Konflikty lokalne i regionalne w Afryce, Azji i Oceanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KAF-GL |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikty lokalne i regionalne w Afryce, Azji i Oceanii |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu studiów licencjackich będąca bazą do zrealizowania celu przedmiotu. Wpis na rok akademicki Umiejętność myślenia analitycznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student powinien orientować się w zjawiskach i procesach, które wpływały życie i gospodarkę w różnych częściach Azji, Afryki i Oceanii. Znać genezę współczesnych państw na tych obszarach oraz najważniejsze wydarzenia historyczne, które kształtowały i kształtują ich funkcjonowanie. |
Pełny opis: |
Wykład prowadzony w sali, z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint, pokazów slajdów, filmów dydaktycznych. Wybór tematów spośród poniższego katalogu wynika z bieżących wydarzeń w świecie oraz z zainteresowań grupy studenckiej. Poszczególne spotkania są poświęcone prezentacji, analizie i dyskusji na następujące tematy: 1. Przegląd regionów polityczno-kulturowych w Afryce i Azji. Napięcia i konflikty lokalne i regionalne. Ich podłoże. 2. Dwa państwa koreańskie – między wojną a izolacją 3. Uwarunkowania funkcjonowania i zróżnicowania współczesnych Chin 4. Indochiny jako obszar wojen i ludobójstwa 5. Kształtowanie i funkcjonowanie Indii – największej demokracji świata 6. Afganistan – kraj przeklęty? 7. Od Persji do Republiki Islamskiej 8. Irak – ziemia dyktatur i konfliktów. 9. Geneza, podłoże i przebieg konfliktu izraelsko-palestyńskiego na Bliskim Wschodzie. 10. Afryka – współczesne konflikty odziedziczone po epoce kolonialnej. 11. Podłoże wojen w Afryce Środkowej (Rwanda, Demokratyczna Republika Kongo) 12. RPA – przed i po apartheidzie. 13. Dlaczego Afryka Zachodnia to obszar konfliktów? 14. Oceania – od stabilności do chwiejnej równowagi 16. ISIS – jak to możliwe, że powstało państwo islamskie? 17. Somalia i Somaliland – konflikty na obszarze państw upadłych i nieuznanych. 18. Afryka – jak przeprowadza się modelowe zamachy stanu. 19. Bliski Wschód – funkcja i znaczenie terroryzmu we współczesnych konfliktach. 20. Libia – upadek Muammara Kadaffiego i początek kryzysu migracyjnego. 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach, 2 ECTS (60 godz.) - wkład własny studenta, w tym 30 godz. zapoznanie z literaturą, 30 godz. studiowanie metod i technik badawczych. |
Literatura: |
Patek A., Rydel J., Węc J.J. (red.), 2009, Najnowsza historia świata 1945-1995, T. I-III, Wyd. IX, , Wydawnictwo Literackie, Kraków Boniface P., Atlas wojen XX wieku, Prawdziwe zagrożenia trzeciego tysiąclecia, 2001, Bellona, Warszawa Courtois S. i in. 1999, Czarna księga komunizmu, Prószyński i S-ka, Warszawa Bieżące wydania tygodnika „Polityka” Literatura w językach obcych zebrana samodzielnie przez studentów przygotowujących prezentacje na zajęcia (treść dobierana przez studentów). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13, K_U07, K_U08, K_K02 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13, S2_U07, S2_U08, S2_K02 Wiedza Znajomość najważniejszych wydarzeń historycznych w Afryce, Azji i Oceanii. Znajomość najważniejszych cech społeczności zamieszkujących te obszary oraz występujących w nich napięć i nierówności. Wiedza na temat genezy konfliktów i wojen oraz ich skutków dla współczesnego funkcjonowania państw i społeczeństw. Rozumienie zagrożeń lokalnych, regionalnych i globalnych mających źródło w różnych częściach Afryki, Azji i Oceanii. Umiejętności Kształtowanie umiejętności interpretacji przyczyn konfliktów. Kształtowanie umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w literaturze obcojęzycznej oraz przygotowania na jej podstawie prezentacji Umiejętność analizy racji stron zaangażowanych w konflikt. Postawy Kształtowanie postawy analitycznej. Propagowanie tolerancji dla innych społeczeństw. Zwracanie uwagi na okrucieństwo związane z wojnami i konfliktami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Łączna ocena końcowa składa się z oceny z egzaminu testowego (50% składowej) oraz z oceny z ćwiczeń uzyskanej na podstawie przygotowanych prac i prezentacji (50%). Egzamin testowy następuje po zakończeniu zajęć kursowych i uzyskaniu oceny z ćwiczeń. Dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności. Zagadnienia z zajęć na których student był nieobecny bez usprawiedliwienia należy odrobić (odpowiedź ustna). Student, w razie potrzeby, powinien uczestniczyć w konsultacjach, nauczyć się do zaliczenia, przygotować prezentację, napisać test. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borek, Kamila Raczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
|
Uwagi: |
W zależności od sytuacji pandemicznej zaliczenie będzie odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borek, Kamila Raczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
|
Uwagi: |
W zależności od sytuacji pandemicznej zaliczenie będzie odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.