Wprowadzenie do wiedzy o teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1LWWT1W |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do wiedzy o teatrze |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład dla studentów kulturoznawstwa mający na celu ogólne wprowadzenie do problematyki wiedzy o teatrze. Pomyślany jest jako wstęp do tematyki, z którą studenci nie mieli okazji wcześniej się zapoznać na innych zajęciach w Instytucie Kultury Polskiej ani przed podjęciem studiów. Omówione będą podstawowe problemy wiedzy o teatrze, zarówno w aspekcie historycznym, jak i teoretycznym. Wykład prowadzony z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. Zajęcia przygotowują uczestników do pracy naukowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Punktem wyjścia stanie się omówienie możliwych definicji teatru, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu komunikacyjnego, antropologicznego i społecznego. Akcent położony zostanie na problemach aktorstwa, publiczności i przestrzeni; na sposobach posługiwania się ciałem przez aktora, na zagadnieniu interakcji sceny i widowni, na stosunku dramatu scenicznego do rzeczywistości społecznej (pozateatralnej). Postawione też zostaną pytania o sposoby uprawiania teorii i historii teatru, o trudności związane z analizą przedstawienia teatralnego oraz o możliwości wykorzystania w badaniach teatrologicznych innych dyscyplin humanistycznych. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Punktem wyjścia stanie się omówienie możliwych definicji teatru, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu komunikacyjnego, antropologicznego i społecznego. Akcent położony zostanie na problemach aktorstwa, publiczności i przestrzeni; na sposobach posługiwania się ciałem przez aktora, na zagadnieniu interakcji sceny i widowni, na stosunku dramatu scenicznego do rzeczywistości społecznej (pozateatralnej). Postawione też zostaną pytania o sposoby uprawiania teorii i historii teatru, o trudności związane z analizą przedstawienia teatralnego oraz o możliwości wykorzystania w badaniach teatrologicznych innych dyscyplin humanistycznych. Tematyka kolejnych wykładów: 1. Pojęcie teatru - różne definicje teatru i ich konsekwencje. 2. Teatr jako sytuacja komunikacyjna. 3. Przedstawienie - spektakl - widowisko - performans. 4. Dramat a teatr. Tekst teatralny. Scenariusz. Teatr postdramatyczny. 5. Aktor - postać. Stosunek aktora do roli - modele aktorstwa - modele treningu aktorskiego. 6.Widz - odbiorca, partner, współuczestnik. 7. Reżyseria a inscenizacja. Uprawnienia reżysera. Problem autorstwa przedstawienia teatralnego. 8. Przestrzeń sceniczna i przestrzeń teatralna. 9. Problemy zapisu i opisu przedstawienia. Czy istnieje dzieło teatralne? 10. Badania teatralne i ich subdyscypliny. Warsztat badacza teatru. 11. Teatrologia a performatyka. 12. Teatrologia kulturowa - poetyka kulturowa teatru. |
Literatura: |
Wykład ma charakter autorski. Literatura pomocnicza: - Christopher Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. i uzup. Wojciech Dudzik i Małgorzata Leyko, Warszawa 2002; - Erika Fischer-Lichte, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, przeł. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Wrocław 2012; - Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. i uzup. Sławomir Świontek, Wrocław 2002; - David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2012. - Elektroniczna Encyklopedia Teatru Polskiego www.encyklopediateatru.pl |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie - swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi – podstawową terminologię nauk o kulturze oraz nauk o teatrze i widowisku wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Mańkowski | |
Prowadzący grup: | Konrad Mańkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lisa Fuchs | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.