Warsztat działań bezpośrednich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-23WT4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat działań bezpośrednich |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
„Warsztat działań bezpośrednich” to przestrzeń do doświadczeń twórczych, podczas których, poprzez szereg praktycznych zadań zanalizujemy wybrane kategorie artystyczne, by następnie projektować i realizować własne sytuacje twórcze w kontakcie z innymi. Warsztat pomoże, poprzez doświadczanie siebie w rozmaitych sytuacjach na polu sztuki, wypracować własną ścieżkę realizacji „działań bezpośrednich”. Poszukiwania praktyczne, pogłębione dzięki refleksji metodologicznej, wzbogacone zostaną przykładami z historii sztuki. |
Pełny opis: |
Praktyka twórcza podczas zajęć została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy to warsztaty inspirowane istotnymi dla koncepcji „działań bezpośrednich” kategoriami artystycznymi; natomiast etap drugi to zaprojektowanie i realizacja autorskich „działań bezpośrednich”. Ważnym elementem tej części będą towarzyszące nam pytania, z których najważniejsze dotyczy próby opisu kategorii „działań bezpośrednich”. Spróbujemy wspólnie zbudować odpowiedź na to pytanie, która konstruowana będzie podczas rozmów towarzyszących działaniom praktycznym. 1.etap Działania twórcze inspirowane następującymi kategoriami artystycznymi: – Przedmiot (od przedmiotu gotowego, znalezionego, zdegradowanego do obiektu uspołecznionego w muzeum relacyjnym; M. Duchamp, M. Stangret; Fluxus); – Słowo (od poezji wizualnej, graffiti, sztuki szablonu do plakatu jak teatralnego pola działania; Grupa Twożywo, Akademia Ruch); – Rama (od ograniczania do swobodnej ekspresji, rama jako metafora, przekroczenie); – Mapa (od kartografii krytycznej do map artystycznych; Nowi Kartografowie, ekologia głęboka); – Marzenia (od marzeń do radykalnej wyobrażeniowości; Idee konstruktywistów, Konstrukcja w procesie; J. Beuys); – Ulica (od pomników do partyzantki artystycznej, street _art, strategia przechwytywania; akupunktura miasta; J. Holzer, B. Kruger); – Sztuka (od sztuki czystej do „działań bezpośrednich”, pytanie o własną koncepcję sztuki). 2. etap – „Czego sztuka może nas oduczyć?” – warsztat, podczas którego przyjrzymy się różnym strategiom artystycznych, które mogą być inspirujące w tworzeniu koncepcji „działań bezpośrednich”. – Projektowanie i realizacja autorskich scenariuszy bezpośrednich działań twórczych na terenie kampusu uniwersyteckiego. Praca w zespołach. Janusz Byszewski – niezależny twórca, projektant sytuacji twórczych, kurator kultury współczesnej. Współzałożyciel grupy pARTner (1983–1990); kurator i założyciel Laboratorium Edukacji Twórczej CSW ZU w Warszawie (1989–2018). Prowadził warsztaty Projektowanie sytuacji twórczych w ramach specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW (1996-2013). Twórca kilkudziesięciu projektów m.in. w Finlandii, Szwecji, Włoszech, Rosji, USA. |
Literatura: |
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie ● najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, ● przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi ● stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; ● wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do ● samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; ● świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność na zajęciach, - dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność - przygotowanie i przeprowadzenie finałowego warsztatu skierowanego do osób spoza grupy, np. realizacja otwartej sytuacji twórczej na kampusie - udział w sesji otwartej Nieobecności: Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. Prace pisemne i prezentacje: Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i 4 profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Agnieszka Błaż | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Błaż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Bazyl, Agnieszka Błaż | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Błaż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.