Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-2PPZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami w kulturze. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności związane m.in. z dostrzeganiem wyzwań społecznych, określaniem celów projektów i planowaniem działań, budżetu oraz ewaluacji. Celem pracy warsztatowej będzie stworzenie koncepcji projektu artystyczno-społecznego oraz przedstawienie go w ramach wybranego formularza do wniosku grantowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami artystyczno-społecznymi w kulturze. Wychodząc od obserwacji dotyczących wyzwań i problemów życia społecznego, będziemy określać obszar zmian i celów, które można osiągnąć. Przyglądając się potrzebom i specyfice potencjalnych odbiorców i odbiorczyń – przejdziemy cykl planowania projektu od „dlaczego” i „po co”, przez to, jakie działania należy podjąć, aż do refleksji w jaki sposób wprowadzić je w życie. Zajęcia posłużą do zdobycia umiejętności przekładania koncepcji na plan realnych działań wraz z perspektywą budżetową oraz ewaluacyjną. Zagadnienia poruszane na zajęciach: Dostrzeganie i analiza problemów i wyzwań społecznych: rozpoznanie problemów i wyzwań, analiza ich źródeł, rozumienie konsekwencji, określenie skali problemów i wyzwań. Dialog z odbiorcami działań: odbiorcy jako źródło wiedzy, konfrontacja pomysłów z odbiorcami, konstruowanie person (elementy design thinking). Cele, rezultaty, wskaźniki: określanie celów i rezultatów, wskaźnikowanie, wizualizacja efektów projektu. Zarządzanie zespołem projektowym: role w zespole, a podział zadań, określenie swoich mocnych i słabych stron, dostrzeganie swojej roli w zespole. Wyznaczanie i planowanie działań: określanie działań pozwalających osiągnąć cele, weryfikacja i selekcja, planowanie szczegółów działań, sposoby i metody ich realizacji, ryzyka. Budżet: struktura kosztów i przychodów projektowych, potencjalne źródła finansowania, konstruowanie budżetu. Rola refleksji, superwizji i ewaluacji: refleksja jako narzędzie pracy, organizacja superwizji, planowanie, realizacja i sens ewaluacji. W ramach zaliczenia studenci i studentki przedstawią pomysł na działanie artystyczno-społeczne w wybranym formularzu grantowym. Prowadząca: Marta Białek-Graczyk – menedżerka i animatorka kultury, socjolożka. Absolwentka ISNS UW, Szkoły Reportażu, European Diploma in Cultural Managment oraz Podyplomowych Studiów z obszaru Ewaluacji Projektów Społecznych. Założycielka i prezeska Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” z ponad 12 letnim doświadczeniem w liderowaniu organizacji. Autorka i współautorka kilkudziesięciu projektów społecznych i kulturalnych, stypendystka MKDiN oraz członkini Społecznej Rady Kultury przy Prezydencie M.St.Warszawy (2012-2015). |
Literatura: |
David Allen, Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności, wydanie II, Onepress, Katowice 2015. Andrew Gilbert , Jenny Rogers , Karen Whittleworth, Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne/GWP, Gdańsk 2018. Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, praca zbiorowa, Rebis, Poznań 2011. Ostrowski Ł. i Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi? Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”. Białek-Graczyk M., Nowotny A., Ostrowski Ł., Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej. Poradnik dla domów kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2010. Wąsowska M. Jak ewaluacja, to z klasą! PRAKTYCZNY PORADNIK DLA SZKÓŁ, Fundacja Szkoła z Klasą, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe) - praca zaliczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Katarzyna Brojek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Brojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Brojek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Brojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.