Analiza przestrzenna w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-APBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza przestrzenna w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA METODOLOGICZNE I METODYCZNE 20 godzinne ćwiczenia w sali komputerowej Miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu. Głównym celem zajęć jest poznanie teoretycznych i praktycznych umiejętności wykorzystania Systemów Informacji Geograficznej (GIS) w analizie przestrzennej dotyczącej zjawisk i badań społecznych. |
Pełny opis: |
Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnością GIS jako narzędzia do analiz i modelowania złożonych zależności przestrzennych badanych zagadnień. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych) i ich integrację jak również na wytwarzanie, pozyskiwanie, edycję i wizualizację danych. Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne i atrybutowe, pozyskiwanie i porządkowanie. Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych. Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych. Forma zajęć: - ćwiczenia w sali komputerowej Stosowane metody dydaktyczne: - miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu Język, w którym prowadzony jest przedmiot: - polski/angielski |
Literatura: |
• ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help). • Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe. • Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. • Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013. • Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku). • Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa. • Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. • Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. • Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. • Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa. • Strony internetowe: GUS, GUGiK, NASA, USGS, OSM, Copernicus. |
Efekty uczenia się: |
WK3, UW1 WIEDZA: Zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. UMIEJĘTOŚCI: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: - obecność obowiązkowa, dopuszczalna nieobecność na 20% zajęć. Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): - obecności, zaliczenie kolokwium, pozytywna ocena za projekt. - w przypadku nie uzyskania zaliczenia przedmiotu, przewiduje się jeden dodatkowy termin na poprawę zaliczenia, termin ustalany po konsultacji z prowadzącym zajęcia. Metody weryfikacji efektów uczenia się: - kolokwium, ocena z projektu dotyczącego analizy przestrzennej. Kryteria oceniania: - obecność na 80% zajęć, zaliczenie kolokwium, pozytywna ocena za projekt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Maruszczak | |
Prowadzący grup: | Maciej Maruszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
20 godzinne ćwiczenia w sali komputerowej Miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest poznanie teoretycznych i praktycznych umiejętności wykorzystania Systemów Informacji Geograficznej (GIS) w analizie przestrzennej dotyczącej zjawisk i badań społecznych. Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnością GIS jako narzędzia do analiz i modelowania złożonych zależności przestrzennych badanych zagadnień. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych) i ich integrację jak również na wytwarzanie, pozyskiwanie, edycję i wizualizację danych. Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne i atrybutowe, pozyskiwanie i porządkowanie. Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych. Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych. |
|
Literatura: |
ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help) Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013. Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku) Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa Strony internetowe: GUS, GUGiK, NASA, USGS, OSM, Copernicus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Maruszczak | |
Prowadzący grup: | Maciej Maruszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
20 godzinne ćwiczenia w sali komputerowej Miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu. Głównym celem zajęć jest poznanie teoretycznych i praktycznych umiejętności wykorzystania Systemów Informacji Geograficznej (GIS) w analizie przestrzennej dotyczącej zjawisk i badań społecznych. |
|
Pełny opis: |
Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnością GIS jako narzędzia do analiz i modelowania złożonych zależności przestrzennych badanych zagadnień. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych) i ich integrację jak również na wytwarzanie, pozyskiwanie, edycję i wizualizację danych. Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne i atrybutowe, pozyskiwanie i porządkowanie. Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych. Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych. Forma zajęć: - ćwiczenia w sali komputerowej Stosowane metody dydaktyczne: - miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu Język, w którym prowadzony jest przedmiot: - polski/angielski |
|
Literatura: |
ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help) Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013. Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku) Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013. Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa Strony internetowe: GUS, GUGiK, NASA, USGS, OSM, Copernicus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.