Proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-2SZS-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć proseminaryjnych jest przygotowanie studentów do świadomego i krytycznego sformułowania ogólnych założeń własnego projektu dyplomowego oraz przeprowadzenia wstępnej diagnozy środowiska lokalnego na potrzeby planowanych działań. |
Pełny opis: |
Celem zajęć proseminaryjnych jest przygotowanie studentek i studentów do świadomego i krytycznego sformułowania ogólnych założeń własnego projektu dyplomowego oraz przeprowadzenia wstępnej diagnozy środowiska lokalnego na potrzeby planowanych działań. Praca w ramach proseminarium będzie się składać z trzech elementów: prezentacja studiów przypadku, których analiza dostarczy studentkom i studentom narzędzi krytycznej refleksji nt. działań społecznych i artystycznych w środowiskach lokalnych oraz pozwoli zbudować mapę najciekawszych inicjatyw i ośrodków w Polsce i zagranicą; samodzielna, ale dyskutowana na zajęciach i konsultowana z prowadzącymi proseminarium diagnoza środowiska lokalnego wybranego jako miejsce realizacji projektu dyplomowego; sformułowanie wstępnych założeń dla projektu dyplomowego, który będzie następnie rozwijany w ramach pracy seminaryjnej (prezentacje grupowe, dyskusje i informacja zwrotna grupy, tworzenie wstępnego opisu założeń projektu oraz jego harmonogramu). |
Literatura: |
F. Matarasso, "A Restless Art. How Participation Won and Why It Matters", Calouste Gulbenkian Foundation 2019; "Twórcze społeczności. Notatki z terenu", red. Z. Dworakowska, J. Kubicka, Warszawa 2013; "Lokalnie. Animacja kultury/community arts", red. I. Kurz, Warszawa 2008; "Etnografia-animacja-sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego", red. T. Rakowski, Warszawa 2013; M. Krajewski, "W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze", "Kultura i społeczeństwo", nr 1/2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach student/ka: - zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi - zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej; - zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod; - zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania; - zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną - zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej; - zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne - potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu; - potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów; - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze - potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną, - potrafi inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową; - jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. - jest gotów/gotowa do planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena aktywności na zajęciach - przygotowanie wstępnych założeń projektu dyplomowego wraz z analizą środowiska lokalnego - dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach odbywających się co tydzień - 2 (4 godz. akademickie) Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Paweł Horyza | |
Prowadzący grup: | Paweł Horyza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Kamil Czaplarski, Paweł Horyza | |
Prowadzący grup: | Kamil Czaplarski, Paweł Horyza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.