Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko w świecie ekonomii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP311-13
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziecko w świecie ekonomii
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia ekonomiczna
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Założenia (opisowo):

Zajęcia obowiązkowe, II rok specjalizacji

Skrócony opis:

Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji.

Literatura:

Frątczak-Rudnicka B. (2004). Dzieci w roli konsumentów ? przyspieszona socjalizacja konsumencka. W: M. Marody (red.),"Zmiana czy stagnacja". Warszawa : Wydawn. Naukowe Scholar, s. 88-99.

Gasparski P.(1992). Motywacja dzieci do uczestnictwa w bankowych formach oszczędzania. ?Bank i Kredyt?, 23, 3,11-16.

Gasparski P.(1992). Dziecięce finanse ? kieszonkowe, prezenty, zarobki. ?Bank i Kredyt?, 23,2,20-23,

Ipsos Polska (2005), Kieszonkowe naszych dzieci

Kossowski P. (1999). Dziecko i reklama telewizyjna. Rozdz, VI,. Wyd. ?ŻAK?

Kupisiewicz M. (2004)."Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi".Warszawa: Wydawn. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pietras, M. red. (1994). Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego

Roland-Levy Ch. 2004. W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne. W: T. Tyszka (red.) "Psychologia ekonomiczna". Gdańsk : GWP, s. 277-299.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Krynicki, Maciej Usiądek
Prowadzący grup: Hubert Krynicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji. Zajęcia będą także uczyły przygotowywania programów i zajęć z zakresu edukacji ekonomicznej.

Literatura:

"Berti, E. A., Bombi, A. S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press.

Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012) Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin.

Kupisiewicz, M. (2004) Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Olejniczuk-Merta A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Gąsiorowska A., Chaplin, L. N., Zaleśkiewicz T., Wygrab S. and Vohs K. D. (2016). Money cues increase agency and decrease prosociality among children: early signs of market-mode behaviors. Psychological Science Jan. 19, 2016. doi: 10.1177/0956797615620378

Chaplin, L. N., John, D. R. (2007). Growing Up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents. Journal of Consumer Research, 34 (4), 480–93."

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Krynicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji. Zajęcia będą także uczyły przygotowywania programów i zajęć z zakresu edukacji ekonomicznej.

Literatura:

"Berti, E. A., Bombi, A. S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press.

Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012) Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin.

Kupisiewicz, M. (2004) Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Olejniczuk-Merta A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Gąsiorowska A., Chaplin, L. N., Zaleśkiewicz T., Wygrab S. and Vohs K. D. (2016). Money cues increase agency and decrease prosociality among children: early signs of market-mode behaviors. Psychological Science Jan. 19, 2016. doi: 10.1177/0956797615620378

Chaplin, L. N., John, D. R. (2007). Growing Up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents. Journal of Consumer Research, 34 (4), 480–93."

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0