Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-8-SRRL-UR
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia II stopnia, GP, spec. Urbanistyka i regionalistyka - sem. 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane:

- z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego i regionalnego,

- ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego.

- z problemami urbanizacyjnymi,

Pełny opis:

Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane:

- z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego i regionalnego,

- z problemami urbanizacyjnymi,

- ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego.

Zostaną przedstawione studia przypadków – dotyczące problemów urbanizacyjnych wielkich metropoli, rozwój poprzez ekologię, walory kulturowe warunkujące rozwój funkcji turystycznej, lokalizacja wyższej uczelni jako czynnik rozwoju, znaczenie funkcji uzdrowiskowej, rozwój dzięki nowoczesnym technologiom i innowacjom. Ponadto zostaną omówione obszary, gdzie funkcjonują wybrane specjalne strefy ekonomiczne oraz zostanie poruszony problem rajów podatkowych na świecie.

W ramach zajęć studenci przygotowują prezentację wybranej strategii rozwoju lokalnego zaproponowanych miast brytyjskich, amerykańskich, australijskich i irlandzkich. Zaproponowane miasta do prezentacji dla poszczególnych studentów (do wyboru) to: Ipswich, Brighton, Preston, Dundee, Aberdeen (w Wielkiej Brytanii), Hillsborough, Portland, Santa Barbara (w Stanach Zjednoczonych), Tralee i Clare (w Irlandii), Newcastle (w Australii).

Literatura:

Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie)

Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa,

Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok

Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Meyer B., Milewski D., 2009, Strategia rozwoju turystyki w regionie, Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

1. w zakresie wiedzy:

- zna fachową terminologię dotyczącą tworzenia strategii rozwoju lokalnego i regionalnego,

- zna podstawowe aspekty rozwoju lokalnego i regionalnego,

- zna i rozumie zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi oraz społecznymi a tempem rozwoju regionalnego i lokalnego,

- wie w jaki sposób jest tworzona strategia rozwoju lokalnego i regionalnego i jakie elementy powinna ona zawierać.

- posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych,

- rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania regionów o szczególnych uwarunkowaniach predysponujących do rozwoju wskazanych gałęzi gospodarki.

2. w zakresie umiejętności:

- potrafi wskazać bariery rozwoju regionalnego i lokalnego,

- potrafi wytyczać potencjalne kierunków rozwoju regionalnego i lokalnego,

- potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego

- potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do wyznaczania strategicznych celów rozwoju dla poszczególnych regionów,

3. w zakresie kompetencji społecznych:

- potrafi słuchać i brać udział w konsultacjach społecznych w ramach społeczności lokalnej.

- potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy,

- potrafi rozwiązywać podstawowe problemy w procesie planowania strategicznego

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie prezentacji, test

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)