Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

IT (informatyka)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-Z1ITIN
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: IT (informatyka)
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Strona przedmiotu: https://kampus.come.uw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 4.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student ma zapoznać się z podstawami funkcjonowania sieci internetowej od strony technologicznej jak i społecznych aspektów komunikacji online. Wiedza ma stanowić wstęp do zdobycia umiejętności do pracy w organizacji medialnej, w której internet jest istotną platformą interakcji wydawcy i odbiorcy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze środowiskiem IT, działania sieci internetowej. Uczestnik zajęć zdobędzie wiedzę na temat podstaw funkcjonowania internetu nie tylko w ujęciu technologicznym, ale również społeczno - ekonomicznym.

Pełny opis:

Podczas wykładu studenci zostaną zapoznani ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT w odniesieniu do mediów i ich funkcjonowania online. Przedstawiona jest historia powstania internetu i jego ewolucji głównie w aspekcie technologicznym. Omawiane są aspekty społeczno - ekonomiczne wywołane postępem komunikacji online. Podkreślone są elementy mające istotny wpływ na media oraz ich ewolucję sieciową. Prezentowane są aktualne dane dotyczące stanu i uwarunkowań sieci internetowej - globalnie jak i w perspektywie krajowej.

Omawiane są najważniejsze aspekty technologiczne działania komunikacji online sprzętowe, podstawowe narzędzia programowe służące gromadzeniu, przetwarzaniu i transmisji cyfrowych informacji. Podkreślana jest istota systemów i standardów zaawansowanych narzędzi IT. Wyróżniona jest problematyka różnej skali sieci komputerowych (LAN, MAN, WAN) oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego. Sygnalizowane są także przyszłościowe zastosowania komputerów oraz mechanizmów skutecznego wyszukiwania informacji w sieci i jej pozycjonowania.

Omawiane są także aspekty społeczne takie jak zasady netetykiety i walki ze spamem, rozwój komunikacji od Web 1.0 do Web 3.0, roli serwisów społecznościowych w ewolucji mediów. Podkreślono znaczenie zagadnień związanych z bezpieczeństwem korzystania z zasobów online.

Kurs obejmuje również zagadnienia ekonomiczne takie jak ewolucja biznesu medialnego w globalnej sieci (np. wykorzystanie Big Data i Open Data). Omawiane są podstawowe elementy funkcjonowania e-PRu oraz podstawy systemów reklamowych online.

Literatura:

W. Gogołek, Wiesław Cetera, Leksykon tematyczny zarządzanie, IT, Wyd.Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 2014.

W. Gogołek, Informatyka dla Humanistów, Wydawnictwo Kropki trzy, Warszawa 2012.

W. Gogołek, Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.

• Todman, Chris, Projektowanie hurtowni danych : zarządzanie kontaktami z klientami (CRM) / Chris Todman, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003

• Futrell, Charles. Tytuł Nowoczesne techniki sprzedaży : metody prezentacji, profesjonalna obsługa, relacje z klientami / Charles M. Futrell ; przeł. Grzegorz Łuczkiewicz. Adres wyd. Kraków : Oficyna Ekonomiczna, 2004.

• Bargielski, Maciej J. Tytuł Systemy operacyjne : podstawy budowy i użytkowania / Maciej J. Bargielski. Adres wyd. Katowice : Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2002.

• Stencel, Krzysztof. Tytuł Systemy operacyjne / Krzysztof Stencel ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo PJWSTK, cop. 2004. Seria (Podręczniki Akademickie - Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych ; t. 14)

• Banachowski, Lech. Tytuł Relacyjne bazy danych : wykłady i ćwiczenia / Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska i Krzysztof Matejewski ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Wydanie Wyd. 2. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2009.

• Pelikant, Adam. Tytuł Bazy danych : pierwsze starcie / Adam Pelikant. Adres wyd. Gliwice : Helion, cop. 2009.

• Wojciechowski: ECDL. Usługi w sieciach informatycznych, MIKOM, Warszawa 2001.

• Aho A.V., J.E. Hopcroft, J.D. Ullman: Algorytmy i struktury danych, Helion, Gliwice 2003.

• Gogołek, Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

• M. Kopertowska: ECDL. Grafika menadżerska i prezentacyjna, MIKOM, Warszawa 2001.

• M. Kopertowska: ECDL. Przetwarzanie tekstów, MIKOM, Warszawa 2001.

Kurs odbywa się na platformie COME, gdzie obejmuje aktualizowane źródła wiedzy, z którymi student zapoznaje się na bieżąco podczas studiowania prezentowanej tematyki.

Efekty uczenia się:

Elementy z obszaru wiedzy:

- absolwent dysponuje wiedzą na temat zastosowań programów i systemów komputerowych używanych w organizacjach medialnych

- zna podstawy funkcjonowania sieci internetowej, aspekty technologiczne oraz społeczno - ekonomiczne

- ma wiedzę na temat gromadzenia informacji oraz mechanizmów wyszukiwania informacji w sieciach komputerowych

- zna podstawy bezpiecznego korzystania z sieci

- zna zasady netykiety oraz podstawy walki ze spamem oraz innymi mechanizmami wyłudzania informacji/danych

- ma wiedzę o trendach w rozwoju sieci internetowej

- zna podstawy funkcjonowania e-PR oraz podstawy systemów reklamowych online.

Elementy z obszaru umiejętności:

- absolwent posiada umiejętności w postaci praktycznego wykorzystania technologii (sprzętu jak i oprogramowania) wspomagających firmy medialne

- ma umiejętność krytycznej oceny założeń do budowy podstaw funkcjonowania mediów w sieci internetowej.

Elementy z obszaru innych kompetencji (postaw):

- absolwent posiada kompetencje dotyczące funkcjonowania organizacji medialnych w zakresie podstaw IT.

Metody i kryteria oceniania:

Test na platformie elektronicznej. Aktywność na platformie (dodatkowe prace wykonane zgodne z zaleceniami) może podwyższyć ocenę końcową.

Skala ocen. Punkty / Oceny: 00-12 (2); 12,5-15 (3); 15,5-16,5 (3+); 17-18,5 (4); 19-19,5 (4+); 20-20,5 (5); 21 (6). Brak możliwości poprawiania oceny pozytywnej.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maciej Kopczyński
Strona przedmiotu: https://kampus.come.uw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze środowiskiem IT, działania sieci internetowej. Uczestnik zajęć zdobędzie wiedzę na temat podstaw funkcjonowania internetu nie tylko w ujęciu technologicznym, ale również społeczno - ekonomicznym.

Pełny opis:

Podczas wykładu studenci zostaną zapoznani ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT w odniesieniu do mediów i ich funkcjonowania online. Przedstawiona jest historia powstania internetu i jego ewolucji głównie w aspekcie technologicznym. Omawiane są aspekty społeczno - ekonomiczne wywołane postępem komunikacji online. Podkreślone są elementy mające istotny wpływ na media oraz ich ewolucję sieciową. Prezentowane są aktualne dane dotyczące stanu i uwarunkowań sieci internetowej - globalnie jak i w perspektywie krajowej.

Omawiane są najważniejsze aspekty technologiczne działania komunikacji online sprzętowe, podstawowe narzędzia programowe służące gromadzeniu, przetwarzaniu i transmisji cyfrowych informacji. Podkreślana jest istota systemów i standardów zaawansowanych narzędzi IT. Wyróżniona jest problematyka różnej skali sieci komputerowych (LAN, MAN, WAN) oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego. Sygnalizowane są także przyszłościowe zastosowania komputerów oraz mechanizmów skutecznego wyszukiwania informacji w sieci i jej pozycjonowania.

Omawiane są także aspekty społeczne takie jak zasady netetykiety i walki ze spamem, rozwój komunikacji od Web 1.0 do Web 3.0, roli serwisów społecznościowych w ewolucji mediów. Podkreślono znaczenie zagadnień związanych z bezpieczeństwem korzystania z zasobów online.

Kurs obejmuje również zagadnienia ekonomiczne takie jak ewolucja biznesu medialnego w globalnej sieci (np. wykorzystanie Big Data i Open Data). Omawiane są podstawowe elementy funkcjonowania e-PRu oraz podstawy systemów reklamowych online.

Literatura:

W. Gogołek, Wiesław Cetera, Leksykon tematyczny zarządzanie, IT, Wyd.Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 2014.

W. Gogołek, Informatyka dla Humanistów, Wydawnictwo Kropki trzy, Warszawa 2012.

W. Gogołek, Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.

• Todman, Chris, Projektowanie hurtowni danych : zarządzanie kontaktami z klientami (CRM) / Chris Todman, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003

• Futrell, Charles. Tytuł Nowoczesne techniki sprzedaży : metody prezentacji, profesjonalna obsługa, relacje z klientami / Charles M. Futrell ; przeł. Grzegorz Łuczkiewicz. Adres wyd. Kraków : Oficyna Ekonomiczna, 2004.

• Bargielski, Maciej J. Tytuł Systemy operacyjne : podstawy budowy i użytkowania / Maciej J. Bargielski. Adres wyd. Katowice : Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2002.

• Stencel, Krzysztof. Tytuł Systemy operacyjne / Krzysztof Stencel ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo PJWSTK, cop. 2004. Seria (Podręczniki Akademickie - Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych ; t. 14)

• Banachowski, Lech. Tytuł Relacyjne bazy danych : wykłady i ćwiczenia / Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska i Krzysztof Matejewski ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Wydanie Wyd. 2. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2009.

• Pelikant, Adam. Tytuł Bazy danych : pierwsze starcie / Adam Pelikant. Adres wyd. Gliwice : Helion, cop. 2009.

• Wojciechowski: ECDL. Usługi w sieciach informatycznych, MIKOM, Warszawa 2001.

• Aho A.V., J.E. Hopcroft, J.D. Ullman: Algorytmy i struktury danych, Helion, Gliwice 2003.

• Gogołek, Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

• M. Kopertowska: ECDL. Grafika menadżerska i prezentacyjna, MIKOM, Warszawa 2001.

• M. Kopertowska: ECDL. Przetwarzanie tekstów, MIKOM, Warszawa 2001.

Kurs odbywa się na platformie COME, gdzie obejmuje aktualizowane źródła wiedzy, z którymi student zapoznaje się na bieżąco podczas studiowania prezentowanej tematyki.

Uwagi:

Kurs odbywa się na platformie e-learningowej COME. Wszystkie materiały są aktualizowane. Główne źródło wiedzy stanowią materiały online, na bieżąco dostosowywane do stanu wiedzy na temat IT.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kopczyński
Prowadzący grup: (brak danych)
Strona przedmiotu: https://kampus.come.uw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze środowiskiem IT, działania sieci internetowej. Uczestnik zajęć zdobędzie wiedzę na temat podstaw funkcjonowania internetu nie tylko w ujęciu technologicznym, ale również społeczno - ekonomicznym.

Pełny opis:

Podczas wykładu studenci zostaną zapoznani ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju IT w odniesieniu do mediów i ich funkcjonowania online. Przedstawiona jest historia powstania internetu i jego ewolucji głównie w aspekcie technologicznym. Omawiane są aspekty społeczno - ekonomiczne wywołane postępem komunikacji online. Podkreślone są elementy mające istotny wpływ na media oraz ich ewolucję sieciową. Prezentowane są aktualne dane dotyczące stanu i uwarunkowań sieci internetowej - globalnie jak i w perspektywie krajowej.

Omawiane są najważniejsze aspekty technologiczne działania komunikacji online sprzętowe, podstawowe narzędzia programowe służące gromadzeniu, przetwarzaniu i transmisji cyfrowych informacji. Podkreślana jest istota systemów i standardów zaawansowanych narzędzi IT. Wyróżniona jest problematyka różnej skali sieci komputerowych (LAN, MAN, WAN) oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego. Sygnalizowane są także przyszłościowe zastosowania komputerów oraz mechanizmów skutecznego wyszukiwania informacji w sieci i jej pozycjonowania.

Omawiane są także aspekty społeczne takie jak zasady netetykiety i walki ze spamem, rozwój komunikacji od Web 1.0 do Web 3.0, roli serwisów społecznościowych w ewolucji mediów. Podkreślono znaczenie zagadnień związanych z bezpieczeństwem korzystania z zasobów online.

Kurs obejmuje również zagadnienia ekonomiczne takie jak ewolucja biznesu medialnego w globalnej sieci (np. wykorzystanie Big Data i Open Data). Omawiane są podstawowe elementy funkcjonowania e-PRu oraz podstawy systemów reklamowych online.

Literatura:

W. Gogołek, Wiesław Cetera, Leksykon tematyczny zarządzanie, IT, Wyd.Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Warszawa, 2014.

W. Gogołek, Informatyka dla Humanistów, Wydawnictwo Kropki trzy, Warszawa 2012.

W. Gogołek, Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.

• Todman, Chris, Projektowanie hurtowni danych : zarządzanie kontaktami z klientami (CRM) / Chris Todman, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2003

• Futrell, Charles. Tytuł Nowoczesne techniki sprzedaży : metody prezentacji, profesjonalna obsługa, relacje z klientami / Charles M. Futrell ; przeł. Grzegorz Łuczkiewicz. Adres wyd. Kraków : Oficyna Ekonomiczna, 2004.

• Bargielski, Maciej J. Tytuł Systemy operacyjne : podstawy budowy i użytkowania / Maciej J. Bargielski. Adres wyd. Katowice : Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2002.

• Stencel, Krzysztof. Tytuł Systemy operacyjne / Krzysztof Stencel ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo PJWSTK, cop. 2004. Seria (Podręczniki Akademickie - Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych ; t. 14)

• Banachowski, Lech. Tytuł Relacyjne bazy danych : wykłady i ćwiczenia / Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska i Krzysztof Matejewski ; Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Wydanie Wyd. 2. Adres wyd. Warszawa : Wydawnictwo Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, 2009.

• Pelikant, Adam. Tytuł Bazy danych : pierwsze starcie / Adam Pelikant. Adres wyd. Gliwice : Helion, cop. 2009.

• Wojciechowski: ECDL. Usługi w sieciach informatycznych, MIKOM, Warszawa 2001.

• Aho A.V., J.E. Hopcroft, J.D. Ullman: Algorytmy i struktury danych, Helion, Gliwice 2003.

• Gogołek, Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.

• M. Kopertowska: ECDL. Grafika menadżerska i prezentacyjna, MIKOM, Warszawa 2001.

• M. Kopertowska: ECDL. Przetwarzanie tekstów, MIKOM, Warszawa 2001.

Kurs odbywa się na platformie COME, gdzie obejmuje aktualizowane źródła wiedzy, z którymi student zapoznaje się na bieżąco podczas studiowania prezentowanej tematyki.

Uwagi:

Kurs odbywa się na platformie e-learningowej COME. Wszystkie materiały są aktualizowane. Główne źródło wiedzy stanowią materiały online, na bieżąco dostosowywane do stanu wiedzy na temat IT.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0