Kultura i społeczeństwo w dobie globalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-8-KSDG-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i społeczeństwo w dobie globalizacji |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Nie wymagane |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przemiany kultur i społeczeństw (pozytywne i negatywne) pod wpływem globalizacji. Informacje wstępne: podziały kultur i społeczeństw; treści kultury; kultura popularna. Problemy współczesnego świata: społeczeństwa wieloetniczne, małżeństwa mieszane, osiedla grodzone. Studia przypadków rozwoju różnych kultur i społeczeństw w dobie globalizacji: kontekst historyczny, podobieństwa i różnice, znaczenie; |
Pełny opis: |
Wykład: Kultura: pojęcie, przyczyny zróżnicowania kulturowego na świecie; treści kultury (wzory, wartości, normy, sankcje); pojęcie subkultury. Dziedziny kultury. Kultura popularna. Socjologiczne podziały społeczeństw. Współczesne przemiany społeczeństw tradycyjnych. Tożsamość dzieci małżeństw mieszanych (rola odmienności fizycznej, postawa rodziców, język i kultura). Modele tworzenia społeczeństw wieloetnicznych. Zjawisko osiedli grodzonych (przyczyny popularności, typy osiedli, problemy związane z ich funkcjonowaniem). Ćwiczenia: Studia przypadków rozwoju różnych kultur i społeczeństw (m.in. USA, Wlk. Brytania, Francja, Niemcy, Japonia, Chiny, Indie, Brazylia, Rosja, Polska, Holandia) w dobie globalizacji: kontekst historyczny, podobieństwa i różnice, znaczenie. - związek między kulturą a rozwojem gospodarczym (studia przypadków) - związek między kulturą a rozwojem społecznym (studia przypadków) - związek między kulturą a rozwojem politycznym (studia przypadków) - uniwersalizm versus relatywizm kulturowy (debata interdyscyplinarna) - elementy, tempo i następstwa zmiany kulturowej w dobie globalizacji (na wybranych przykładach) - drogi upowszechniania zmian w kulturze |
Literatura: |
Gądecki J., Za murami. Osiedla grodzone w Polsce - analiza dyskursu, WUWR, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2009. Harrison L.E., Huntington S.P. (red.) Kultura ma znaczenie, Poznań 2003. Koźmiński M. (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2004. Landes David S., Bogactwa i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a drudzy tak ubodzy, Warszawa 2005. Trzciński K. (red.), Państwo w świecie współczesnym, Warszawa 2006. Żarnowski J., Społeczeństwa XX wieku, Wrocław 1999. |
Efekty uczenia się: |
Zdobycie wiedzy ogólnej o rozwoju różnych kultur i społeczeństw w dobie globalizacji. Efekty uczenia (wykład): studenci znają problemy kultur i społeczeństw wynikające z procesów globalizacji. Potrafią wskazać sposoby radzenia sobie z ograniczeniami i wykorzystywać szanse jakie umożliwia globalizacja na poziomie poszczególnych społeczeństw. Ćwiczenia poszerzą wiedzę studentów w zakresie związków między kulturą a rozwojem gospodarczym, społecznym, politycznym, oraz pozwolą na głębsze poznanie wieloaspektowej problematyki zmiany kulturowej w dobie globalizacji. Zdobyta na ćwiczeniach wiedza ułatwi łączenie współczesnych zagadnień kulturowych i społecznych z percepcją przestrzeni i miejsca. Ćwiczenia umożliwią pogłębienie refleksji nad wyzwaniami współczesnego świata, a także poszerzenie zdolności werbalizacji poglądów i umiejętności dyskutowania. Dzięki ćwiczeniom studenci rozwiną również umiejętność krytycznego myślenia i zdolności interpretacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny Zaliczenie ćwiczeń: aktywność na zajęciach lub praca semestralna Na każde kolejne zajęcia studenci czytają wskazane przez prowadzącego fragmenty literatury obowiązkowej. W trakcie zajęć odbywa się dyskusja na temat najważniejszych kwestii poruszanych w tekstach. Prowadzący sprawdza poziom zrozumienia i przyswojenia materiału przez studentów. Prowadzący wskazuje wykraczające poza treść lektury przykłady egzemplifikujące konkretne kwestie. Wymagane jest zaangażowanie wszystkich uczestników zajęć |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.