Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-8-MWRR-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawy ekonomii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi ze współpracą na rzecz rozwoju w krajach o niższym poziomie rozwoju, gdzie współpraca ta przebiega na poziomie międzynarodowym. Tematyką ćwiczeń będą koncepcje zarządzania projektami, których celem jest rozwój danych grup beneficjentów, specjalnych obszarów społeczeństwa obywatelskiego, czy też projekty jako odpowiedź na klęski żywiołowe. Kurs będzie zaliczany na podstawie zgromadzonych punktów w trakcie trwania semestru. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1 - WSTĘP Współczesne problemy gospodarki światowej w kontekście teorii ekonomii - makroekonomiczne aspekty pomocy (podstawowe zmienne makroekonomiczne w przekroju ostatnich dziesięcioleci) WYKŁAD 2 - BENEFICJENCI I OFIARODAWCY Czy podział na bogatą Północ i biedne Południe wciąż jest aktualny, co stoi za współczesnymi ofiarodawcami, jakie są ich motywacje, czy kraje biedne są naprawdę biedne w sensie ekonomicznym, czy też nieumiejętnie prowadzą własną politykę ekonomiczną WYKŁAD 3 – KRÓTKI KURS HISTORII ŚWIATOWYCH PRZEPŁYWÓW ZWIĄZANYCH Z POMOCĄ MIĘDZYNARODOWĄ Czy na podstawie trendów historycznych możemy prognozować o przyszłości pomocy ponadregionalnej? WYKŁAD 4 – MILENIJNE CELE ROZWOJU Filozofia i polityka pomocy, edukacja pro-pomocowa w krajach darczyńcach, czy pojedynczy konsument może coś zmienić WYKŁAD 5 - KRAJE BIEDNE NA ARENIE MIĘDZYNARODOWEJ - ROLA HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO Udział krajów biednych w międzynarodowych przepływach dóbr i usług, korzyści z handlu, czy podział północ-południe widoczny jest w przepływach handlowych WYKŁAD 6 – INSTYTUCJE POMOCOWE - ONZ, BANK ŚWIATOWY, OECD, KOMISJA EUROPEJSKA, Teoria pomocy rozwojowej - jak pomagać? WYKŁAD 7 – RODZAJE PROJEKTÓW POMOCOWYCH Różnorakość projektów pomocowych, od dużych projektów infrastrukturalnych w skali całego kraju do małych projektów lokalnych (Wioski Dziecięce, Adopcje Serca) WYKŁAD 8 - ETYCZNY BUSINESS - FAIR TRADE I INNE DZIAŁANIA W SFERZE BUSINESSU |
Literatura: |
Bagiński, P. (Ed.) 2009 Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju. Ewolucja, stan obecny, perspektywy, PWE. Project Cycle Management, Europejski Podręcznik Zarządzania Cyklem Projektu, Komisja Europejska. |
Efekty uczenia się: |
Poznanie przez studentów wybranych problemów współczesnej pomocy rozwojowej, umiejętność konstruowania projektów pomocowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia zaliczane na podstawie przygotowanego w grupie projektu pomocowego, wykład zaliczany na podstawie testu zamkniętego i obecności na zajęciach. Projekt pomocowy będzie oceniany na 100 punktów, z czego punktacja projektu jest następująca: - cel projektu i jego istotność dla kraju beneficjenta - 20 punktów - wykorzystana wiedza i jej zaawansowanie, usytuowanie projektu w polityce gospodarczej kraju otrzymującego pomoc - 20 punktów - wykorzystanie literatury przedmiotu, odwołanie do badań, odwołanie do podobnych projektów - 20 punktów - poprawność językowa - 20 punktów - zgodność z zasadami cytowania bibliograficznego, poprawność formalna (tabele, wykresy, etc.) - 20 punktów punkty ocena końcowa z ćwiczeń 81-100 bardzo dobra 72-80 dobra plus 64-71 dobra 57-63 dostateczna plus 50-56 dostateczna |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.