatura: |
Atkins, M., Brown, G. (2002) Skuteczne nauczanie w szkolnictwie wyższym. Londyn: Routledge |
Efekty uczenia się: |
Zna zasady tworzenia dobrego programu nauczania dla klas Będzie znał standardy etyczne nauczania Zna zasady oceny efektów uczenia się Umiejętności: Będzie mógł prowadzić zajęcia z ćwiczeń i seminariów Będzie on mógł skonstruować test oceniający efekty uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady oceniania: Podstawą ukończenia kursu jest wykonanie zadań cząstkowych: - znaleźć i omówić przykład dobrego i złego sylabusu - przygotowanie i prowadzenie zajęć z grupą - przygotowanie testu oceniającego efekty uczenia się Obecność obowiązkowa. Ocena efektów uczenia się: Ocena w ramach dyskusji w grupie Kryteria oceny: Zaliczenie bez oceny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Jędrzejczak | |
Prowadzący grup: | Kamila Jędrzejczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
15 godzinny warsztat Proponowany kurs będzie prowadzony jako warsztaty, podczas których omówione zostaną zasady przygotowywania sylabusów, zasady doboru literatury obowiązkowej i dodatkowej, metody aktywizacji grupy, zasady oceniania. Podczas kursu każdy z uczestników przygotuje i przeprowadzi seminarium dla reszty grupy. |
|
Pełny opis: |
Zmiana ról z ucznia na nauczyciela akademickiego wcale nie jest łatwa. Nauczanie na poziomie szkolnictwa wyższego jest wyjątkowym wyzwaniem. Podstawowa rola nauczyciela się nie zmienia – stwarza warunki do nauki, mając na uwadze, że jest to przecież aktywny proces. Nauczyciel akademicki powinien posiadać rozległą wiedzę, nie tylko w dziedzinie danego programu. Musi on być w stanie znaleźć właściwe podejście, aby planować, organizować i organizować zajęcia w najbardziej odpowiedni sposób z proponowanego przedmiotu. Musi motywować uczniów do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, aby stali się jego partnerami w poszukiwaniu prawdy naukowej. Przygotowanie do tej roli wymaga wiedzy teoretycznej: jak napisać dobry program nauczania, jak zaplanować zajęcia, jak motywować uczniów do aktywnego udziału w ćwiczeniach i seminariach, jak właściwie ocenić uzyskane efekty uczenia się, a także możliwości przekształcenia nabytej wiedzy w umiejętności praktyczne. |
|
Literatura: |
Atkins, M., Brown, G. (2002) Skuteczne nauczanie w szkolnictwie wyższym. Londyn: Routledge |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Jędrzejczak | |
Prowadzący grup: | Kamila Jędrzejczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
15 godzinny warsztat Zajęcia będą prowadzone w języku polskim. W przypadku zapisania się na kurs obcokrajowców językiem wykładowym bedzie język angielski. Proponowany kurs będzie prowadzony jako warsztaty, podczas których omówione zostaną zasady przygotowywania sylabusów, zasady doboru literatury obowiązkowej i dodatkowej, metody aktywizacji grupy, zasady oceniania. Podczas kursu każdy z uczestników przygotuje i przeprowadzi seminarium dla reszty grupy. |
|
Pełny opis: |
Zmiana ról z ucznia na nauczyciela akademickiego wcale nie jest łatwa. Nauczanie na poziomie szkolnictwa wyższego jest wyjątkowym wyzwaniem. Podstawowa rola nauczyciela się nie zmienia – stwarza warunki do nauki, mając na uwadze, że jest to przecież aktywny proces. Nauczyciel akademicki powinien posiadać rozległą wiedzę, nie tylko w dziedzinie danego programu. Musi on być w stanie znaleźć właściwe podejście, aby planować, organizować i organizować zajęcia w najbardziej odpowiedni sposób z proponowanego przedmiotu. Musi motywować uczniów do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, aby stali się jego partnerami w poszukiwaniu prawdy naukowej. Przygotowanie do tej roli wymaga wiedzy teoretycznej: jak napisać dobry program nauczania, jak zaplanować zajęcia, jak motywować uczniów do aktywnego udziału w ćwiczeniach i seminariach, jak właściwie ocenić uzyskane efekty uczenia się, a także możliwości przekształcenia nabytej wiedzy w umiejętności praktyczne. |
|
Literatura: |
Atkins, M., Brown, G. (2002) Skuteczne nauczanie w szkolnictwie wyższym. Londyn: Routledge |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.