Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat działań bezpośrednich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-23WT4
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztat działań bezpośrednich
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

„Warsztat działań bezpośrednich” to przestrzeń do

doświadczeń twórczych, podczas których, poprzez szereg

praktycznych zadań zanalizujemy wybrane kategorie

artystyczne, by następnie projektować i realizować własne

sytuacje twórcze w kontakcie z innymi. Warsztat pomoże,

poprzez doświadczanie siebie w rozmaitych sytuacjach na

polu sztuki, wypracować własną ścieżkę realizacji „działań

bezpośrednich”. Poszukiwania praktyczne, pogłębione dzięki

refleksji metodologicznej, wzbogacone zostaną przykładami z

historii sztuki.

Pełny opis:

Praktyka twórcza podczas zajęć została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy to warsztaty inspirowane istotnymi dla koncepcji „działań bezpośrednich” kategoriami artystycznymi; natomiast etap drugi to zaprojektowanie i realizacja autorskich „działań bezpośrednich”. Ważnym elementem tej części będą towarzyszące nam pytania, z których najważniejsze dotyczy próby opisu kategorii „działań bezpośrednich”. Spróbujemy wspólnie zbudować odpowiedź na to pytanie, która konstruowana będzie podczas rozmów towarzyszących działaniom praktycznym.

1.etap

Działania twórcze inspirowane następującymi kategoriami artystycznymi:

– Przedmiot (od przedmiotu gotowego, znalezionego, zdegradowanego do obiektu uspołecznionego w muzeum relacyjnym; M. Duchamp, M. Stangret; Fluxus);

– Słowo (od poezji wizualnej, graffiti, sztuki szablonu do plakatu jak teatralnego pola działania; Grupa Twożywo, Akademia Ruch);

– Rama (od ograniczania do swobodnej ekspresji, rama jako metafora, przekroczenie);

– Mapa (od kartografii krytycznej do map artystycznych; Nowi Kartografowie, ekologia głęboka);

– Marzenia (od marzeń do radykalnej wyobrażeniowości; Idee konstruktywistów, Konstrukcja w procesie; J. Beuys);

– Ulica (od pomników do partyzantki artystycznej, street _art, strategia przechwytywania; akupunktura miasta; J. Holzer, B. Kruger);

– Sztuka (od sztuki czystej do „działań bezpośrednich”, pytanie o własną koncepcję sztuki).

2. etap

– „Czego sztuka może nas oduczyć?” – warsztat, podczas którego przyjrzymy się różnym strategiom artystycznych, które mogą być inspirujące w tworzeniu koncepcji „działań bezpośrednich”.

– Projektowanie i realizacja autorskich scenariuszy bezpośrednich działań twórczych na terenie kampusu uniwersyteckiego. Praca w zespołach.

Janusz Byszewski – niezależny twórca, projektant sytuacji twórczych, kurator kultury współczesnej. Współzałożyciel grupy pARTner (1983–1990); kurator i założyciel Laboratorium Edukacji Twórczej CSW ZU w Warszawie (1989–2018). Prowadził warsztaty Projektowanie sytuacji twórczych w ramach specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW (1996-2013). Twórca kilkudziesięciu projektów m.in. w Finlandii, Szwecji, Włoszech, Rosji, USA.

Literatura:

Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne

lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

● najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne

inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i

na świecie, m.in. animację kultury, applied arts,

audience development, community arts, pedagogikę

teatru,

● przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod

względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

● stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie

formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i

praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

● wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane

strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

● samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze

świadomością celowości tych działań i opracowywania

ich strategii;

● świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i

korzystania z różnorodnych form i strategii

artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność na zajęciach,

- dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie

nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia

traktowane są jak 1 nieobecność

- przygotowanie i przeprowadzenie finałowego warsztatu

skierowanego do osób spoza grupy, np. realizacja otwartej

sytuacji twórczej na kampusie

- udział w sesji otwartej

Nieobecności:

Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest

uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy

usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W

przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo

do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej

nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba

mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób

określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności

(nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz.

akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć

– jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją

Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony

limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

Prace pisemne i prezentacje:

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w

pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i

prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98

Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023

roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych

umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów

organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i

4

profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w

szczególności stylem naukowym, zabrania się

wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty

i redakcji tekstów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Agnieszka Błaż
Prowadzący grup: Agnieszka Błaż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Bazyl, Agnieszka Błaż
Prowadzący grup: Agnieszka Błaż
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)