Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1MP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń. Główne zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki) Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy) Tworzenie i dobór narzędzi do badań Badania normalizacyjne Badania skuteczności interwencji Dobór technik statystycznych i analiza danych Interpretacja wyników badań Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie metodologii badań empirycznych związanych z problematyką używania języka naturalnego oraz komunikowania się (w tym badań grup klinicznych); zna terminologię z zakresu metodologii badań empirycznych przydatną w badaniach z zakresu logopedii; ma wiedzę w zakresie planowania badań empirycznych, w tym dotyczących zaburzeń i opóźnień rozwoju systemu językowego i mowy. UMIEJĘTNOŚCI: Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodologiczną w zakresie badań nad językiem i komunikacją w planowaniu własnej pracy badawczej ( w związku z planowaniem i opracowywaniem wyników badań do pracy magisterskiej oraz opracowywaniem pracy magisterskiej); umie samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, stosując właściwe metody i narzędzia badawcze Student umie prezentować stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu odnosząc się do metodologicznych aspektów analizowanych badań, opisywać badania własne z uwzględnieniem zastosowanych metod i narzędzi, formułować wnioski z badań i wskazywać ich ograniczenia; umie trafnie zestawić literaturę przedmiotu oraz umie opracować spis treści, odsyłacze, przypisy, aneksy KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań empirycznych, rozumie potrzebę uzupełnienia i doskonalenia wiedzy i umiejętności w tym zakresie i dąży do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji Wykorzystuje wiedzę o metodologii badań empirycznych do planowania własnych działań badawczych i klinicznych (np. terapii logopedycznej, sprawowania opieki logopedycznej i prowadzenia terapii logopedycznej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, próg zaliczenia 60% W trakcie zajęć dodatkowe aktywności będące zamiennikiem kontroli obecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Kamila Wojda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń. Główne zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki) Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy) Tworzenie i dobór narzędzi do badań Badania normalizacyjne Badania skuteczności interwencji Dobór technik statystycznych i analiza danych Interpretacja wyników badań Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych. |
|
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Leszczyński, Izabela Wierzbicka | |
Prowadzący grup: | Izabela Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń. Główne zagadnienia: Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki) Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy) Tworzenie i dobór narzędzi do badań Badania normalizacyjne Badania skuteczności interwencji Dobór technik statystycznych i analiza danych Interpretacja wyników badań Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Wybrane fragmenty z: Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Milewski, S., & Kaczorowska-Bray, K. (2015). Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Harmonia Universalis. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Uzupełniająca: pozostałe części literatury obowiązkowej, oraz: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB. Bąk, J. (2023). Statystycznie rzecz biorąc 2, czyli jak zmierzyć siłę tornada za pomocą gofra? Wydawnictwo WAB. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.