Polski język migowy - wprowadzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-21WT4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Polski język migowy - wprowadzenie |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Omówienie kluczowych zagadnień dotyczących komunikacji i kultury Głuchych, zarówno z perspektywy polskiej, jak i międzynarodowej. Teoretyczna część kursu uzupełniona jest piętnastogodzinnym lektoratem PJM (polskiego języka migowego) na poziomie podstawowym. PJM jest fundamentem tożsamości Głuchych, którzy z socjolingwistycznego punktu widzenia są mniejszością językowo-kulturową w świecie słyszących. W trakcie kursu jego uczestnicy zapoznają się z najnowszymi ustaleniami metodologicznymi i empirycznymi w badaniach nad komunikacją i kulturą Głuchych, a także z podstawowym zakresem słownictwa i struktur gramatycznych PJM. |
Pełny opis: |
Języki migowe stały się w ostatnim czasie ważnym obiektem badań naukowych, ponieważ – mimo pełnej systemowości i złożoności – różnią się pod wieloma istotnymi względami od języków fonicznych. Zdaniem większości badaczy komunikacja migowa opiera się na tych samych – prawdopodobnie uniwersalnych – zasobach poznawczych, które leżą u podstaw komunikacji fonicznej. To, w jaki sposób ta podstawowa ludzka kompetencja językowa, przekłada się na formę poszczególnych języków migowych, jest jednak w dużej mierze zdeterminowane wizualno-przestrzennym medium i odrębnością kulturową społeczności Głuchych. Kurs jest bogato ilustrowany materiałami video – filmami dokumentalnymi, fabularnymi i nagraniami samych Głuchych. Od studentów nie jest wymagana znajomość żadnego języka migowego. Szczegółowo omawiane są następujące zagadnienia teoretyczne: 1. podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników, 2. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa, 3. postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś, 4. status języka migowego w Polsce, Europie i innych częściach świata, 5. edukacja Głuchych w Polsce i na świecie, 6. język migowy jako język naturalny – różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową, 7. język migowy a język migany, 8. gramatyczna złożoność języka migowego, 9. rola ikoniczności gramatyce języka migowego. Teoretyczna część kursu uzupełniona jest piętnastogodzinnym lektoratem PJM na poziomie podstawowym, który obejmuje: 1. ćwiczenia w przełamywaniu barier związanych z używaniem całego ciała jako artykulatora w komunikacji językowej, 2. oswojenie z komunikacją wizualno-przestrzenną oraz z wykorzystaniem przestrzeni migania, 3. słownictwo i konstrukcje pozwalające się na przedstawienie się oraz nawiązanie dialogu, 4. opisywanie wyglądu człowieka, 5. omawianie drzewa genealogicznego rodziny, 6. opisywanie zawodów, 7. opisywanie charakteru osoby, 8. opisywanie lokalizacji (praca z mapą), 9. przedstawianie ścieżki edukacyjnej. Prowadzący: Marek Śmietana – lektor polskiego języka migowego, przewodniczący komisji egzaminacyjnej polskiego języka migowego UW, Głuchy |
Literatura: |
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność - test pisemny (sprawdzający znajomość zagadnień teoretycznych) i zaliczenie z PJM (rozmowa migowa) - udział w prezentacji podczas Sesji otwartej Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Anastasiia Bolban | |
Prowadzący grup: | Anastasiia Bolban | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.