Dziecko w świecie ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP311-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dziecko w świecie ekonomii |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia ekonomiczna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Założenia (opisowo): | Zajęcia obowiązkowe, II rok specjalizacji |
Skrócony opis: |
Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji. |
Literatura: |
Frątczak-Rudnicka B. (2004). Dzieci w roli konsumentów ? przyspieszona socjalizacja konsumencka. W: M. Marody (red.),"Zmiana czy stagnacja". Warszawa : Wydawn. Naukowe Scholar, s. 88-99. Gasparski P.(1992). Motywacja dzieci do uczestnictwa w bankowych formach oszczędzania. ?Bank i Kredyt?, 23, 3,11-16. Gasparski P.(1992). Dziecięce finanse ? kieszonkowe, prezenty, zarobki. ?Bank i Kredyt?, 23,2,20-23, Ipsos Polska (2005), Kieszonkowe naszych dzieci Kossowski P. (1999). Dziecko i reklama telewizyjna. Rozdz, VI,. Wyd. ?ŻAK? Kupisiewicz M. (2004)."Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi".Warszawa: Wydawn. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Pietras, M. red. (1994). Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego Roland-Levy Ch. 2004. W jaki sposób nabywamy pojęcia i wartości ekonomiczne. W: T. Tyszka (red.) "Psychologia ekonomiczna". Gdańsk : GWP, s. 277-299. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Krynicki, Maciej Usiądek | |
Prowadzący grup: | Hubert Krynicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji. Zajęcia będą także uczyły przygotowywania programów i zajęć z zakresu edukacji ekonomicznej. |
|
Literatura: |
"Berti, E. A., Bombi, A. S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press. Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012) Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin. Kupisiewicz, M. (2004) Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Olejniczuk-Merta A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin. Gąsiorowska A., Chaplin, L. N., Zaleśkiewicz T., Wygrab S. and Vohs K. D. (2016). Money cues increase agency and decrease prosociality among children: early signs of market-mode behaviors. Psychological Science Jan. 19, 2016. doi: 10.1177/0956797615620378 Chaplin, L. N., John, D. R. (2007). Growing Up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents. Journal of Consumer Research, 34 (4), 480–93." |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Krynicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia adresowane są do studentów zainteresowanych problemami socjalizacji ekonomicznej. W trakcie seminarium zostanie omówiony szczegółowo proces formowania się świadomości ekonomicznej oraz podejmowania działań ekonomicznych. Prezentowane badania będą dotyczyły prób określenia stadiów narastania kompetencji dzieci w sferze ekonomicznej, wpływu na świadomość ekonomiczną różnorodnych czynników (m. in. płeć, poziom ekonomiczny rodziny, środowisko), oraz rozumienia pojęć związanych z ekonomicznym funkcjonowaniem społeczeństwa i jego instytucji. Zajęcia będą także uczyły przygotowywania programów i zajęć z zakresu edukacji ekonomicznej. |
|
Literatura: |
"Berti, E. A., Bombi, A. S. (1988). The child’s construction of economics. Cambridge: Cambridge University Press. Goszczyńska, M., Kołodziej, S., Trzcińska, A. (2012) Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Warszawa: Difin. Kupisiewicz, M. (2004) Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Olejniczuk-Merta A. (2001). Rynek młodych konsumentów. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin. Gąsiorowska A., Chaplin, L. N., Zaleśkiewicz T., Wygrab S. and Vohs K. D. (2016). Money cues increase agency and decrease prosociality among children: early signs of market-mode behaviors. Psychological Science Jan. 19, 2016. doi: 10.1177/0956797615620378 Chaplin, L. N., John, D. R. (2007). Growing Up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents. Journal of Consumer Research, 34 (4), 480–93." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.