Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-8-SRRL-UR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane: - z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, - ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego. - z problemami urbanizacyjnymi, |
Pełny opis: |
Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane: - z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, - z problemami urbanizacyjnymi, - ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego. Zostaną przedstawione studia przypadków – dotyczące problemów urbanizacyjnych wielkich metropoli, rozwój poprzez ekologię, walory kulturowe warunkujące rozwój funkcji turystycznej, lokalizacja wyższej uczelni jako czynnik rozwoju, znaczenie funkcji uzdrowiskowej, rozwój dzięki nowoczesnym technologiom i innowacjom. Ponadto zostaną omówione obszary, gdzie funkcjonują wybrane specjalne strefy ekonomiczne oraz zostanie poruszony problem rajów podatkowych na świecie. W ramach zajęć studenci przygotowują prezentację wybranej strategii rozwoju lokalnego zaproponowanych miast brytyjskich, amerykańskich, australijskich i irlandzkich. Zaproponowane miasta do prezentacji dla poszczególnych studentów (do wyboru) to: Ipswich, Brighton, Preston, Dundee, Aberdeen (w Wielkiej Brytanii), Hillsborough, Portland, Santa Barbara (w Stanach Zjednoczonych), Tralee i Clare (w Irlandii), Newcastle (w Australii). |
Literatura: |
Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie) Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa, Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Meyer B., Milewski D., 2009, Strategia rozwoju turystyki w regionie, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: 1. w zakresie wiedzy: - zna fachową terminologię dotyczącą tworzenia strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, - zna podstawowe aspekty rozwoju lokalnego i regionalnego, - zna i rozumie zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi oraz społecznymi a tempem rozwoju regionalnego i lokalnego, - wie w jaki sposób jest tworzona strategia rozwoju lokalnego i regionalnego i jakie elementy powinna ona zawierać. - posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych, - rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania regionów o szczególnych uwarunkowaniach predysponujących do rozwoju wskazanych gałęzi gospodarki. 2. w zakresie umiejętności: - potrafi wskazać bariery rozwoju regionalnego i lokalnego, - potrafi wytyczać potencjalne kierunków rozwoju regionalnego i lokalnego, - potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego - potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do wyznaczania strategicznych celów rozwoju dla poszczególnych regionów, 3. w zakresie kompetencji społecznych: - potrafi słuchać i brać udział w konsultacjach społecznych w ramach społeczności lokalnej. - potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy, - potrafi rozwiązywać podstawowe problemy w procesie planowania strategicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie prezentacji, test |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.