Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka Szkoły Wyższej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-SZD-NP-DSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka Szkoły Wyższej
Jednostka: Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Dydaktyka to ważny element działalności szkoły wyższej.

Pozostając w nierozerwalnym związku z działalnością badawczą stanowi fundament akademickiej wspólnoty. Uprawianie nauki silnie oddziałuje na jakość dydaktyki i oczywiście dobrze prowadzone nauczanie powinno czerpać korzyści z badań. Istotnie zyskuje też powiązana z nauczaniem działalność badawcza. W miarę możności oba rodzaje działalności akademickiej powinny wzmacniać się wzajemnie.. Aby dydaktykę akademicką móc uznać za dobrą,

konieczna jest nie tylko znajomość konkretnych technik, narzędzi i metod nauczania, ale przede wszystkim ciągła i świadoma refleksja nad celami i efektami kształcenia. Wymaga to stale podejmowanego wysiłku, aby zmierzając do realizacji celów korzystać z wiedzy na temat tego, jak ludzie się

uczą i stosować zasady nauczania oparte na dobrych badaniach.

Pełny opis:

Zajęcia pokażą szczególne znaczenie dydaktyki akademickiej

jako aspektu wspólnoty

akademickiej, w której istotną, podmiotową rolę odgrywają

studenci, a tworzenie więzi

między nauką i nauczaniem wymaga ustawicznego

kształtowania i rozwijania kompetencji

dydaktycznych.

Cele ogólne warsztatów:

– prezentacja podstaw wiedzy niezbędnej w podejmowaniu roli

nauczyciela akademickiego i

ugruntowanie sprawności wyszukiwania jej wiarygodnych źródeł.

rozbudzanie i doskonalenie

refleksji nad celami, treściami i metodami nauczania

akademickiego w ścisłym związku z

praktyką dydaktyczną i badawczą uczestników, 

– kształtowanie umiejętności i postaw sprzyjających rozwojowi

kompetencji nauczyciela

akademickiego, dbałego o swój rozwój indywidualny, a zarazem

umiejącego współdziałać z

innymi nauczycielami akademickimi.

Forma zajęć ma pomóc w doskonaleniu umiejętności pracy

zespołowej. Na zajęciach

stosowane będą strategie i techniki

Przewidziane są trzy moduły:

1) planowanie cyklu zajęć (kursu) oraz poszczególnych zajęć

(problematyka związana m.in.

z formułowaniem celów kształcenia oraz dobieraniem

odpowiednich do nich treści nauczania,

metod, środków dydaktycznych z formułowaniem celów

ogólnych i szczegółowych,

2) prowadzenie zajęć: style, metody, strategie i techniki

nauczania,

3) ocenianie: problematyka związana m.in. z funkcjami i

kryteriami oceniania

diagnostycznego, monitorującego, kształtującego i sumującego.

Literatura:

Wybór fragmentów z przedstawionych poniżej:

Barkley, E., Student Engagement Techniques: A Handbook for

College Faculty. 2010

Biggs, J., Tang, C., Teaching Quality Learning at University,

2007

Cowan, J., On Becoming an Innovative University Teacher, 2006

Gagne, R., Briggs, L.,Wager, W., Zasady projektowania

dydaktycznego, 1992

Gross, B., Tools for Teaching, 2009

McTighe J., What is Understanding by Design? 2012

SYLABUS

MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW

Strona 3 z 5

Pedagogies for the Future: Leading Quality Learning and

Teaching in Higher Education. Ed. by

Robyn Brandenburg and Jacqueline Z. Wilson. 2013

Philips,D.C. J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, 2003

Rudra S., ChatGPT in Education: The Pros, Cons, and Unknows

of Generative AI, 2023,

https://edtechmagazine.com/higher/article/2023/03/chatgpt-in-

education-generative-ai-perfcon

Shaping Higher Education with Students: Ways to Connect

Research and Teaching. (Ed.) Tong V.

C.H., Standen, A. Sotiriou, M. 2018.

Efekty uczenia się:

DOKTORANT POTRAFI

UK_01 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu

umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym

środowisku naukowym;

UK_02 - upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w

formach popularnych;

UK_03 - inicjować debatę;

UU_01 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego

rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób;

UU_02 - planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z

wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.

Dodatkowe efekty kształcenia podane przez prowadzącego

zajęcia:

KK_03 - uznawać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów

poznawczych i praktycznych;

UK_01 – wyszukać, poddać krytycznej analizie, wykorzystać

literaturę przedmiotu z zakresu dydaktyki akademickiej;

UK_02 – podjąć rzeczową dyskusję naukową nad różnymi

aspektami dydaktyki akademickiej,

UK_03 - modyfikować własne tezy uwzględniając wagę

argumentacji przedstawionej w dyskusji

UU_02– rozpoznawać w hospitowanych zajęciach akademickich

ich aspekty związane z projektowaniem dydaktyki, metodami

nauczania i ocenianiem;

UU_01– rozpoznawać swoje mocne i słabe strony jako

nauczyciela akademickiego w zakresie kompetencji związanych

z projektowaniem dydaktyki, metodami nauczania i ocenianiem

oraz umieć opracować efektywny plan doskonalenia swoich

kompetencji;

UU_02– dokonywać samodzielnej analizy i interpretacji różnych

aspektów dydaktyki akademickiej, określając ich wzajemne

związki oraz wpływ na efektywność kształcenia;

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Dopuszcza się

jednorazową, usprawiedliwioną

nieobecność (4 h) z koniecznością wykonania samodzielnie lub

w porozumieniu z innymi uczestnikami zajęć (w przypadku

zadania zespołowego) zadania końcowego przewidzianego na

danych zajęciach

Podstawą zaliczenia zajęć jest:

SYLABUS

MIĘDZYDZIEDZINOWA SZKOŁA DOKTORSKA UW

Strona 4 z 5

a) obecność na zajęciach;

b) przygotowanie do zajęć;

c) aktywny udział w dyskusjach, w zadaniach grupowych i

innych formach prac

warsztatowych; wykonywanie krótkich zadań podsumowujących

poszczególne zajęcia,

przygotowanie refleksji końcowej na temat: projektowania

dydaktyki akademickiej,

stylów, metod, strategii, technik nauczania i oceniania.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Nadia Pryriz, Anna Redziak
Prowadzący grup: Nadia Pryriz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Nadia Pryriz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)