Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-2SZS-2PPZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami w kulturze. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności związane m.in. z dostrzeganiem wyzwań społecznych, określaniem celów projektów i planowaniem działań, budżetu oraz ewaluacji. Celem pracy warsztatowej będzie stworzenie koncepcji projektu artystyczno-społecznego oraz przedstawienie go w ramach wybranego formularza do wniosku grantowego.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami artystyczno-społecznymi w kulturze. Wychodząc od obserwacji dotyczących wyzwań i problemów życia społecznego, będziemy określać obszar zmian i celów, które można osiągnąć. Przyglądając się potrzebom i specyfice potencjalnych odbiorców i odbiorczyń – przejdziemy cykl planowania projektu od „dlaczego” i „po co”, przez to, jakie działania należy podjąć, aż do refleksji w jaki sposób wprowadzić je w życie. Zajęcia posłużą do zdobycia umiejętności przekładania koncepcji na plan realnych działań wraz z perspektywą budżetową oraz ewaluacyjną.

Zagadnienia poruszane na zajęciach:

Dostrzeganie i analiza problemów i wyzwań społecznych: rozpoznanie problemów i wyzwań, analiza ich źródeł, rozumienie konsekwencji, określenie skali problemów i wyzwań.

Dialog z odbiorcami działań: odbiorcy jako źródło wiedzy, konfrontacja pomysłów z odbiorcami, konstruowanie person (elementy design thinking).

Cele, rezultaty, wskaźniki: określanie celów i rezultatów, wskaźnikowanie, wizualizacja efektów projektu.

Zarządzanie zespołem projektowym: role w zespole, a podział zadań, określenie swoich mocnych i słabych stron, dostrzeganie swojej roli w zespole.

Wyznaczanie i planowanie działań: określanie działań pozwalających osiągnąć cele, weryfikacja i selekcja, planowanie szczegółów działań, sposoby i metody ich realizacji, ryzyka.

Budżet: struktura kosztów i przychodów projektowych, potencjalne źródła finansowania, konstruowanie budżetu.

Rola refleksji, superwizji i ewaluacji: refleksja jako narzędzie pracy, organizacja superwizji, planowanie, realizacja i sens ewaluacji.

W ramach zaliczenia studenci i studentki przedstawią pomysł na działanie artystyczno-społeczne w wybranym formularzu grantowym.

Prowadząca:

Marta Białek-Graczyk – menedżerka i animatorka kultury, socjolożka. Absolwentka ISNS UW, Szkoły Reportażu, European Diploma in Cultural Managment oraz Podyplomowych Studiów z obszaru Ewaluacji Projektów Społecznych. Założycielka i prezeska Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” z ponad 12 letnim

doświadczeniem w liderowaniu organizacji. Autorka i współautorka kilkudziesięciu projektów społecznych i kulturalnych, stypendystka MKDiN oraz członkini Społecznej Rady Kultury przy Prezydencie M.St.Warszawy (2012-2015).

Literatura:

David Allen, Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności, wydanie II, Onepress, Katowice 2015.

Andrew Gilbert , Jenny Rogers , Karen Whittleworth, Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne/GWP, Gdańsk 2018.

Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, praca zbiorowa, Rebis, Poznań 2011.

Ostrowski Ł. i Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi? Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

Białek-Graczyk M., Nowotny A., Ostrowski Ł., Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej. Poradnik dla domów kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2010.

Wąsowska M. Jak ewaluacja, to z klasą! PRAKTYCZNY PORADNIK DLA SZKÓŁ, Fundacja Szkoła z Klasą, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe)

- praca zaliczeniowa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Katarzyna Brojek
Prowadzący grup: Katarzyna Brojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Brojek
Prowadzący grup: Katarzyna Brojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)