Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czytanie obrazów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2SZS-1WT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czytanie obrazów
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia pomyślane są jako rodzaj ćwiczeń z uważnego patrzenia. Bierzemy na warsztat obrazy z zasobów historii malarstwa europejskiego (i nie tylko) i obserwujemy, jakie treści i w jaki sposób mogą być przekazywane (i były przekazywane) przez to medium. Zadaniem warsztatu jest nauczenie studentów i studentek aktywnego i świadomego odbioru szerokiego spektrum sztuki wizualnej, a także budzenie i rozwijanie odpowiedniej dyspozycji, potrzebnej do własnego twórczego działania.

Pełny opis:

Praktyczne warsztaty malarskie służyć mają obserwacji procesu twórczego niejako z wnętrza i zapoznaniu się, z niespodziewanymi często dla postronnych, problemami jakie napotyka malarz/ka, grafik/czka, projektant/ka – każdy, kto działa w obszarze sztuk wizualnych.

Przyglądamy się temu, co można nazwać tradycyjną praktyką tworzenia obrazów. Obserwujemy, jaki udział w tym procesie mają:

+ formacja kulturowa, w ramach której działa twórca obrazów;

+ niepowtarzalna osobowość twórcy;

+ dostępna w jego czasach technologia (rodzaj farb, ich trwałość i uroda),

+ wpływ fotografii, estetyka ekranu komputera i smartfona.

Praktyczne zmierzenie się z tworzywem malarskim przy wykonywaniu własnych, drobnych prac, powinno uświadomić współzależność między budową a treścią obrazu i pokazać własne ograniczenia percepcyjne. To doświadczenie jest zwykle dużym krokiem w stronę pogłębienia własnej percepcji świata widzialnego.

Zajęcia praktyczne obejmują proste ćwiczenia rysunkowe:

+ jak kreska może służyć do zapisu kształtu, nadania trójwymiarowości, skomponowania kadru.

+ malowanie z wykorzystaniem technik wodnych.

+ malowanie obrazu w zawiłej technice olejnej.

Zagadnienia teoretyczne:

+ opis i prezentacja różnych technik malarskich, obecnych w sztuce europejskiej od prehistorii do dziś.

+ kompozycja czyli budowa obrazu: kontrast, napięcia kierunkowe, ciężar, równowaga, dynamika, konsekwencja formalna.

+ co dziś możemy nazwać europejską tradycją kształtowania form wizualnych?

a) rysunkowe i barwne kształtowanie trójwymiarowych brył postaci i przedmiotów;

b) budowanie przestrzeni dzięki zastosowaniu perspektywy linearnej i powietrznej;

c) budowanie nastroju poprzez kolorystykę i /lub poprzez proporcje światła i mroku w obrazie;

d) budowanie wyrazu dzięki deformacjom lub/i dzięki przeładowaniu kadru, lub jego ascetycznemu oczyszczeniu;

e) operowanie formatem dzieła jako środkiem wyrazu.

+ jak zasady budowania formy plastycznej, wypracowane przez europejską tradycję, przekładają się w dzisiejszych czasach na projektowanie opakowań, ubrań, kampanii reklamowych, stron komputerowych.

+ jak wynalazek fotografii odkształcił dokumentacyjną rolę malarstwa.

+ jak funkcjonują (dawniej i dziś) środowiska artystyczne, „mody artystyczne”, „rynek sztuki”.

Prowadząca:

Urszula Kochanowska – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, stypendystka na uniwersytetach w Bolonii, Florencji i Sienie. Zaangażowana w nurt „trzeciego teatru” w Polsce i we Włoszech. Prowadziła zajęcia poświęcone analizie komunikatów wizualnych na Uniwersytecie Warszawskim, Universita per Stranieri w Sienie, Universita „La Sapienza” w Rzymie. Zorganizowała i prowadziła galerię sztuki księgarni „Czytelnik” (1993-96).

Literatura:

Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student/ka:

- zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

- jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

-jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność

- przygotowanie własnych prac wybraną techniką malarskiej

- udział w grupowej wystawie podczas Sesji otwartej

Nieobecności:

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

Prace pisemne i prezentacje:

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Arkadiusz Ostrowski
Prowadzący grup: Arkadiusz Ostrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Arkadiusz Ostrowski
Prowadzący grup: Arkadiusz Ostrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)