Ocena poziomu rozwoju komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A2OP-W1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ocena poziomu rozwoju komunikacji |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącym oceny poziomu rozwoju komunikacji dziecka. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą prowadzone w sześciu blokach tematycznych. Każdy blok będzie obejmował część teoretyczną i część praktyczną. Podczas zajęć będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Ocena zdolności komunikacyjnych małego dziecka Omówienie wywiadu logopedycznego. Ocena odruchów niemowlęcych. Ocena funkcji poznawczych, społeczno-emocjonalnych, motorycznych i mowy małego dziecka. Omówienie kwestionariuszy rodzicielskich do oceny rozwój mowy. 2. Przesiewowe badania logopedyczne w żłobkach i przedszkolach Przesiewowe badania logopedyczne jako jedna z form profilaktyki logopedycznej. Omówienie narzędzi do badań przesiewowych dostępnych na rynku. Stworzenie własnego narzędzia do badań przesiewowych. 3. Diagnoza logopedyczna Zasady i metody postępowania logopedycznego. Ocena rozwoju mowy i komunikacji podczas diagnozy logopedycznej. Omówienie narzędzi diagnostycznych dostępnych na rynku. 4. Ocena umiejętności czytania i pisania Rozwój umiejętności czytania i pisania. Ocena tych umiejętności pod kątem ryzyka dysleksji, dysleksji, SLI. 5. Ocena dziecka pod kątem zaburzeń integracji sensorycznej Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na komunikację dziecka. Ocena zachowań dziecka. 6. Ocena zdolności komunikacyjnych dziecka niemówiącego Zasady i metody postępowania logopedycznego w przypadku dziecka niemówiącego. Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w celu rozwoju kompetencji komunikacyjnej. |
Literatura: |
Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa. Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków. Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków. Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków. Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot. Diener K., 1999, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce. Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice. Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa. Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich, Warszawa. Emiluta-Rozya D., 2014, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa. Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków. Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk. Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), 2016, Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk. Krajna E., 2008, 100-wyrazowy test artykulacyjny, Niezdrowice. Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice. Mikler-Chwastek A., 2011, Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt, Gdańsk. Okraska-Ćwiek B., 2016, Przedszkolaki - sensoraki : scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Warszawa. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., L. Sikora, 2003, Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków. Patkiewicz J. (red.), 2016, Znaczenie integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju człowieka : monografia, Wrocław. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię, Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Warszawa. Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę na temat oceny komunikacyjnej i językowej dziecka. Umiejętności Student prezentuje stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu, potrafi ocenić możliwości komunikacyjne dziecka oraz przygotować ćwiczenia stymulujące rozwój kompetencji komunikacyjnej. Kompetencje społeczne Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, uzupełnia ja i doskonali, a dążąc do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i w zespole: realizowanie w ramach zespołu zadań, które danemu zespołowi wyznaczył prowadzący - ustne przedstawienie wyników pracy w zespole w postaci krótkiej prezentacji podczas zajęć - zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.