Audiologia dla logopedów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Audiologia dla logopedów |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada elementarna wiedzę z zakresu anatomii narządu słuchu, głosu i mowy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z subiektywnymi i obiektywnymi metodami badań słuchu. Zdobycie umiejętności dotyczących zasad i metod pracy z dzieckiem z wadą słuchu. Poznanie metod leczenia głębokiego niedosłuchu. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student poznaje metody wykonania i analizowania badań audiologicznych, potrafi dokonać wstępnej diagnozy niedosłuchu i przewidywać możliwe konsekwencje dla mowy. Student pozna metody i techniki logopedyczne stosowane podczas terapii logopedycznej dzieci i dorosłych, zaznajomi się z zaburzeniami mowy będącymi konsekwencja różnych stopni niedosłuchu. Podczas wykładów zostanie przedstawiona metodyka diagnozy surdologopedycznej oraz szereg testów stosowanych w diagnostyce logopedycznej. Studenci poznają możliwości protezowania słuchu metoda wszczepów ślimakowych i pniowych – poznają pacjentów z takimi protezami, poznają ich problemy, dokonają oceny korzyści wynikających z zastosowania tej protezy. Naucza się tworzyć zestawy ćwiczeń adekwatnych do danego stopnia niedosłuchu, wieku i możliwości pacjenta. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. „Audiologia kliniczna” red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Mediton 2006. 2. „Wychowanie słuchowe” H. Rosier. Warszawa: IFiPS 1997. 3. „Wychowanie słuchowe: historia-metody-możliwości” A. Lowe. Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa 1995. 4. Eckert U. (1997). Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika 5. Perier O. (1992). Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP. 6. „Ćwiczenia słuchowe dla dzieci w wieku 1-6 lat” S. Schmid-Giovannini. PZG, Szczecin 1998. 7. „Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu” John Tracy Clinic, red. Korzon A., Góralówna M. PZG, Warszawa 1995. 8. „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu” Korzon A. Polski Komitet Audiofonologii, Katowice 1993. 9. „Wczesna diagnoza i terapia dzieci z wadą słuchu od 0 do 3 roku życia” Audiofonologia 2002 tom. XXI. 10. „Rozwój funkcji słuchowych u małego dziecka” Kurkowski Z. M. Audiofonologia 2003, 21, s. 23-33. 11. „Proces terapii małych dzieci z uszkodzonym słuchem” Bieńkowska K. Audiofonologia 2005, 28,s. 47-51. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Znajomość czynników warunkujących i wpływających na rozwój mowy, etapów rozwoju mowy dzieci z wadami słuchu. Znajomość zaburzeń występujących w rozwoju mowy dzieci z niedosłuchem. Znajomość budowy i zasady działania implantu ślimakowego, pniowego. Znajomość metod terapii dzieci z wadą słuchu. Znajomość systemu opieki, edukacji i poradnictwa dla osób z wadami słuchu. Znajomość obiektywnych i subiektywnych metod badania słuchu. Student zna i rozumie: • przyczyny, objawy oraz rodzaje uszkodzeń słuchu oraz definiuje podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu audiologia. Potrafi opisać metody diagnozowania niedosłuchu. • zasady funkcjonowania implantu słuchowego, aparatu słuchowego, implantu Baha • możliwości terapeutyczne stosowane w leczeniu zaburzeń narządu słuchu • Posiada wiedzę dotycząca zaburzeń procesu komunikacji werbalnej u osób z zaburzeniami słuchu. • ogólne zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanej w diagnostyce zaburzeń słuchu. Umiejętności – student potrafi: • samodzielnie zaplanować oraz przeprowadzić proces postępowania logopedycznego u osób z zaburzeniami głosu i mowy pochodzenia audiologicznego • wykonać i zinterpretować badania audiometryczne • zaplanować i wdrożyć postepowanie logopedyczne u osób z zaburzeniami narządu słuchu • prowadzić dokumentacje medyczną procesu diagnostycznego - terapeutycznego i stosowanych metod rehabilitacji, służącą monitorowaniu efektów prowadzonej terapii zaburzeń mowy i słuchu. • zrozumieć i uszanować uwarunkowania kulturowe osób niesłyszących. Kompetencje społeczne – student jest gotów do: • dbania o prestiż związany z wykonywaniem zawodu logopedy. • współpracy z foniatrą, audiologiem oraz pracownikami administracyjnymi ochrony zdrowia w celu uzyskania jak najwyższych efektów prowadzonej terapii zaburzeń mowy. • Przestrzegania tajemnicy zawodowej, praw pacjenta w tym prawa do rzetelnej informacji na temat proponowanego postępowania diagnostyczno – terapeutycznego • Jest świadomy potrzeby kontynuacji nauki przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach i ćwiczeniach – aktywny udział, zaliczenie teoretyczne i praktyczne ćwiczeń na ocenę. Egzamin - min 51% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Mirosław Trojanowski, Rafał Zielonka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Mirosław Trojanowski, Rafał Zielonka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.