Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polski język migowy - wprowadzenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-21WT4
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polski język migowy - wprowadzenie
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Omówienie kluczowych zagadnień dotyczących komunikacji i kultury Głuchych, zarówno z perspektywy polskiej, jak i międzynarodowej. Teoretyczna część kursu uzupełniona jest piętnastogodzinnym lektoratem PJM (polskiego języka migowego) na poziomie podstawowym. PJM jest fundamentem tożsamości Głuchych, którzy z socjolingwistycznego punktu widzenia są mniejszością językowo-kulturową w świecie słyszących. W trakcie kursu jego uczestnicy zapoznają się z najnowszymi ustaleniami metodologicznymi i empirycznymi w badaniach nad komunikacją i kulturą Głuchych, a także z podstawowym zakresem słownictwa i struktur gramatycznych PJM.

Pełny opis:

Języki migowe stały się w ostatnim czasie ważnym obiektem badań naukowych, ponieważ – mimo pełnej systemowości i złożoności – różnią się pod wieloma istotnymi względami od języków fonicznych. Zdaniem większości badaczy komunikacja migowa opiera się na tych samych – prawdopodobnie uniwersalnych – zasobach poznawczych, które leżą u podstaw komunikacji fonicznej. To, w jaki sposób ta podstawowa ludzka kompetencja językowa, przekłada się na formę poszczególnych języków migowych, jest jednak w dużej mierze zdeterminowane wizualno-przestrzennym medium i odrębnością kulturową społeczności Głuchych. Kurs jest bogato ilustrowany materiałami video – filmami dokumentalnymi, fabularnymi i nagraniami samych Głuchych. Od studentów nie jest wymagana znajomość żadnego języka migowego. Szczegółowo omawiane są następujące zagadnienia teoretyczne:

1. podstawowe fakty dotyczące języków migowych i ich użytkowników,

2. Głusi jako mniejszość językowo-kulturowa,

3. postrzeganie Głuchych przez słyszącą większość dawniej i dziś,

4. status języka migowego w Polsce, Europie i innych częściach świata,

5. edukacja Głuchych w Polsce i na świecie,

6. język migowy jako język naturalny – różne spojrzenia na ludzką kompetencję językową,

7. język migowy a język migany,

8. gramatyczna złożoność języka migowego,

9. rola ikoniczności gramatyce języka migowego.

Teoretyczna część kursu uzupełniona jest piętnastogodzinnym lektoratem PJM na poziomie podstawowym, który obejmuje:

1. ćwiczenia w przełamywaniu barier związanych z używaniem całego ciała jako artykulatora w komunikacji językowej,

2. oswojenie z komunikacją wizualno-przestrzenną oraz z wykorzystaniem przestrzeni migania,

3. słownictwo i konstrukcje pozwalające się na przedstawienie się oraz nawiązanie dialogu,

4. opisywanie wyglądu człowieka,

5. omawianie drzewa genealogicznego rodziny,

6. opisywanie zawodów,

7. opisywanie charakteru osoby,

8. opisywanie lokalizacji (praca z mapą),

9. przedstawianie ścieżki edukacyjnej.

Prowadzący:

Marek Śmietana – lektor polskiego języka migowego, przewodniczący komisji egzaminacyjnej polskiego języka migowego UW, Głuchy

Literatura:

Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne

lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,

przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba

nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia

traktowane są jak 1 nieobecność

- test pisemny (sprawdzający znajomość zagadnień

teoretycznych) i zaliczenie z PJM (rozmowa migowa)

- udział w prezentacji podczas Sesji otwartej

Nieobecności:

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest

uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy

usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba

studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub

nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba

mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób

określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności

(nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach

skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie

osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w

oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit

nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%

Prace pisemne i prezentacje:

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w

pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i

prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98

Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023

roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych

umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów

organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i

profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w

szczególności stylem naukowym, zabrania się

wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i

redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Anastasiia Bolban
Prowadzący grup: Anastasiia Bolban
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)