Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-8-MWRR-UR
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawy ekonomii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi ze współpracą na rzecz rozwoju w krajach o niższym poziomie rozwoju, gdzie współpraca ta przebiega na poziomie międzynarodowym. Tematyką ćwiczeń będą koncepcje zarządzania projektami, których celem jest rozwój danych grup beneficjentów, specjalnych obszarów społeczeństwa obywatelskiego, czy też projekty jako odpowiedź na klęski żywiołowe. Kurs będzie zaliczany na podstawie zgromadzonych punktów w trakcie trwania semestru.

Pełny opis:

WYKŁAD 1 - WSTĘP

Współczesne problemy gospodarki światowej w kontekście teorii ekonomii - makroekonomiczne aspekty pomocy (podstawowe zmienne makroekonomiczne w przekroju ostatnich dziesięcioleci)

WYKŁAD 2 - BENEFICJENCI I OFIARODAWCY

Czy podział na bogatą Północ i biedne Południe wciąż jest aktualny, co stoi za współczesnymi ofiarodawcami, jakie są ich motywacje, czy kraje biedne są naprawdę biedne w sensie ekonomicznym, czy też nieumiejętnie prowadzą własną politykę ekonomiczną

WYKŁAD 3 – KRÓTKI KURS HISTORII ŚWIATOWYCH PRZEPŁYWÓW ZWIĄZANYCH Z POMOCĄ MIĘDZYNARODOWĄ

Czy na podstawie trendów historycznych możemy prognozować o przyszłości pomocy ponadregionalnej?

WYKŁAD 4 – MILENIJNE CELE ROZWOJU

Filozofia i polityka pomocy, edukacja pro-pomocowa w krajach darczyńcach, czy pojedynczy konsument może coś zmienić

WYKŁAD 5 - KRAJE BIEDNE NA ARENIE MIĘDZYNARODOWEJ - ROLA HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO

Udział krajów biednych w międzynarodowych przepływach dóbr i usług, korzyści z handlu, czy podział północ-południe widoczny jest w przepływach handlowych

WYKŁAD 6 – INSTYTUCJE POMOCOWE - ONZ, BANK ŚWIATOWY, OECD, KOMISJA EUROPEJSKA, Teoria pomocy rozwojowej - jak pomagać?

WYKŁAD 7 – RODZAJE PROJEKTÓW POMOCOWYCH

Różnorakość projektów pomocowych, od dużych projektów infrastrukturalnych w skali całego kraju do małych projektów lokalnych (Wioski Dziecięce, Adopcje Serca)

WYKŁAD 8 - ETYCZNY BUSINESS - FAIR TRADE I INNE DZIAŁANIA W SFERZE BUSINESSU

Literatura:

Bagiński, P. (Ed.) 2009 Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju. Ewolucja, stan obecny, perspektywy, PWE.

Project Cycle Management, Europejski Podręcznik Zarządzania Cyklem Projektu, Komisja Europejska.

Efekty uczenia się:

Poznanie przez studentów wybranych problemów współczesnej pomocy rozwojowej, umiejętność konstruowania projektów pomocowych.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia zaliczane na podstawie przygotowanego w grupie projektu pomocowego, wykład zaliczany na podstawie testu zamkniętego i obecności na zajęciach. Projekt pomocowy będzie oceniany na 100 punktów, z czego punktacja projektu jest następująca:

- cel projektu i jego istotność dla kraju beneficjenta - 20 punktów

- wykorzystana wiedza i jej zaawansowanie, usytuowanie projektu w polityce gospodarczej kraju otrzymującego pomoc - 20 punktów

- wykorzystanie literatury przedmiotu, odwołanie do badań, odwołanie do podobnych projektów - 20 punktów

- poprawność językowa - 20 punktów

- zgodność z zasadami cytowania bibliograficznego, poprawność formalna (tabele, wykresy, etc.) - 20 punktów

punkty ocena końcowa z ćwiczeń

81-100 bardzo dobra

72-80 dobra plus

64-71 dobra

57-63 dostateczna plus

50-56 dostateczna

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)