Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pisanie artykułów i strategie publikacyjne. Komunikacja naukowa w naukach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-WN-PASPKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pisanie artykułów i strategie publikacyjne. Komunikacja naukowa w naukach społecznych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych
Warsztat naukowca w dziedzinie nauk społecznych - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Punktem wyjścia dla kursu jest znany slogan „publish or perish” (publikuj lub przepadnij), który stał się wyraźną wskazówką dla wielu współczesnych badaczy. Jak jednak publikować roztropnie, z odpowiednim namysłem? Kurs ma zapoznać doktorantów z praktykami publikacyjnymi w naukach społecznych i wyposażyć w umiejętności przydatne we własnej aktywności publikacyjnej. Na realnych przykładach omówione zostaną podstawowe zasady pisania, zgłaszania do publikacji i recenzowania artykułów naukowych, a także najważniejsze bazy danych i narzędzia pozwalające zorientować się w międzynarodowym obiegu naukowym. Przedyskutowana zostanie również rola różnych wskaźników bibliometrycznych i ich alternatyw we współczesnych systemach ewaluacji działalności naukowej, a także ich wpływ na strategie publikacyjne przyjmowane przez uniwersytety, zespoły badawcze i indywidualnych badaczy.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Współczesne formy komunikacji naukowej.

2. Rynek czasopism naukowych. Repozytoria, bazy danych czasopism naukowych. Listy referencyjne czasopism i wydawców (JCR, Scopus, ERIH). Czasopisma drapieżne (predatory journals).

3. Kryteria wyboru czasopism naukowych. Najczęściej stosowane wskaźniki bibliometryczne i ich ograniczenia. Narzędzia do monitorowania treści czasopism.

4. Rodzaje licencji i zasady wolnego dostępu do treści naukowych. Pre-printy. Plan S.

5. Narzędzia do zarządzania bibliografią. DOI. Reguły cytowania. Poszukiwanie informacji naukowej – systematyczny przegląd literatury.

6. Cykl publikacyjny: od pomysłu na artykuł do pierwszego cytowania. W poszukiwaniu własnej „strategii publikacyjnej”. Przegląd wzorców publikacyjnych w różnych dyscyplinach.

7. Struktura typowego artykułu naukowego. Znaczenie tytułów, abstraktów i doboru słów kluczowych. Zasady prezentacji wizualnej wyników badań empirycznych. Narzędzia pomocne w pisaniu tekstów naukowych.

8. Współautorstwo. Zespołowa praca nad tekstem naukowym.

9. Recenzowanie i odpowiadanie na recenzje. Zasady peer review.

10. Dylematy etyczne: plagiat, autoplagiat, ghostwriting

11.Internet i media społecznościowe w komunikacji naukowej.

Literatura:

Becker, Lucinda & Denicolo, Pam (2012). Publishing journal articles. London: SAGE

Hartley, James (2008). Academic Writing and Publishing. London: Routledge

Kitchin, Rob & Fuller, Duncan (2005). The Academic’s Guide to Publishing. London: SAGE

Ridley, Diana (2012). The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students. 2nd edition. London: SAGE

Silvia, Paul J. (2015). Write it up : practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: APA LifeTools

+ wytyczne czasopism, wydawców, raporty, akty prawne (lista zostanie podana na pierwszych zajęciach)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

zna i rozumie:

- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami,

- metodologię badań naukowych.

Umiejętności:

potrafi:

- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych,

- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy,

- komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym,

- planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym,

- samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób.

Kompetencje:

jest gotów do:

- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia konieczna jest obecność na dwudniowym warsztacie realizowanym w formie stacjonarnej. Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach realizowanych w formie zdalnej.

Ocena zostanie wystawiona na podstawie trzech krótkich prac pisemnych. Aktywność uczestników w trakcie dyskusji podczas zajęć będzie premiowana (+ 10%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-06-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paula Zalewska
Prowadzący grup: Paula Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Punktem wyjścia dla kursu jest znany slogan „publish or perish”, który wielu współczesnych badaczy i badaczek uznaje za kwintesencję komunikacji naukowej i jedno z podstawowych oczekiwań wobec naukowców. Jak jednak publikować roztropnie, z odpowiednim namysłem? W jaki sposób uczestniczyć we współczesnej komunikacji naukowej jako czytelnik, recenzent, autor lubwspółautor? Kurs ma zapoznać doktorantów z praktykami publikacyjnymi w naukach społecznych i wyposażyć w umiejętności przydatne we własnej aktywności publikacyjnej. Główny nacisk zostanie położony na formę artykułu naukowego, marginalnie zostaną omówione również inne formy: monografie oraz teksty popularyzatorskie. Na konkretnych przykładach omówione zostaną podstawowe zasady pisania i zgłaszania oryginalnych artykułów do publikacji. Omówione zostaną podstawowe dylematy autorów tekstów, których rozstrzygnięcia składają się na tzw. strategie publikacyjne. Omówiony zostanie również proces recenzji (peer review) we współczesnych czasopismach i najważniejsze zasady recenzowania artykułów naukowych. Uczestnicy kursuzapoznają się z najważniejszymi bazami danych, narzędziami i wskaźnikami bibliometrycznymi pozwalającymi zorientować się w międzynarodowym obiegu naukowym i usprawnić własną pracę. Omówione zostaną kryteria oceny czasopism i metody identyfikacji tzw. czasopism drapieżnych.

Przedyskutowana zostanie rola różnych instytucjonalnych zachęt do publikowania w określonych czasopismach i wydawnictwach i kontrowersje związane z wykorzystaniem naukometrii we współczesnych systemach ewaluacji działalności naukowej.

Kurs nie jest warsztatem stylistycznym z zakresu tzw. academic writing, choć uczestnicy będą

pracować nad fragmentami lub szkicami własnych tekstów naukowych w jęz. angielskim. Wśród

przykładów będą dominować teksty prezentujące wyniki badań empirycznych.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Współczesne formy komunikacji naukowej.

2. Rynek czasopism naukowych. Repozytoria, bazy danych czasopism naukowych. Listy referencyjne czasopism i wydawców (JCR, Scopus, ERIH). Czasopisma drapieżne (predatory journals).

3. Kryteria wyboru czasopism naukowych. Najczęściej stosowane wskaźniki bibliometryczne i ich ograniczenia. Narzędzia do monitorowania treści czasopism.

4. Rodzaje licencji i zasady wolnego dostępu do treści naukowych. Pre-printy. Plan S.

5. Narzędzia do zarządzania bibliografią. DOI. Reguły cytowania. Poszukiwanie informacji naukowej – systematyczny przegląd literatury.

6. Cykl publikacyjny: od pomysłu na artykuł do pierwszego cytowania. W poszukiwaniu własnej „strategii publikacyjnej”. Przegląd wzorców publikacyjnych w różnych dyscyplinach.

7. Struktura typowego artykułu naukowego. Znaczenie tytułów, abstraktów i doboru słów kluczowych. Zasady prezentacji wizualnej wyników badań empirycznych. Narzędzia pomocne w pisaniu tekstów naukowych.

8. Współautorstwo. Zespołowa praca nad tekstem naukowym.

9. Recenzowanie i odpowiadanie na recenzje. Zasady peer review.

10. Dylematy etyczne: plagiat, autoplagiat, ghostwriting

11. Internet i media społecznościowe w komunikacji naukowej.

Literatura:

Becker, Lucinda & Denicolo, Pam (2012). Publishing journal articles. London: SAGE

Hartley, James (2008). Academic Writing and Publishing. London: Routledge

Kitchin, Rob & Fuller, Duncan (2005). The Academic’s Guide to Publishing. London: SAGE

Ridley, Diana (2012). The Literature Review. A Step-by-Step Guide for Students. 2nd edition. London: SAGE

Silvia, Paul J. (2015). Write it up : practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: APA LifeTools

+ wytyczne czasopism, wydawców, raporty, akty prawne (lista zostanie podana na pierwszych zajęciach)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-4652b4bdc (2024-02-29)

debug