Czytanie obrazów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-1WT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czytanie obrazów |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia pomyślane są jako rodzaj ćwiczeń z uważnego patrzenia. Bierzemy na warsztat obrazy z zasobów historii malarstwa europejskiego (i nie tylko) i obserwujemy, jakie treści i w jaki sposób mogą być przekazywane (i były przekazywane) przez to medium. Zadaniem warsztatu jest nauczenie studentów i studentek aktywnego i świadomego odbioru szerokiego spektrum sztuki wizualnej, a także budzenie i rozwijanie odpowiedniej dyspozycji, potrzebnej do własnego twórczego działania. |
Pełny opis: |
Praktyczne warsztaty malarskie służyć mają obserwacji procesu twórczego niejako z wnętrza i zapoznaniu się, z niespodziewanymi często dla postronnych, problemami jakie napotyka malarz/ka, grafik/czka, projektant/ka – każdy, kto działa w obszarze sztuk wizualnych. Przyglądamy się temu, co można nazwać tradycyjną praktyką tworzenia obrazów. Obserwujemy, jaki udział w tym procesie mają: + formacja kulturowa, w ramach której działa twórca obrazów; + niepowtarzalna osobowość twórcy; + dostępna w jego czasach technologia (rodzaj farb, ich trwałość i uroda), + wpływ fotografii, estetyka ekranu komputera i smartfona. Praktyczne zmierzenie się z tworzywem malarskim przy wykonywaniu własnych, drobnych prac, powinno uświadomić współzależność między budową a treścią obrazu i pokazać własne ograniczenia percepcyjne. To doświadczenie jest zwykle dużym krokiem w stronę pogłębienia własnej percepcji świata widzialnego. Zajęcia praktyczne obejmują proste ćwiczenia rysunkowe: + jak kreska może służyć do zapisu kształtu, nadania trójwymiarowości, skomponowania kadru. + malowanie z wykorzystaniem technik wodnych. + malowanie obrazu w zawiłej technice olejnej. Zagadnienia teoretyczne: + opis i prezentacja różnych technik malarskich, obecnych w sztuce europejskiej od prehistorii do dziś. + kompozycja czyli budowa obrazu: kontrast, napięcia kierunkowe, ciężar, równowaga, dynamika, konsekwencja formalna. + co dziś możemy nazwać europejską tradycją kształtowania form wizualnych? a) rysunkowe i barwne kształtowanie trójwymiarowych brył postaci i przedmiotów; b) budowanie przestrzeni dzięki zastosowaniu perspektywy linearnej i powietrznej; c) budowanie nastroju poprzez kolorystykę i /lub poprzez proporcje światła i mroku w obrazie; d) budowanie wyrazu dzięki deformacjom lub/i dzięki przeładowaniu kadru, lub jego ascetycznemu oczyszczeniu; e) operowanie formatem dzieła jako środkiem wyrazu. + jak zasady budowania formy plastycznej, wypracowane przez europejską tradycję, przekładają się w dzisiejszych czasach na projektowanie opakowań, ubrań, kampanii reklamowych, stron komputerowych. + jak wynalazek fotografii odkształcił dokumentacyjną rolę malarstwa. + jak funkcjonują (dawniej i dziś) środowiska artystyczne, „mody artystyczne”, „rynek sztuki”. Prowadząca: Urszula Kochanowska – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, stypendystka na uniwersytetach w Bolonii, Florencji i Sienie. Zaangażowana w nurt „trzeciego teatru” w Polsce i we Włoszech. Prowadziła zajęcia poświęcone analizie komunikatów wizualnych na Uniwersytecie Warszawskim, Universita per Stranieri w Sienie, Universita „La Sapienza” w Rzymie. Zorganizowała i prowadziła galerię sztuki księgarni „Czytelnik” (1993-96). |
Literatura: |
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka: - zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, - jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; -jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność - przygotowanie własnych prac wybraną techniką malarskiej - udział w grupowej wystawie podczas Sesji otwartej Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Arkadiusz Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Arkadiusz Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.