Dydaktyka Szkoły Wyższej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-SZD-NP-DSW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka Szkoły Wyższej |
Jednostka: | Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dydaktyka to ważny element działalności szkoły wyższej. Pozostając w nierozerwalnym związku z działalnością badawczą stanowi fundament akademickiej wspólnoty. Uprawianie nauki silnie oddziałuje na jakość dydaktyki i oczywiście dobrze prowadzone nauczanie powinno czerpać korzyści z badań. Istotnie zyskuje też powiązana z nauczaniem działalność badawcza. W miarę możności oba rodzaje działalności akademickiej powinny wzmacniać się wzajemnie.. Aby dydaktykę akademicką móc uznać za dobrą, konieczna jest nie tylko znajomość konkretnych technik, narzędzi i metod nauczania, ale przede wszystkim ciągła i świadoma refleksja nad celami i efektami kształcenia. Wymaga to stale podejmowanego wysiłku, aby zmierzając do realizacji celów korzystać z wiedzy na temat tego, jak ludzie się uczą i stosować zasady nauczania oparte na dobrych badaniach. |
Pełny opis: |
Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej jako aspektu wspólnoty akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają studenci, a tworzenie więzi między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego kształtowania i rozwijania kompetencji dydaktycznych. Cele ogólne warsztatów: – prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli nauczyciela akademickiego i ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł. rozbudzanie i doskonalenie refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania akademickiego w ścisłym związku z praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników, – kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem umiejącego współdziałać z innymi nauczycielami akademickimi. Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy zespołowej. Na zajęciach stosowane będą strategie i techniki Przewidziane są trzy moduły: 1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć (problematyka związana m.in. z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem odpowiednich do nich treści nauczania, metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów ogólnych i szczegółowych, 2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki nauczania, 3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i kryteriami oceniania diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego. |
Literatura: |
Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej: Barkley, E., Student Engagement Techniques: A Handbook for College Faculty. 2010 Biggs, J., Tang, C., Teaching Quality Learning at University, 2007 Cowan, J., On Becoming an Innovative University Teacher, 2006 Gagne, R., Briggs, L.,Wager, W., Zasady projektowania dydaktycznego, 1992 Gross, B., Tools for Teaching, 2009 McTighe J., What is Understanding by Design? 2012 SYLABUS MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW Strona 3 z 5 Pedagogies for the Future: Leading Quality Learning and Teaching in Higher Education. Ed. by Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013 Philips,D.C. J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003 Rudra S., ChatGPT in Education: The Pros, Cons, and Unknows of Generative AI, 2023, https://edtechmagazine.com/higher/article/2023/03/chatgpt-in- education-generative-ai-perfcon Shaping Higher Education with Students: Ways to Connect Research and Teaching. (Ed.) Tong V. C.H., Standen, A. Sotiriou, M. 2018. |
Efekty uczenia się: |
DOKTORANT POTRAFI UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym; UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych; UK_03 - inicjować debatę; UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób; UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi. Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego zajęcia: KK_03 - uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; UK_01 – wyszukać, poddać krytycznej analizie, wykorzystać literaturę przedmiotu z zakresu dydaktyki akademickiej; UK_02 – podjąć rzeczową dyskusję naukową nad różnymi aspektami dydaktyki akademickiej, UK_03 - modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji UU_02– rozpoznawać w hospitowanych zajęciach akademickich ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem; UU_01– rozpoznawać swoje mocne i słabe strony jako nauczyciela akademickiego w zakresie kompetencji związanych z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem oraz umieć opracować efektywny plan doskonalenia swoich kompetencji; UU_02– dokonywać samodzielnej analizy i interpretacji różnych aspektów dydaktyki akademickiej, określając ich wzajemne związki oraz wpływ na efektywność kształcenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się jednorazową, usprawiedliwioną nieobecność (4 h) z koniecznością wykonania samodzielnie lub w porozumieniu z innymi uczestnikami zajęć (w przypadku zadania zespołowego) zadania końcowego przewidzianego na danych zajęciach Podstawą zaliczenia zajęć jest: SYLABUS MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW Strona 4 z 5 a) obecność na zajęciach; b) przygotowanie do zajęć; c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i innych formach prac warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących poszczególne zajęcia, przygotowanie refleksji końcowej na temat: projektowania dydaktyki akademickiej, stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nadia Pryriz, Anna Redziak | |
Prowadzący grup: | Nadia Pryriz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nadia Pryriz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.