Pracownia śpiewu naturalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-22WT1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia śpiewu naturalnego |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Warsztat poświęcony będzie śpiewaniu traktowanemu jako jedna z podstawowych aktywności człowieka. Zajmiemy się nauką techniki wokalnej praktykowanej w śpiewie tradycyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej, a szczególnie w Polsce nizinnej oraz repertuarem związanym z cyklem życiowym i dorocznym z różnych regionów Polski, m.in. Mazowsza, Lubelszczyzny i Kurpiów. Spojrzymy na człowieka jako na istotę akustyczną, zastanowimy się nad miejscem śpiewu i pieśni w kulturze tradycyjnej i współczesnej oraz ich funkcjom w życiu jednostki i społeczności. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą głosowi ludzkiemu oraz czynności śpiewania, potraktowanej jako jedna z podstawowych aktywności człowieka. Zajmować się będziemy nabywaniem umiejętności higienicznego wydobycia głosu i nauką techniki wokalnej nazywanej „śpiewem białym”, „śpiewem naturalnym” lub „śpiewem archaicznym”, praktykowanej w śpiewie tradycyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. W szczególności skupimy się na sposobach śpiewu w kilku regionach Polski nizinnej czyli na Mazowszu, Lubelszczyźnie i Kurpiach Białych. Pracować będziemy z różnorodnym repertuarem pieśni powszechnych oraz związanych z cyklem życiowym czy dorocznym. Dzięki praktykowaniu śpiewu w grupie, ćwiczeniom oddechowym, fonacyjnym, pracą nad rezonatorami itd.wykonywanym w formie zabawy i naturalnych dla głosu sytuacji, zyskamy świadomość swojego głosu, jego siły i znaczenia w osiąganiu równowagi psychofizycznej i dobrostanu jednostki i całej społeczności. Prowadząca: Agata Harz - śpiewaczka, członkini Warszawskiego Domu Tańca, już od lat 90. XX wieku zajmuje się archaicznymi technikami śpiewu, prowadząc badania terenowe w różnych regionach Polski (Mazowsze, Radomskie, Lubelskie, Kurpie) archiwizuje stary folklor oraz uczy się pieśni bezpośrednio od starszych śpiewaków i śpiewaczek wiejskich. Współtwórczyni awangardowej grupy „Księżyc”, wokalistka „Bractwa Ubogich” (pierwszej w Polsce kapeli z miasta zajmującej się polską muzyką tradycyjną „in crudo”), zespołu „Pies szczeka” oraz „Wędrowiec”. Współpracuje z Filharmonią Narodową, uczestnicząc w koncertach dla dzieci i młodzieży w ramach Działu Edukacji oraz z Teatrem Polskiego Radia. agataharz.wix.com/ahaha |
Literatura: |
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru; zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność - udział w grupowym występie podczas Sesji otwartej Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Justyna Jankowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.