Rasa,klasa,gender i...Intersekcjonalność w teorii i praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-RKG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rasa,klasa,gender i...Intersekcjonalność w teorii i praktyce |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA SPECJALIZACYJNE 15 godzinne konwersatorium Dyskusja nad lekturami, intersekcjonalna analiza konkretnych przykładów. Dyskusja nad lekturami; ewentualnie prezentacje projektów osób uczestniczących w zajęciach. |
Pełny opis: |
Od swych początków w latach 80. XX w. koncepcja intersekcjonalności odbyła długą drogę od dyskursu aktywistycznego do głównego nurtu akedemickich debat w wielu dyscyplinach, takich jak nauki społeczne, humanistyka, prawo czy medycyna. Podczas zajęć przyjrzymy się intelektualnym korzeniom intersekcjonalności, jej obecnym zastosowaniom w wybranych dyscyplinach, a także krytykom i alternatywom wobec intersekcjonalności jako podejścia do badań nad społeczną róznorodnością. Konkretna treść kursu zostanie ustalona wspólnie z jego uczestniczkami i uczestnikami, tak aby odzwierciedlała ich zainteresowania akademickie i potrzeby badawcze. Możliwe tematy zajęć obejmują m.in. źródła intersekcjonalności w czarnej myśli feministycznej, zastosowania w socjologii, psychologii, ekonomii, teorii prawa itp., relacje intersekcjonalności i transhumanizmu, uplciowiony nacjonalizm, intersekcjonalne badania nad męskością itd. itp. |
Literatura: |
P.H. Collins, Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment; K. Crenshaw, "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color", Stanford Law Review, Vol. 43, No. 6; M.L. Andersen & P.H. Collins (eds), Race, Class, and Gender: An Anthology; A.M. Hancock, Intersectionality: An Intellectual History; R. Eddo-Lodge, Why I'm No Longer Taking to White People about Race; N. Fraser, "From Redistribution to Recognition? Dilemmas of Justice in a 'post-Socialist' Age", NLR I/212; D. Haraway, "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective", Feminist Studies Vol. 14, No. 3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu; Dopuszczalna jedna nieobecność. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego); Obecność i aktywny udział w zajęciach. Metody weryfikacji efektów uczenia się; Indywidualne ustne podsumowanie kursu. Kryteria oceniania; Aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Polak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
15 godzinne konwersatorium Dyskusja nad lekturami, intersekcjonalna analiza konkretnych przykładów. Dyskusja nad lekturami; ewentualnie prezentacje projektów osób uczestniczących w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Od swych początków w latach 80. XX w. koncepcja intersekcjonalności odbyła długą drogę od dyskursu aktywistycznego do głównego nurtu akedemickich debat w wielu dyscyplinach, takich jak nauki społeczne, humanistyka, prawo czy medycyna. Podczas zajęć przyjrzymy się intelektualnym korzeniom intersekcjonalności, jej obecnym zastosowaniom w wybranych dyscyplinach, a także krytykom i alternatywom wobec intersekcjonalności jako podejścia do badań nad społeczną róznorodnością. Konkretna treść kursu zostanie ustalona wspólnie z jego uczestniczkami i uczestnikami, tak aby odzwierciedlała ich zainteresowania akademickie i potrzeby badawcze. Możliwe tematy zajęć obejmują m.in. źródła intersekcjonalności w czarnej myśli feministycznej, zastosowania w socjologii, psychologii, ekonomii, teorii prawa itp., relacje intersekcjonalności i transhumanizmu, uplciowiony nacjonalizm, intersekcjonalne badania nad męskością itd. itp. |
|
Literatura: |
P.H. Collins, Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment; K. Crenshaw, "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color", Stanford Law Review, Vol. 43, No. 6; M.L. Andersen & P.H. Collins (eds), Race, Class, and Gender: An Anthology; A.M. Hancock, Intersectionality: An Intellectual History; R. Eddo-Lodge, Why I'm No Longer Taking to White People about Race; N. Fraser, "From Redistribution to Recognition? Dilemmas of Justice in a 'post-Socialist' Age", NLR I/212; D. Haraway, "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective", Feminist Studies Vol. 14, No. 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Polak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Polak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
15 godzinne konwersatorium Dyskusja nad lekturami, intersekcjonalna analiza konkretnych przykładów. Dyskusja nad lekturami; ewentualnie prezentacje projektów osób uczestniczących w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Od swych początków w latach 80. XX w. koncepcja intersekcjonalności odbyła długą drogę od dyskursu aktywistycznego do głównego nurtu akedemickich debat w wielu dyscyplinach, takich jak nauki społeczne, humanistyka, prawo czy medycyna. Podczas zajęć przyjrzymy się intelektualnym korzeniom intersekcjonalności, jej obecnym zastosowaniom w wybranych dyscyplinach, a także krytykom i alternatywom wobec intersekcjonalności jako podejścia do badań nad społeczną róznorodnością. Konkretna treść kursu zostanie ustalona wspólnie z jego uczestniczkami i uczestnikami, tak aby odzwierciedlała ich zainteresowania akademickie i potrzeby badawcze. Możliwe tematy zajęć obejmują m.in. źródła intersekcjonalności w czarnej myśli feministycznej, zastosowania w socjologii, psychologii, ekonomii, teorii prawa itp., relacje intersekcjonalności i transhumanizmu, uplciowiony nacjonalizm, intersekcjonalne badania nad męskością itd. itp. |
|
Literatura: |
P.H. Collins, Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment; K. Crenshaw, "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color", Stanford Law Review, Vol. 43, No. 6; M.L. Andersen & P.H. Collins (eds), Race, Class, and Gender: An Anthology; A.M. Hancock, Intersectionality: An Intellectual History; R. Eddo-Lodge, Why I'm No Longer Taking to White People about Race; N. Fraser, "From Redistribution to Recognition? Dilemmas of Justice in a 'post-Socialist' Age", NLR I/212; D. Haraway, "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective", Feminist Studies Vol. 14, No. 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.