Elementy kultury renesansu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-EKREN-FAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury renesansu |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu we Włoszech i w krajach europejskich. Najwięcej miejsca zostanie poświęcone zjawisku humanizmu oraz sposobowi recypowania dziedzictwa antycznego w dobie renesansu, w szczególności w obszarze literatury. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się, biorąc pod uwagę godziny zajęć i przygotowanie do egzaminu, student powinien przeznaczyć 60 godzin. |
Literatura: |
Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002, s. 5–152. Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - definiuje podstawowe pojęcia literackie związane z kulturą renesansu (K_W05/H2A_W04) - określa różnice między kulturą renesansową a barokową (K_W08/H2A_W06); - charakteryzuje specyfikę recepcji literatury i kultury antycznej w okresie renesansu (K_W06/H2A_W05,10); - opisuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w obszarze studiów nad renesansem (K_W08/H2A_W06); - umieszcza w kontekście kulturowym wybrane teksty literackie XV-XVII wieku (K_U06/H2A_U04); - charakteryzuje wpływ osiągnięć kultury odrodzenia i baroku na kulturę czasów późniejszych (K_U10/H2A_U05); - ma świadomość poziomu swojej wiedzy (K_K01/H2A_K01,02) - docenia tradycję i dziedzictwo kultury renesansu (K_K04/H2A_K05) - ma świadomość znaczenia nauk o kulturze renesansu w kulturze europejskiej (K_K05/H2A_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne 100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kondrat, Marcin Puławski | |
Prowadzący grup: | Marcin Puławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Wykład odwołuje się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. |
|
Pełny opis: |
Wykład w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. |
|
Literatura: |
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Puławski | |
Prowadzący grup: | Marcin Puławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu ukazanie najważniejszych aspektów kultury Renesansu w ujęciu synchronicznym i diachronicznym. Wykład odwołuje się do takich dziedzin jak: filologia, historia i teoria literatury, historia, historia sztuki. |
|
Pełny opis: |
Wykład w semestrze zimowym ma za zadanie zwięzłe ukazanie najważniejszych aspektów kultury renesansu włoskiego i europejskiego. Obejmuje takie tematy, jak geneza odrodzenia, odrębność jego kultury względem kultury średniowiecza i elementy kontynuacji, narodziny i rozwój ruchu humanistycznego, najważniejsze przejawy humanizmu renesansowego w kulturze włoskiej i europejskiej (z naciskiem na literaturę), postawa humanistów wobec dziedzictwa starożytnego, a także problemy związane z różnymi interpretacją zjawiska odrodzenia. |
|
Literatura: |
Peter Burke, Renesans, Kraków 2009 Eugenio Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1993 Janusz Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002, s. 57–137 Ponadto jedna pozycja bibliograficzna zaproponowana przez studenta (monografia zagadnienia lub postaci renesansu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.