MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne-konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ2-MBH-WKP-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBH-Współczesne kierunki pedagogiczne-konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie założeń teoretycznych oraz nakreślenie profilu wybranych stanowisk we współczesnej pedagogice, z uwzględnieniem wybranych kategorii, łączących je zależności., różnic w ich interpretacji .zależnych od teoretycznego kontekstu |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie: - uzupełnić wiedzę wyniesioną z wykładu; -uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych; - uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów. - uczyć porównywania różnych stanowisk; - uczyć współpracy i szacunku dla poglądów innych osób. |
Literatura: |
1. Bauman Z. Globalizacja,, Warszawa 2000. s.92 – 120, ; 2. Bauman Z.: Ponowoczesność jako źródło cierpień, rozdział: W kwestii ponowoczesnej szkoły życia ,s. 225 – 252 : 3. Czerepaniak – Walczak M.: Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, Forum Oświatowe Nr 1, 2005, s. 5 21; 4. Gadacz T. , Wychowanie jako spotkanie osób, w: Wychowanie personalistyczne, (red.): Adamski Fr. Kraków 2005, s. 213 – 221 5. Foucalt M. Nadzorować i karać, Warszawa 1998,rozdział :Panoptyczność, s. 191 – 220; 6. Frankl V., Pluralizm nauk a jedność człowieka, W: V.Frankl, Homo patiens, Warszawa1984. 7. Giroux H,A., Wobec wyzwań tożsamości i różnicy, w: Edukacja wobec zmiany społecznej (red.): Brzeziński J., Witkowski L. , Poznań Toruń, s.413 – 434; 8. Hessen S., Podstawy pedagogiki, tłum. Adam Zieleńczyk, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.100-124 9. . Kopcińska L. Męski habitus w kulturze współczesnej – interpretacja nie pesymistyczna, w: Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Nr 2 (26) , 2004, s.85 – 103 10. ; Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723. 11. Maslow A. Motywacja i osobowość, Warszawa 2006, rozdz.: Normalność, zdrowie, wartości 12. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998, s.13-31. 13. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań 2002, s.97-137. 14. Melosik Z., Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji , rozdziały: Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje, Chirurgia plastyczna, ciało i tożsamość. Poznań-Toruń1999, s. 138 - 190. 15. Mounier E., Wolność, komunikacja, W: T. Płużański, Mounier, Warszawa 1967 16. Ortega y Gasset J., Bunt mas, tłum. P. Niklewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2002, s.55-70. 17. Reich Ch., Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976, rozdz. Tożsamość utracona. 18. Rotkiewicz H. , Wartości i elity – perspektywa zobowiązania, w: (red.); Nowicka _ Kozioł M. , Człowiek. Wartosci. Pedagogika, Kraków 2007 19. Skolimowski H., Wizje nowego Millenium, Kraków 1999, rozdział 25.. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student : - zna teorie, pojęcia, kategorie z zakresu współczesnej pedagogiki; - posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej; - posiada podstawową wiedzę dotyczącą pedagogiki w kontekście zjawisk i prądów kulturowych; UMIEJĘTNOŚCI Student: - dokonuje analizy i syntezy treści lektur; - wyjaśnia zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi; - rozumie kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej; - rozpoznaje podstawowe nurty pedagogiczne; - posiada umiejętność krytycznej, wnikliwej analizy tekstów oraz argumentowania poglądów - umie pytać o założenia stanowisk pedagogicznych. POSTAWY Student: - dostrzega złożoność myśli pedagogicznej; - otwiera się poznawczo na różnorodność podejść do wychowania i ważnych kwestii pedagogicznych; - interesuje się rozumieniem relacji między szerszym horyzontem kulturowym i jego wpływem na wychowanie. -otwiera się na współpracę z innymi i poszanowanie ich poglądów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja. Analiza tekstów. Obecność. Aktywność. Sprawdzian pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Broszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
– Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe – Klichowski M., Narodziny cyborgizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147. ¬– Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021, rozdz. 1: „Pedagogika Trzech Zasad”, s. 39-57; rozdz. 6: „W stronę pedagogiki nie(tylko)ludzkiej, s. 145-152. – Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s. 30-54. – Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022, roz. 2.2 Emancypacja i odpowiedzialność, s.115-132. – Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021, rozdz. 3.7. „Etyka radykalna jako zadanie wychowawcze”, rozdz. 3.8 „Emancypacja przez działanie etyczne”, s. 182-202. – Rogers C. R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 12: „Czy nauczanie może obejmować zarówno idee jak i uczucia?” s. 275-303. – Schoenebeck von H., Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej przemocy, IMPULS 1999 (lub dowolne inne wydanie). – Przanowska M., Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem, [w:] Utopia i edukacja, tom V: Wyobrażenia o wychowaniu obywatelskim oraz (nie)możliwych demokracjach i autorytaryzmach, red. H. Achremowicz i R. Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2022, s. 271-286. – podsumowanie i zaliczenie konwersatorium Literatura uzupełniająca: – Witkowski L., Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego, „Orbis Idearum”, Volume 9, Issue 1 (2021), s. 123-143. – Włodarczyk R., Utopia i edukacja. Studia z filozofii, teorii edukacji i pedagogiki azylu, Wrocław 2021, rozdz. IX: „Pedagogika azylu jako utopia gościnności. Przegląd podstawowych założeń”, s. 257-281 oraz rozdz. III: „Szkoły ‘oderwane’ od rzeczywistości. O architektonice i dynamice współczesnych przestrzeni edukacyjnych”, s.107-122. – Fromm E., Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2001 (oryg. 1941; I wyd. pl. 1970), rozdz. IV „Dwa aspekty wolności człowieka współczesnego”, s. 109-136. – Zamojski P., Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, s. 295-337 (rozdz. 10-12 i Zakończenie). - Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723. - Majkowska D., Nowa interpretacja w starych ramach. Szkice o feminizmie, kobiecej transgresji i antropologii kultury, W: Gender w humanistyce, (red.): M. Radkiewicz, Kraków 2001, s. 251- 262; - Melosik Z., Tożsamość, ciało, władza, Poznań-Toruń 1996, rozdz. III, pkt 1,2; rozdz. V, pkt.5. - Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (lub inne wydanie), rozdz.: „Normalność, zdrowie, wartości” - Czerepaniak – Walczak M., Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, „Forum Oświatowe” nr 1/ 2005, s. 5-21; - Louis J. Ph., Louis K. M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017. – Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984. – Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór). –– Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s.181-198 (rozdz. „Kultura jako spółdzielnia spożywców”). |
|
Uwagi: |
szczegóły zaliczenia będą podane na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Broszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Literatura: |
– Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe – Klichowski M., Narodziny cyborgizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147. ¬– Chutoriański M., Nie(tylko)ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej, Szczecin 2021, rozdz. 1: „Pedagogika Trzech Zasad”, s. 39-57; rozdz. 6: „W stronę pedagogiki nie(tylko)ludzkiej, s. 145-152. – Przanowska M., Pytanie o sens (w) edukacji. Od Grondinowskiej semantyki sensu i jej pedagogicznych egzemplifikacji do antyredukcjonizmu hermeneutyki kształcenia, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2 (236) 2015, s. 30-54. – Zamojski P., Edukacja jako rzecz publiczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022, roz. 2.2 Emancypacja i odpowiedzialność, s.115-132. – Rejman K., Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Warszawa 2021, rozdz. 3.7. „Etyka radykalna jako zadanie wychowawcze”, rozdz. 3.8 „Emancypacja przez działanie etyczne”, s. 182-202. – Rogers C. R., Sposób bycia, tłum. Maciek Karpiński, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002 (oryg. 1980 A Way of Being), rozdz. 12: „Czy nauczanie może obejmować zarówno idee jak i uczucia?” s. 275-303. – Schoenebeck von H., Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej przemocy, IMPULS 1999 (lub dowolne inne wydanie). – Przanowska M., Sens i możliwość edukacji w utopijnym urzeczywistnieniu. Refleksja pisana przypadkiem, [w:] Utopia i edukacja, tom V: Wyobrażenia o wychowaniu obywatelskim oraz (nie)możliwych demokracjach i autorytaryzmach, red. H. Achremowicz i R. Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2022, s. 271-286. – podsumowanie i zaliczenie konwersatorium Literatura uzupełniająca: – Witkowski L., Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego, „Orbis Idearum”, Volume 9, Issue 1 (2021), s. 123-143. – Włodarczyk R., Utopia i edukacja. Studia z filozofii, teorii edukacji i pedagogiki azylu, Wrocław 2021, rozdz. IX: „Pedagogika azylu jako utopia gościnności. Przegląd podstawowych założeń”, s. 257-281 oraz rozdz. III: „Szkoły ‘oderwane’ od rzeczywistości. O architektonice i dynamice współczesnych przestrzeni edukacyjnych”, s.107-122. – Fromm E., Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 2001 (oryg. 1941; I wyd. pl. 1970), rozdz. IV „Dwa aspekty wolności człowieka współczesnego”, s. 109-136. – Zamojski P., Pytanie o cel kształcenia – zaproszenie do debaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010, s. 295-337 (rozdz. 10-12 i Zakończenie). - Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723. - Majkowska D., Nowa interpretacja w starych ramach. Szkice o feminizmie, kobiecej transgresji i antropologii kultury, W: Gender w humanistyce, (red.): M. Radkiewicz, Kraków 2001, s. 251- 262; - Melosik Z., Tożsamość, ciało, władza, Poznań-Toruń 1996, rozdz. III, pkt 1,2; rozdz. V, pkt.5. - Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006 (lub inne wydanie), rozdz.: „Normalność, zdrowie, wartości” - Czerepaniak – Walczak M., Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, „Forum Oświatowe” nr 1/ 2005, s. 5-21; - Louis J. Ph., Louis K. M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017. – Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, [w:] Frankl V. E., Homo patiens, Warszawa 1984. – Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór). –– Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s.181-198 (rozdz. „Kultura jako spółdzielnia spożywców”). |
|
Uwagi: |
szczegóły zaliczenia będą podane na pierwszych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.