Etyka w badaniach psychologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-EBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w badaniach psychologicznych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE 15 godzinny wykład Prezentacja, dyskusja lektur. |
Pełny opis: |
Problematyka etyczna w badaniach społecznych dotyczy dwóch grup zagadnień. Pierwsza część wykładu obejmować będzie dylematy w planowaniu badań, publikacji i zarządzaniu danymi. Dyskutowane będą kwestie podejmowania tematów istotnych, rzetelności publikowania wyników (w tym wpływu publikacji na społeczeństwo), praw autorskich w odniesieniu do idei, teorii, wyników badań i danych. Poruszone zostaną postulaty transparentności i unikania manipulacji na etapie analizy danych. Druga część wykładu dotyczyć będzie problematyki relacji między badaczem a badanymi. Obejmie zagadnienia świadomej zgody, minimalizacji stresu, ochrony prywatności. W szczególności podjęte zostaną tematy badań online, badań jakościowych oraz eksperymentów, w tym badań z udziałem zwierząt. |
Literatura: |
American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, Section 8 ‘Research and Publication’. British Psychological Society. (2014). Code of human research ethics. British Psychological Society. Buchanan, E. A., & Zimmer, M. (2012). Internet research ethics. Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative inquiry, 10(2), 261-280. Iphofen, R. (Ed.). (2017). Finding common ground: Consensus in research ethics across the social sciences. Emerald Group Publishing. Woodfield, K. (Ed.). (2017). The ethics of online research. Emerald Group Publishing. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna i rozumie: - zasady upowszechniania wyników naukowych (także w trybie otwartego dostępu(P8S_WG) - Ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej (P8S_WK) Umiejętności: Potrafi: - Uczestniczyć w dyskursie naukowym (P8S_UO), w szczególności zwracając uwagę na etyczne aspekty badań. Kompetencje społeczne: Jest gotów do: - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy (P8S_KO), - podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, wy tym: - prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny - respektowanie zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej. (P8S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Dopuszczalna jest jedna nieobecność (2 godziny), w przypadku większej liczby nieobecności wymagane jest zaliczenie przez dodatkową pracę pisemną. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i pracy zaliczeniowej. W przypadku braku wymaganych obecności może napisać pracę dodatkową (zakres ustalany jest indywidualnie w zależności od tematyki opuszczonych zajęć). W przypadku oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej Student ma prawo do dodatkowej konsultacji oraz złożenia drugiej pracy zaliczeniowej na tych samych zasadach. Metody weryfikacji efektów uczenia się: Zaliczenie na podstawie ustrukturalizowanego opisu etycznych aspektów wybranego badania empirycznego z obszaru nauk społecznych. Kryteria oceniania: Student przedstawiając pracę pisemną musi wykazać się osiągnięciem przynajmniej 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Eksztein | |
Prowadzący grup: | Iwona Eksztein | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
15 godzinny wykład Prezentacja, dyskusja lektur. |
|
Pełny opis: |
Problematyka etyczna w badaniach społecznych dotyczy dwóch grup zagadnień. Pierwsza część wykładu obejmować będzie dylematy w planowaniu badań, publikacji i zarządzaniu danymi. Dyskutowane będą kwestie podejmowania tematów istotnych, rzetelności publikowania wyników (w tym wpływu publikacji na społeczeństwo), praw autorskich w odniesieniu do idei, teorii, wyników badań i danych. Poruszone zostaną postulaty transparentności i unikania manipulacji na etapie analizy danych. Druga część wykładu dotyczyć będzie problematyki relacji między badaczem a badanymi. Obejmie zagadnienia świadomej zgody, minimalizacji stresu, ochrony prywatności. W szczególności podjęte zostaną tematy badań online, badań jakościowych oraz eksperymentów, w tym badań z udziałem zwierząt. |
|
Literatura: |
American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, Section 8 ‘Research and Publication’. British Psychological Society. (2014). Code of human research ethics. British Psychological Society. Buchanan, E. A., & Zimmer, M. (2012). Internet research ethics. Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative inquiry, 10(2), 261-280. Iphofen, R. (Ed.). (2017). Finding common ground: Consensus in research ethics across the social sciences. Emerald Group Publishing. Woodfield, K. (Ed.). (2017). The ethics of online research. Emerald Group Publishing. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Eksztein | |
Prowadzący grup: | Iwona Eksztein | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
15 godzinny wykład Prezentacja, dyskusja lektur. |
|
Pełny opis: |
Problematyka etyczna w badaniach społecznych dotyczy dwóch grup zagadnień. Pierwsza część wykładu obejmować będzie dylematy w planowaniu badań, publikacji i zarządzaniu danymi. Dyskutowane będą kwestie podejmowania tematów istotnych, rzetelności publikowania wyników (w tym wpływu publikacji na społeczeństwo), praw autorskich w odniesieniu do idei, teorii, wyników badań i danych. Poruszone zostaną postulaty transparentności i unikania manipulacji na etapie analizy danych. Druga część wykładu dotyczyć będzie problematyki relacji między badaczem a badanymi. Obejmie zagadnienia świadomej zgody, minimalizacji stresu, ochrony prywatności. W szczególności podjęte zostaną tematy badań online, badań jakościowych oraz eksperymentów, w tym badań z udziałem zwierząt. |
|
Literatura: |
American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, Section 8 ‘Research and Publication’. British Psychological Society. (2014). Code of human research ethics. British Psychological Society. Buchanan, E. A., & Zimmer, M. (2012). Internet research ethics. Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative inquiry, 10(2), 261-280. Iphofen, R. (Ed.). (2017). Finding common ground: Consensus in research ethics across the social sciences. Emerald Group Publishing. Woodfield, K. (Ed.). (2017). The ethics of online research. Emerald Group Publishing. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.