Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1B1MP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna
Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Pełny opis:

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Literatura:

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie metodologii badań empirycznych związanych z problematyką używania języka naturalnego oraz komunikowania się (w tym badań grup klinicznych); zna terminologię z zakresu metodologii badań empirycznych przydatną w badaniach z zakresu logopedii; ma wiedzę w zakresie planowania badań empirycznych, w tym dotyczących zaburzeń i opóźnień rozwoju systemu językowego i mowy.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodologiczną w zakresie badań nad językiem i komunikacją w planowaniu własnej pracy badawczej ( w związku z planowaniem i opracowywaniem wyników badań do pracy magisterskiej oraz opracowywaniem pracy magisterskiej); umie samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, stosując właściwe metody i narzędzia badawcze

Student umie prezentować stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu odnosząc się do metodologicznych aspektów analizowanych badań, opisywać badania własne z uwzględnieniem zastosowanych metod i narzędzi, formułować wnioski z badań i wskazywać ich ograniczenia; umie trafnie zestawić literaturę przedmiotu oraz umie opracować spis treści, odsyłacze, przypisy, aneksy

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań empirycznych, rozumie potrzebę uzupełnienia i doskonalenia wiedzy i umiejętności w tym zakresie i dąży do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji

Wykorzystuje wiedzę o metodologii badań empirycznych do planowania własnych działań badawczych i klinicznych (np. terapii logopedycznej, sprawowania opieki logopedycznej i prowadzenia terapii logopedycznej).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, próg zaliczenia 60%

W trakcie zajęć dodatkowe aktywności będące zamiennikiem kontroli obecności

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Leszczyński
Prowadzący grup: Kamila Wojda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Pełny opis:

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Literatura:

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Leszczyński, Izabela Wierzbicka
Prowadzący grup: Izabela Wierzbicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Pełny opis:

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Literatura:

Obowiązkowa:

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Milewski, S., & Kaczorowska-Bray, K. (2015). Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. Harmonia Universalis. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uzupełniająca:

pozostałe części literatury obowiązkowej, oraz:

Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Bąk, J. (2023). Statystycznie rzecz biorąc 2, czyli jak zmierzyć siłę tornada za pomocą gofra? Wydawnictwo WAB.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)