Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyscypliny pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-SD-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyscypliny pedagogika
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

16 godzinne seminarium dyscypliny pedagogika.

Prezentacja/wykład wprowadzający/dyskusja

Język w którym prowadzony jest przedmiot: polski/angielski

Pełny opis:

W ramach przedmiotu prezentowane i dyskutowane będą kluczowe polskie badania edukacyjne, których wyniki zostały opublikowane w ostatnich latach. Publikacje te będą zróżnicowane zarówno pod względem tematycznym, jak i metodologicznym. Będą on zatem w sposób egzemplaryczny prezentowały kierunki rozwoju badań edukacyjnych. W ramach przedmiotu odbędą się następujące seminaria:

- Olga Wysłowska (4 listopada)

O badaniu doświadczeń edukacyjnych najmłodszych dzieci.

W czasie spotkania zostaną omówione wybrane rodzaje obserwacji umożliwiające monitorowanie i ewaluację doświadczeń dzieci w czasie ich pobytu w placówkach takich jak żłobki czy przedszkola. Uczestnicy będą mieli okazję poznać bliżej strukturę narzędzia The Classroom Assessment Scoring System (CLASS®) Toddler i wykorzystać je do oceny doświadczeń edukacyjnych dzieci do lat trzech w placówkach europejskich (na podstawie nagrań video). Ponadto przedyskutowane zostaną kluczowe terminy wykorzystywane do definiowania jakości doświadczeń dzieci: well-being, involvement.

- Joanna Smogorzewska (18 listopada)

Rozwój teorii umysłu w okresie średniego dzieciństwa i znaczenie środowiska edukacyjnego w tym procesie

Rozwój teorii umysłu u dzieci analizowany jest od końca lat 70-tych XX wieku. Początkowo badania skupiały się przede wszystkim na samym procesie kształtowania się wiedzy dzieci przedszkolnych o nich samych i innych ludziach. Jednak, w ciągu ostatnich kilku lat pojawia się coraz więcej badań dotyczących uwarunkowań rozwoju teorii umysłu u dzieci, a także częściej, niż na początku, analizy obejmują nie tylko dzieci w wieku przedszkolnym, ale też w wieku szkolnym, młodzież i dorosłych. W czasie zajęć przedstawię wyniki badań nad znaczeniem środowiska edukacyjnego dla rozwoju teorii umysłu u dzieci w wieku szkolnym, a także zaprezentuję analizy wskazujące na predykcyjną rolę teorii umysłu dla osiągnięć szkolnych uczniów.

- Urszula Markowska-Manista (2 grudnia)

Terenowe badania partycypacyjne z dziećmi w perspektywie postkolonialnej

Podczas seminarium omówione zostaną kluczowe aspekty terenowych badań partycypacyjnych z dziećmi (koncepcja, metody, symetria etyczna, ...). Autorka przedstawi badania własne (współrealizowane z dziećmi) dot. studiów nad dzieciństwem i prawami dzieci w tzw. "predysfunkcyjnych kontekstach” realizowane w perspektywie postkolonialnej, nurcie indygenicznych badań terenowych

- Remigiusz Kijak

Seksualność człowieka w cyklu życia"

W czasie wykładu zostanie omówiona seksualność Polek i Polaków w różnych fazach życia. Zajęcia oparte będą na analizie badań przeprowadzonych przez Z Izdebskiego w latach 1997-2020(w tym najnowszego raportu o życiu seksualnym i relacji w związkach w czasie pandemii koronawirusa). Omówione zostaną także aspekty metodologii badań.

-Aleksandra Jasińska-Maciążek 13 stycznia 2022

Wprowadzenie do metody edukacyjnej wartości dodanej i jej zastosowań w ewaluacji i badaniach edukacyjnych

Wskaźniki wartości dodanej są jedną z miar ilościowych wykorzystywanych współcześnie w wielu krajach, w tym również w Polsce, do opisania i kontrolowania jakości edukacji. Ocena jakości szkół oparta wyłącznie na wynikach testów, takich jak egzaminy zewnętrzne, daje przewagę placówkom, które zrekrutowały uczniów o wyższych uprzednich osiągnięciach. Wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej (EWD) odpowiadają na ten problem dzięki temu, że pozwalają uchwycić tę część wyników kształcenia, którą możemy przypisać działaniom szkoły oraz wyłączają to, co od szkoły niezależne. Zajęcia te mają na celu wprowadzenie słuchaczy w modele edukacyjnej wartości dodanej, ich zastosowanie oraz dyskusję ich ograniczeń.

Literatura:

Budde R. & Markowska-Manista U.(Eds). (2020): Childhood Studies and Children’s Rights Between Research and Activism. Honouring the Work of Manfred Liebel, Springer, DOI 10.1007/978-3-658-29180-8

Dolata, R., Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach. Polityka Społeczna (Nr tematyczny 1), 41–46. http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/dolata_wykorzystanie_krajowych_egzaminow.pdf

Harris, D. i Herrington, C. (2015). Editors’ Introduction: The Use of Teacher Value-Added Measures in Schools: New Evidence, Unanswered Questions, and Future Prospects. Educational Researcher, Special Issue: Value Added Meets the Schools: The Effects of Using Test-Based Teacher Evaluation on the Work of Teachers and Leaders, 44(2), 71-76. https://doi.org/10.3102/0013189X15576142

Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge (rozdziały 1-3).

Izdebski, Z. (2020). Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Izdebski, Z. (2012). Seksualność Polaków na początku XXI wieku : Studium badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

La Paro, K., Hamre, B., & Pianta, R. (2012).Classroom Assessment Scoring System (CLASS) manual, Toddler. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.

Lecce, S. & Devine, R. T. (2021). Theory of mind at school: Academic outcomes and the influence of the school context. Infant and Child Development, e2274.

Lecce, S. & Devine, R. T. (2021). Theory of mind at school: Academic outcomes and the influence of the school context. Infant and Child Development, e2274.

Markowska-Manista, U., (2018): The ethical dilemmas of research with children from the countries of the Global South. Whose participation? Polish Journal of Educational Studies,

Vol. I (LXXI), pp. 51-65, DOI: 10.2478/poljes-2018-0005

Markowska-Manista, U. (2020): entry 'Clarity about the purpose of research' in: ‘Planning the research: purpose and methods’. In: V. Morrow & P. Alderson (Eds). The Ethics of Research with Children and Young People. A Practical Handbook, Second Edition, SAGE.

Smogorzewska, J., Szumski, G., & Grygiel, P. (2021). Theory of mind goes to school: Does education environment influence the development of theory of mind in middle childhood? PLoS ONE 15(8): e0237524.

Slot, P. (2018). Structural characteristics and process quality in early childhood education and care: A literature review.

Żółtak, T. (2019). Edukacyjna wartość dodana: teoria i zastosowania, kontrowersje i perspektywy. Rozprawa doktorska. Warszawa: Uniwersytet Warszawski Wydział Filozofii i Socjologii Instytut Socjologii. [fragmenty]

Efekty uczenia się:

- znajomość wiodących nurtów współczesnych badań edukacyjnych

- znajomość różnych odmian metod ilościowych i jakościowych we współczesnych badaniach edukacyjnych

- umiejętność krytycznej analizy badań pedagogicznych

- umiejętność pisania eseju naukowego

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:

uczestnictwo w co najmniej 4 spotkaniach, przygotowanie do zajęć - znajomość lektur

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

aktywny udział w dyskusjach na seminariach, zaliczenie pracy (eseju naukowego) na temat jednych wybranych zajęć. Zaliczenie poprawkowe – poprawa eseju.

metody weryfikacji efektów uczenia się:

Ocena zaangażowania doktorantów w dyskusję na zajęciach (aktywność, jakość pytań i argumentacji i ich wsparcie znajomością literatury), ocena merytoryczna i formalna eseju naukowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 16 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zwoliński
Prowadzący grup: Kalina Breuer, Aliaksei Chyzh, Joshua Helmcke, Paweł Rajkiewicz, Jakub Zwoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 16 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zwoliński
Prowadzący grup: Jakub Zwoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug