Rozwój regionalny w dobie globalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-8-RRDG-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój regionalny w dobie globalizacji |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia składają się z wykładu i ćwiczeń. Ich celem jest ukazanie związków i wzajemnych oddziaływań szeroko pojętej sfery rozwoju regionalnego i różnych aspektów globalizacji oraz ich implikacji przestrzennych. Zaprezentowane zostaną przykłady rozwoju regionalnego z Polski i świata. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia (globalizacja, rozwój, region) oraz zaprezentowane zostaną uwarunkowania rozwoju regionalnego związane z procesami globalizacji: - działalność przedsiębiorstw transnarodowych, - działalność instytucji wsparcia okołobiznesowego w Polsce, - tworzenie i funkcjonowanie klastrów w Polsce; intensyfikacja współpracy przedsiębiorstw, - powstawanie nowych typów dystryktów przemysłowych, - rozwój turystyki międzynarodowej, - ruchy migracyjne. Przedstawione zostaną przykłady rozwoju regionalnego: regiony w Stanach Zjednoczonych i emiratu Dubaju. Podczas wykładu przedstawiony zostanie także przegląd teorii rozwoju przestrzennego, od teorii modernizacji, przez teorie zależności po wizje rozwoju alternatywnego; w tym renesans małych ojczyzn. Poruszona zostanie tematyka wartościowania globalizacji; wpływ pozytywnych i negatywnych ujęć globalizacji na rozwój lokalny. Przykłady lokalnych decyzji rozwoju przestrzeni w duchu zmian globalizacyjnych. Ćwiczenia są praktycznym uzupełnieniem wykładu. Studenci dowiadują się w jaki sposób administracja samorządowa w województwie może wspierać rozwój społeczno-gospodarczy. Podsumowaniem ćwiczeń jest przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu mającego na celu rozwiązanie konkretnego problemu regionalnego. |
Literatura: |
1. Bauman Z., 2000, Globalizacja, PIW, Warszawa. 2. Bąkowski A., Możewska M. (red.), 2012, Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2012, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 3. Benchmarking klastrów w Polsce – 2010. Raport z badania, 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 4. Czerny M,. 2005, Globalizacja a rozwój, PWN, Warszawa. 5. Innowacyjność 2010, 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 6. Krzysztofek K., Szczepański M.Sz., 2002, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe koncepcje rozwoju regionalnego i lokalnego, potrafi wskazać czynniki i bariery wpływające na tenże rozwój. Student zna także główne grupy decydenckie, będące aktorami życia społeczno-gospodarczego na poziomie regionalnym. Student potrafi wskazać korzyści i zagrożenia dla rozwoju regionalnego wynikające z procesów globalizacji. Potrafi podać przykłady pozytywnych rozwiązań na poziomie regionalnym, przyczyniających się do rozwoju społeczno-gospodarczego. Student potrafi zidentyfikować i wykorzystać zasoby organizacji międzynarodowych oraz funduszy europejskich do wspierania rozwoju na poziomie regionalnym. Student rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy z zakresu rozwoju regionalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny składający się z pytań otwartych. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 60% punktów. Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie na ocenę na podstawie punktów uzyskanych z ćwiczeń cząstkowych przygotowywanych podczas zajęć. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 60% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.