MS2 - Praca z dzieckiem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWT-PDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Praca z dzieckiem zdolnym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania dzieci zdolnych i uzdolnionych wśród innych i adekwatnego do ich potrzeb rozwojowych edukacyjnych postępowania dydaktyczno - wychowawczego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza przede wszystkim wiedzy na temat sposobów wyróżniania z grupy i diagnozowania dzieci zdolnych przez nauczyciela i metod oraz zasad postępowania z nimi w procesie edukacyjnym. Treści przedmiotu pozwalają też poznać wybrane organizacje zajmujące się wspieraniem dziecka zdolnego oraz sposoby ich postępowania służące rozwojowi dzieci zdolnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania dzieci zdolnych wśród innych uczniów i adekwatnego do ich potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych postępowania dydaktyczno - wychowawczego. Słuchacze wyposażani są też w umiejętności nawiązywania kontaktów z różnymi instytucjami zajmującymi się pracą z uczniami zdolnymi oraz sposobami i zakresami współpracy z nimi. Słuchacze podczas zajęć zapoznają się z wybranymi metodami i technikami wspierania dzieci zdolnych w sferze poznawczej, emocjonalnej i społecznej. Uzyskują także doświadczenia, w zakresie postępowania wspierającego dzieci zdolne, pozwalające na skuteczne realizowanie ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych w przebiegu postępowania dydaktyczno – wychowawczego. |
Literatura: |
M. Jabłonowska – Uczeń zdolny i jego edukacja W. Limont – Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer – Zdolności, talent, twórczość G. Szumski – Dobór i kształcenie uczniów zdolnych D. Czelakowska – Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji M. Patryka – Zdolni, utalentowani, twórczy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student jest świadomy szczególnej roli nauczyciela w diagnozowaniu postępowaniu wobec dziecka zdolnego - student ma wiedzę na temat sposobów rozpoznawania zdolności dzieci i budowania odpowiednich strategii postępowania wobec nich - student orientuje się w zakresie sposobów wspierania rozwoju i edukacji dzieci zdolnych Umiejętności - student potrafi rozpoznać dziecko zdolne w grupie - student potrafi określać potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci zdolnych - student potrafi wykorzystywać różne metody pracy z dzieckiem zdolnym na rzecz jego rozwoju w przebiegu procesu dydaktyczno - wychowawczego Kompetencje społeczne - student jest wrażliwy na potrzeby dzieci zdolnych - student jest refleksyjny w dobieraniu strategii postępowania wobec dzieci zdolnych - student nawiązuje z instytucjami, rodzicami i innymi nauczycielami na rzecz pracy z uczniami zdolnymi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.