Pisanie artykułów i strategie publikacyjne. Komunikacja naukowa w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WN-PASPKN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Pisanie artykułów i strategie publikacyjne. Komunikacja naukowa w naukach społecznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia dla kursu jest znany slogan „publish or perish” (publikuj lub przepadnij), który stał się wyraźną wskazówką dla wielu współczesnych badaczy. Jak jednak publikować roztropnie, z odpowiednim namysłem? Kurs ma zapoznać doktorantów z praktykami publikacyjnymi w naukach społecznych i wyposażyć w umiejętności przydatne we własnej aktywności publikacyjnej. Na realnych przykładach omówione zostaną podstawowe zasady pisania, zgłaszania do publikacji i recenzowania artykułów naukowych, a także najważniejsze bazy danych i narzędzia pozwalające zorientować się w międzynarodowym obiegu naukowym. Przedyskutowana zostanie również rola różnych wskaźników bibliometrycznych i ich alternatyw we współczesnych systemach ewaluacji działalności naukowej, a także ich wpływ na strategie publikacyjne przyjmowane przez uniwersytety, zespoły badawcze i indywidualnych badaczy. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Współczesne formy komunikacji naukowej. 2. Rynek czasopism naukowych. Repozytoria, bazy danych czasopism naukowych. Listy referencyjne czasopism i wydawców (JCR, Scopus, ERIH). Czasopisma drapieżne (predatory journals). 3. Kryteria wyboru czasopism naukowych. Najczęściej stosowane wskaźniki bibliometryczne i ich ograniczenia. Narzędzia do monitorowania treści czasopism. 4. Rodzaje licencji i zasady wolnego dostępu do treści naukowych. Pre-printy. Plan S. 5. Narzędzia do zarządzania bibliografią. DOI. Reguły cytowania. Poszukiwanie informacji naukowej – systematyczny przegląd literatury. 6. Cykl publikacyjny: od pomysłu na artykuł do pierwszego cytowania. W poszukiwaniu własnej „strategii publikacyjnej”. Przegląd wzorców publikacyjnych w różnych dyscyplinach. 7. Struktura typowego artykułu naukowego. Znaczenie tytułów, abstraktów i doboru słów kluczowych. Zasady prezentacji wizualnej wyników badań empirycznych. Narzędzia pomocne w pisaniu tekstów naukowych. 8. Współautorstwo. Zespołowa praca nad tekstem naukowym. 9. Recenzowanie i odpowiadanie na recenzje. Zasady peer review. 10. Dylematy etyczne: plagiat, autoplagiat, ghostwriting 11.Internet i media społecznościowe w komunikacji naukowej. |
Literatura: |
Becker, Lucinda & Denicolo, Pam (2012). Publishing journal articles. London: SAGE Hartley, James (2008). Academic Writing and Publishing. London: Routledge Kitchin, Rob & Fuller, Duncan (2005). The Academic’s Guide to Publishing. London: SAGE Ridley, Diana (2012). The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students. 2nd edition. London: SAGE Silvia, Paul J. (2015). Write it up : practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: APA LifeTools + wytyczne czasopism, wydawców, raporty, akty prawne (lista zostanie podana na pierwszych zajęciach) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: zna i rozumie: - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami, - metodologię badań naukowych. Umiejętności: potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych, - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy, - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym, - planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym, - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób. Kompetencje: jest gotów do: - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia konieczna jest obecność na dwudniowym warsztacie realizowanym w formie stacjonarnej. Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach realizowanych w formie zdalnej. Ocena zostanie wystawiona na podstawie trzech krótkich prac pisemnych. Aktywność uczestników w trakcie dyskusji podczas zajęć będzie premiowana (+ 10%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paula Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paula Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia dla kursu jest znany slogan „publish or perish”, który wielu współczesnych badaczy i badaczek uznaje za kwintesencję komunikacji naukowej i jedno z podstawowych oczekiwań wobec naukowców. Jak jednak publikować roztropnie, z odpowiednim namysłem? W jaki sposób uczestniczyć we współczesnej komunikacji naukowej jako czytelnik, recenzent, autor lubwspółautor? Kurs ma zapoznać doktorantów z praktykami publikacyjnymi w naukach społecznych i wyposażyć w umiejętności przydatne we własnej aktywności publikacyjnej. Główny nacisk zostanie położony na formę artykułu naukowego, marginalnie zostaną omówione również inne formy: monografie oraz teksty popularyzatorskie. Na konkretnych przykładach omówione zostaną podstawowe zasady pisania i zgłaszania oryginalnych artykułów do publikacji. Omówione zostaną podstawowe dylematy autorów tekstów, których rozstrzygnięcia składają się na tzw. strategie publikacyjne. Omówiony zostanie również proces recenzji (peer review) we współczesnych czasopismach i najważniejsze zasady recenzowania artykułów naukowych. Uczestnicy kursuzapoznają się z najważniejszymi bazami danych, narzędziami i wskaźnikami bibliometrycznymi pozwalającymi zorientować się w międzynarodowym obiegu naukowym i usprawnić własną pracę. Omówione zostaną kryteria oceny czasopism i metody identyfikacji tzw. czasopism drapieżnych. Przedyskutowana zostanie rola różnych instytucjonalnych zachęt do publikowania w określonych czasopismach i wydawnictwach i kontrowersje związane z wykorzystaniem naukometrii we współczesnych systemach ewaluacji działalności naukowej. Kurs nie jest warsztatem stylistycznym z zakresu tzw. academic writing, choć uczestnicy będą pracować nad fragmentami lub szkicami własnych tekstów naukowych w jęz. angielskim. Wśród przykładów będą dominować teksty prezentujące wyniki badań empirycznych. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Współczesne formy komunikacji naukowej. 2. Rynek czasopism naukowych. Repozytoria, bazy danych czasopism naukowych. Listy referencyjne czasopism i wydawców (JCR, Scopus, ERIH). Czasopisma drapieżne (predatory journals). 3. Kryteria wyboru czasopism naukowych. Najczęściej stosowane wskaźniki bibliometryczne i ich ograniczenia. Narzędzia do monitorowania treści czasopism. 4. Rodzaje licencji i zasady wolnego dostępu do treści naukowych. Pre-printy. Plan S. 5. Narzędzia do zarządzania bibliografią. DOI. Reguły cytowania. Poszukiwanie informacji naukowej – systematyczny przegląd literatury. 6. Cykl publikacyjny: od pomysłu na artykuł do pierwszego cytowania. W poszukiwaniu własnej „strategii publikacyjnej”. Przegląd wzorców publikacyjnych w różnych dyscyplinach. 7. Struktura typowego artykułu naukowego. Znaczenie tytułów, abstraktów i doboru słów kluczowych. Zasady prezentacji wizualnej wyników badań empirycznych. Narzędzia pomocne w pisaniu tekstów naukowych. 8. Współautorstwo. Zespołowa praca nad tekstem naukowym. 9. Recenzowanie i odpowiadanie na recenzje. Zasady peer review. 10. Dylematy etyczne: plagiat, autoplagiat, ghostwriting 11. Internet i media społecznościowe w komunikacji naukowej. |
|
Literatura: |
Becker, Lucinda & Denicolo, Pam (2012). Publishing journal articles. London: SAGE Hartley, James (2008). Academic Writing and Publishing. London: Routledge Kitchin, Rob & Fuller, Duncan (2005). The Academic’s Guide to Publishing. London: SAGE Ridley, Diana (2012). The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students. 2nd edition. London: SAGE Silvia, Paul J. (2015). Write it up : practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: APA LifeTools + wytyczne czasopism, wydawców, raporty, akty prawne (lista zostanie podana na pierwszych zajęciach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.