Elementy kultury Renesansu i Baroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-EKRB-SR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury Renesansu i Baroku |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu i Baroku w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Wykład odwołuje się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. |
Pełny opis: |
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Wykład w semestrze letnim na celu ukazanie przemian, jakie zachodziły w kulturze na przestrzeni XVI-XVIII wieku. Wskazuje się z jednej strony na ciągłość i związki baroku z antykiem, średniowieczem i renesansem, z drugiej zaś sygnalizuje różnice i nowości nieobecne we wcześniejszych okresach. W trakcie zajęć na tle najważniejszych wydarzeń historycznych i politycznych doby baroku omawia się dominujące w ówczesnej sztuce i literaturze tendencje oraz zjawiska. Zakres tematów poruszanych w trakcje zajęć obejmuje takie zagadnienia, jak zjawisko baroku, odrębność jego kultury względem renesansu, kontrreformacja i reformacja w XVII w., cenzura (z wyszczególnieniem Polski), sarmatyzm, postawa ówczesnych intelektualistów wobec starożytności, pojęcie manieryzmu, długie trwanie baroku w polskiej kulturze. |
Literatura: |
renesans Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152. Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) barok Czesław Hernas, Barok, Warszawa 2006. Janusz Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993. Janusz Pelc, Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002. Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit – upadek – relikty, Warszawa 1979. Ponadto jedna pozycja bibliograficzna dotycząca kultury lub literatury baroku zaproponowana przez studenta i uzgodniona z prowadzącym zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy - definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu i baroku (K_W01/P7S_WG) - określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W01/ P7S_WG); - charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu i baroku (K_W06/ P7S_WG); - opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem i barokiem (K_W13/ P7S_WG); - charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_W17/ P7S_WG); w zakresie umiejętności - umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie renesansu i baroku (K_U09/ P7S_UW); - wyszukuje, analizuje i ocenia informacje z różnych źródeł w zakresie literatury renesansu i baroku z uwzględnieniem zdobytej wiedzy z zakresu kultury i innych dziedzin życia w tych epokach (K_0U2/P7S_UW); w zakresie kompetencji społecznych - ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/ P7S_KK) - docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu i baroku (K_K04/ P7S_KO) - ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu i baroku w kulturze europejskiej (K_K04/ P7S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Szacunkowy nakład pracy studenta – 7 ECTS (210 godz.) udział w wykładzie: 60 godz. (2 ECTS) przygotowanie do wykładu i egzaminu: 150 godz. (5 ECTS) Egzamin ustny 100% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kondrat, Marcin Puławski, Jan Siwiec | |
Prowadzący grup: | Marcin Puławski, Jan Siwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Wykład odwołuje się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. W trakcie wykładu nacisk położony zostanie na syntetyczne omówienie nowołacińskiej literatury XVII i XVIII w. oraz analizę treści i formy wybranych utworów z tego okresu. Podkreślone zostaną związki między dziełami literackimi a przemianami społecznymi, politycznymi i religijnymi w nowożytnej Europie. |
|
Pełny opis: |
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Omówiona zostanie periodyzacja literatury XVII i XVIII w. oraz twórczość czołowych jej przedstawicieli. Nacisk zostanie położony na literaturę pisaną po łacinie, lecz jako kontekst użyta zostanie także twórczość w językach narodowych. Zwrócona zostanie uwaga zarówno na kontynuację gatunków literackich uprawianych w starożytności (epos, epigramat, elegia), jak i na nowe formy wypowiedzi (nowe gatunki liryczne, esej, emblemat). Ukazany zostanie wpływ ruchów społecznych i religijnych (przede wszystkim reformacji i kontrreformacji). Omówiona zostanie również specyfika literatury tworzonej w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
|
Literatura: |
renesans Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152. Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. Jerzy Axer, "Latinitas" w historii i pamięci historycznej Europy Środkowo-Wschodniej. Paradoksy ciągłości i nieciągłości, w: Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, pod red. M. Bobrownickiej, Kraków 1996. Jan Budzyński, Horacjanizm w liryce polsko-łacińskiej renesansu i baroku, Wrocław 1985. Maciej Kazimierz Sarbiewski i jego epoka. Próba syntezy, pod red. J. Z. Lichańskiego, Pułtusk 2006. Barbara Milewska-Waźbińska, Ars epitaphica. Z problematyki łacińskojęzycznych wierszy nagrobnych, Warszawa 2006. Magdalena Piskała, Boże miłości i wstydliwe dowcipy. Studia nad epigramatyczną twórczością Macieja Kazimierza Sarbiewskiego i Alberta Inesa, Warszawa 2009. Studia Neolatina. Rozprawy i szkice dedykowane profesor Marii Cytowskiej, red. Mieczysław Mejor, Barbara Milewska-Waźbińska, Warszawa 2003. Piotr Wilczek, „Polonice et latine: studia o literaturze staropolskiej", Katowice 2007. Stefan Zabłocki, „Literatura nowołacińska: Średniowiecze-Renesans-Barok", red. nauk. Piotr Urbański, Warszawa 2010 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Puławski, Jan Siwiec | |
Prowadzący grup: | Marcin Puławski, Jan Siwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Wykład odwołuje się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. W trakcie wykładu nacisk położony zostanie na syntetyczne omówienie nowołacińskiej literatury XVII i XVIII w. oraz analizę treści i formy wybranych utworów z tego okresu. Podkreślone zostaną związki między dziełami literackimi a przemianami społecznymi, politycznymi i religijnymi w nowożytnej Europie. |
|
Pełny opis: |
Wykład prowadzony w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Omówiona zostanie periodyzacja literatury XVII i XVIII w. oraz twórczość czołowych jej przedstawicieli. Nacisk zostanie położony na literaturę pisaną po łacinie, lecz jako kontekst użyta zostanie także twórczość w językach narodowych. Zwrócona zostanie uwaga zarówno na kontynuację gatunków literackich uprawianych w starożytności (epos, epigramat, elegia), jak i na nowe formy wypowiedzi (nowe gatunki liryczne, esej, emblemat). Ukazany zostanie wpływ ruchów społecznych i religijnych (przede wszystkim reformacji i kontrreformacji). Omówiona zostanie również specyfika literatury tworzonej w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
|
Literatura: |
renesans Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152. Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) Jerzy Axer, "Latinitas" jako składnik polskiej tożsamości kulturowej, w: Tradycje antyczne w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995. "Eseje i studia", t. 1. Jerzy Axer, "Latinitas" w historii i pamięci historycznej Europy Środkowo-Wschodniej. Paradoksy ciągłości i nieciągłości, w: Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, pod red. M. Bobrownickiej, Kraków 1996. Jan Budzyński, Horacjanizm w liryce polsko-łacińskiej renesansu i baroku, Wrocław 1985. Maciej Kazimierz Sarbiewski i jego epoka. Próba syntezy, pod red. J. Z. Lichańskiego, Pułtusk 2006. Barbara Milewska-Waźbińska, Ars epitaphica. Z problematyki łacińskojęzycznych wierszy nagrobnych, Warszawa 2006. Magdalena Piskała, Boże miłości i wstydliwe dowcipy. Studia nad epigramatyczną twórczością Macieja Kazimierza Sarbiewskiego i Alberta Inesa, Warszawa 2009. Studia Neolatina. Rozprawy i szkice dedykowane profesor Marii Cytowskiej, red. Mieczysław Mejor, Barbara Milewska-Waźbińska, Warszawa 2003. Piotr Wilczek, „Polonice et latine: studia o literaturze staropolskiej", Katowice 2007. Stefan Zabłocki, „Literatura nowołacińska: Średniowiecze-Renesans-Barok", red. nauk. Piotr Urbański, Warszawa 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.