Planowanie przestrzenne II - studium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-8-PP2-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
02.0
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie przestrzenne II - studium |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Analiza stanu istniejącego zagospodarowania przestrzennego wybranej gminy: przeznaczenie terenu (funkcja), komunikacja, dziedzictwo kultury, środowisko naturalne. 2. Analiza istniejących problemów społecznych- gospodarczych i przestrzennych gminy oraz określenie jej potrzeb rozwojowych. Analiza SWOT. 3. Zdefiniowanie kierunków rozwoju gminy na podstawie analizy uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego. Identyfikacja szans i korzyści. 4. Analiza obowiązującego SUiKZ dla wybranej gminy i dokonanie oceny jego aktualności oraz określenie zakresu zmian. |
Pełny opis: |
1. Analiza stanu istniejącego zagospodarowania przestrzennego wybranej gminy: przeznaczenie terenu (funkcja), komunikacja, dziedzictwo kultury, środowisko naturalne. 2. Analiza istniejących problemów społecznych- gospodarczych i przestrzennych gminy oraz określenie jej potrzeb rozwojowych. Analiza SWOT. 3. Zdefiniowanie kierunków rozwoju gminy na podstawie analizy uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego. Identyfikacja szans i korzyści. 4. Analiza obowiązującego SUiKZ dla wybranej gminy i dokonanie oceny jego aktualności oraz określenie zakresu zmian. Metody pracy dydaktycznej - wykład wprowadzający, - praca z materiałami źródłowymi (mapami, różnego typu analizami i dokumentami planistycznymi i strategicznymi sporządzanymi dla wybranej gminy, szkicami koncepcyjnymi, dokumentacją fotograficzną), - korekty indywidualne, - dyskusja. Studenci wykonują ocenę aktualności wybranego studium gminy, formułują wnioski dotyczące zakresu wymaganych zmian oraz określają cel strategiczny rozwoju funkcjonalno-przestrzennego wybranej gminy. Wyniki swojej pracy przestawiają w formie prezentacji i oddają w formie tekstu oceny aktualności analizowanego studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Praca w grupach dwu/trzy osobowych. |
Literatura: |
• Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – Dziennik Ustaw nr 80 z 10 maja 2003r. (tekst ujednolicony z 28 listopada 2016 r.) • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Dziennik Ustaw nr 118, poz. 1233 z dnia 26 maja 2004r. • Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy 2006. • Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranej gminy. POZYCJE DODATKOWE: • „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030”- http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Aktualnosci/Documents/StrzeszczenieKPZK2030_27072011.pdf • Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2030 oraz Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego - http://www.mbpr.pl/ • Strategia Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030 oraz Studium Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Metropolitalnego Warszawy - http://www.mbpr.pl/ • Strategia rozwoju m. st. Warszawy do 2020 r. https://www.um.warszawa.pl/sites/default/files/Strategia_Rozwoju_m.st Warszawy_do_2020_r..pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: - wiedza na temat systemu aktów prawnych planowania przestrzennego w Polsce, - wiedza na temat roli SUiKZP w kształtowaniu kierunków rozwoju lokalnego, - umiejętność określenia podstawowego zakresu dokumentu SUiKZP - umiejętność analizy i oceny aktualności obowiązujących SUiKZP - umiejętność formułowania zakresu zmian SUiKZP wybranej gminy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedstawienie w formie prezentacji: - obowiązującego dokumentu Studium dla wybranej przez siebie gminy (ocena: znajomość gminy, zakresu zawartych w dokumencie analiz i rozwiązań projektowych), - oceny aktualności analizowanego przez siebie Studium Gminy z wnioskami końcowymi z zakresem niezbędnych zmian analizowanego dokumentu (ocena: trafność proponowanych zmian oraz ich wynikowy charakter w stosunku do części analitycznej, umiejętność argumentacji proponowanych rozwiązań). Oddanie w formie pisemnej (tekst) projektu zmian lub oceny aktualności analizowanego studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranej gminy, - aktywność na zajęciach, obecność na korektach, udział w dyskusjach i umiejętność formułowania własnych ocen na temat analizowanego dokumentu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.