Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika dla doktorantów SDNS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-WM-L
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logika dla doktorantów SDNS
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

20 godzinny wykład.

Stosowane metody dydaktyczne: wykład w sali, dyskusja, rozwiazywanie zadań, analiza przypadków. Pod koniec każdego wykładu postawionych będzie kilka prostych pytań lub problemów do samodzielnego rozwiązania lub zastanowienia.

Pełny opis:

W trakcie kursu Uczestnicy zapoznają się z wybranymi metodami i zastosowaniami współczesnej logiki. Kurs jest nakierowany na zdobywanie umiejętności logicznych, które są użyteczne dla każdego, kto prowadzi badania w dziedzinie nauk społecznych lub humanistycznych. Głównym celem zajęć jest wyposażenie Uczestników w narzędzia służące do oceniania poprawności i wagi argumentacji, konstruowania własnych poprawnych rozumowań, krytycznej analizy wszelkich wypowiedzi językowych czy śledzenia defektów logicznych występujących w języku. Ponadto, Uczestnicy zapoznają się z zastosowaniami logiki wprost odwołującymi się do pracy badacza takimi jak: klasyfikacja i poprawność definicji, pytań oraz odpowiedzi, rodzaje wnioskowań w nauce i ich status poznawczy czy kreowanie rzeczywistości za pomocą języka (performatywy) oraz przekazywanie ,,ukrytych’’ treści (implikatury konwersacyjne). Podczas zajęć większą wagę będziemy przywiązywać do nabywania i utrwalania wymienionych umiejętności, a mniejszą do zapoznawania się z technicznymi, formalnymi meandrami logiki — Uczestnicy zostaną zaznajomieni z tymi ostatnimi w zakresie umożliwiającym wykorzystywanie wspomnianych praktycznych zastosowań logiki.

Literatura:

K. Paprzycka, Logic Self-Taught. A Workbook,

M. Omyła, Zarys logiki

B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki,

J. Jadacki, Spór o granice języka

Szymanek, Wieczorek, Wójcik, Sztuka argumentacji,

T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach,

B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów,

K. Wieczorek, Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków

R. L. Epstein, Five ways of saying ‘Therefore”

R. L. Epstein, Propositional logics

G. Forbes, Modern Logic. A Text in Elementary Symbolic Logic

Efekty uczenia się:

Wiedza WK3

Zna i rozumie:

- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.

Umiejętności UW1

Potrafi:

- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.,

Po ukończeniu przedmiotu student:

1. zna metody oceny wnioskowań, definicji i klasyfikacji

2. analizuje i ocenia wnioskowania, argumentacje i

3. analizuje i ocenia definicje

4. analizuje i ocenia klasyfikacje

5. rozpoznaje podstawowe usterki semiotyczne wypowiedzi

6. rozpoznaje podstawowe błędy we wnioskowaniach

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Maksymalna liczba nieobecności – 2.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Egzamin końcowy (pisemny). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach.

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

Aktywność podczas zajęć, rozwiązywanie zadań, dyskusja przedstawianych problemów itp. Pisemny test końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kuźnicki
Prowadzący grup: Maciej Kuźnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

20 godzinny wykład.

Stosowane metody dydaktyczne: wykład w sali, dyskusja, rozwiazywanie zadań, analiza przypadków. Pod koniec każdego wykładu postawionych będzie kilka prostych pytań lub problemów do samodzielnego rozwiązania lub zastanowienia.

Pełny opis:

W trakcie kursu Uczestnicy zapoznają się z wybranymi metodami i zastosowaniami współczesnej logiki. Kurs jest nakierowany na zdobywanie umiejętności logicznych, które są użyteczne dla każdego, kto prowadzi badania w dziedzinie nauk społecznych lub humanistycznych. Głównym celem zajęć jest wyposażenie Uczestników w narzędzia służące do oceniania poprawności i wagi argumentacji, konstruowania własnych poprawnych rozumowań, krytycznej analizy wszelkich wypowiedzi językowych czy śledzenia defektów logicznych występujących w języku. Ponadto, Uczestnicy zapoznają się z zastosowaniami logiki wprost odwołującymi się do pracy badacza takimi jak: klasyfikacja i poprawność definicji, pytań oraz odpowiedzi, rodzaje wnioskowań w nauce i ich status poznawczy czy kreowanie rzeczywistości za pomocą języka (performatywy) oraz przekazywanie ,,ukrytych’’ treści (implikatury konwersacyjne). Podczas zajęć większą wagę będziemy przywiązywać do nabywania i utrwalania wymienionych umiejętności, a mniejszą do zapoznawania się z technicznymi, formalnymi meandrami logiki — Uczestnicy zostaną zaznajomieni z tymi ostatnimi w zakresie umożliwiającym wykorzystywanie wspomnianych praktycznych zastosowań logiki.

Literatura:

K. Paprzycka, Logic Self-Taught. A Workbook,

M. Omyła, Zarys logiki

B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki,

J. Jadacki, Spór o granice języka

Szymanek, Wieczorek, Wójcik, Sztuka argumentacji,

T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach,

B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów,

K. Wieczorek, Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków

R. L. Epstein, Five ways of saying ‘Therefore”

R. L. Epstein, Propositional logics

G. Forbes, Modern Logic. A Text in Elementary Symbolic Logic

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Maciej Kuźnicki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug