Uniwersytet DEMO - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1B2MT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna
Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zaliczony przedmiot Foniatria, znajomość anatomii i fizjologii na poziomie podstawowym.

Znajomość anatomii i fizjologii struktur głowy i szyi, traktu głosowego.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu dysfagii ustno-gardłowej.

Pełny opis:

1Celem zajęć jest:

Opanowanie wiedzy z zakresu fizjologii i patofizjologii połykania, kwalifikacji dysfagii.

Opanowanie wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii narządów żucia, górnego odcinka przewodu pokarmowego,

Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu metod diagnostyki, leczenia i rehabilitacji dysfagii ustno-gardłowej.

Literatura:

Obowiązkowa:

• Jamróz B, Chmielewska-Walczak J., Milewska M. Instrumentalne metody badania zaburzeń połykania. Atlas, Wydawnictwo Medyk, 2019

• Aleksandrowicz R., Ciszek B. Anatomia Kliniczna Głowy i Szyi, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Cichero J. , Murdoch B., Dysphagia. Foundation, Theory and Practice, England 2006 r.

• Marks L., Rainbow D., Working with dysphagia, Speechmark Publishing Ltd, United Kingdom, 2006 r.

• Wprowadzenie do neurologopedii, pod. Red. Obrębowski. A., rozdz. 3, 25, 26, Poznań 2012 r.

• Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska- Bray K., rozdz. 10, Gdańsk 2012 r.

Uzupełniająca:

Książki:

• Diagnosis and Treatment of Neurogenic Oropharyngeal Dysphagia, Bremen,

2014 r.

Czasopisma:

• Dysphagia

• Otolaryngologia Polska

• Clinical Otholaryngology

• Polski Przegląd Otolaryngologiczny

Efekty uczenia się:

Wiedza - student:

• Posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii jamy ustnej, gardła i górnego odcinka przewodu pokarmowego.

• Identyfikuje i opisuje objawy zaburzeń połykania.

• Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń połykania, rozumie różnicę pomiędzy zaburzeniami połykania, dysfunkcjami połykania, zaburzeniami karmienia, zaburzeniami odżywiania

• Podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń połykania, przeprowadzania testów przesiewowych, wskazań do rozszerzenia diagnostyki o badania instrumentalne, metod leczenia i rehabilitacji dysfagii

• Charakteryzuje metody terapeutyczne: kompensacyjne, adaptacyjne i restytucyjne.

Umiejętności – student:

• Potrafi zauważyć niepokojące objawy świadczące o ryzyku penetracji / aspiracji u chorego z zaburzeniami połykania.

• Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy przesiewowe. Przeprowadzić wywiad logopedyczny, obserwację logopedyczną pacjenta, osłuchanie stetoskopem. Potrafi ocenić stan pacjenta i konieczność podjęcia pogłębionych interwencji diagnostycznych.

• Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez laryngologa/foniatrę/gastrologa/neurologa.

• Potrafi pracować w zespole. Współpracuje z lekarzem (otolaryngologiem, foniatrą, gastrologiem, chirurgiem, neurologiem), fizjoterapeutą i dietetykiem w zakresie diagnozy i terapii pacjenta.

• W sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie pacjenta i planowanych oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych.

• Umie wykorzystać wyniki badania wideofluoroskopowego (VFSS) i endoskopowego (FEES) do diagnozowania i planowania terapii pacjenta z dysfagią.

• Wykorzystuje wiedzę do planowania terapii logopedycznej i sprawowania opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentami z zaburzeniami połykania.

Kompetencje społeczne – student:

• Docenia wartość wiedzy wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych stosowanych w logopedii.

• Nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywną postawę w stosunku do osób przewlekle chorych; dostrzega kontekst emocjonalno-społeczny pacjenta z dysfagią i jego rodziny.

• Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady, prace domowe, wejściówki przed ćwiczeniami - Zaliczenie praktyczne i teoretyczne.

Zaliczenie praktyczne (zestaw 3 prób do wykonania + krótki opis filmu z VFSS/FEES);

Zaliczenie teoretyczne (po zaliczeniu praktycznym) test: 30 pytań jednokrotnego wyboru – 60% zalicza

Wejściówka przed rozpoczęciem ćwiczeń, po 4 godzinach wykładów - Pytania z zakresu anatomii krtani i gardła (obrazy endoskopowe) oraz oceny czynności nerwów czaszkowych (ze znajomością objawów porażeń); konieczność zaliczenia przed przystąpieniem do ćwiczeń

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 10 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Leszczyński
Prowadzący grup: Daniel Rosłon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń

Student powinien posiadać: stetoskop, latarkę, biały fartuch, obuwie na zmianę

Regulamin zajęć:

Zajęcia odbywają się w UCK WUM wg przekazywanego studentom na początku roku akademickiego grafiku (rotacja grup w kolejnych tygodniach ćwiczeń).

FEES – Pracownia Patofizjologii Głosu i Mowy, blok B, II piętro, pokój 213

VFSS – Zakład Radiologii, Samodzielny Publiczny Dziecięcy szpital Kliniczny, parter lub sala seminaryjna Klinika Otolaryngologii, blok D, parter, sala 31

Pozostałe ćwiczenia: blok D, parter, sala 31 lub Klinika Otolaryngologii WUM, ul. Banacha 1a, blok B, II piętro lub VII piętro

Zajęcia kończą się egzaminem praktycznym, którego zaliczenie dopuszcza studenta do egzaminu pisemnego (test).

Do egzaminu praktycznego dopuszczeni będą studenci, którzy: mają obecność na wszystkich ćwiczeniach (w wyjątkowych przypadkach możliwa jest nieobecność na jednych ćwiczeniach, z zakresu którego tematyki student będzie dodatkowo odpowiadał w czasie zaliczenie praktycznego), mają zaliczone wszystkie wejściówki oraz oddali wszystkie prace domowe.

W przypadku nieobecności:

- ze względu na poruszanie na każdych ćwiczeniach innych zagadnień (zgodnie z grafikiem) – studenci w razie nieobecności zobowiązani są odrobić ćwiczenia z tym samym tematem w innym tygodniu z inną grupą

- jedna nieodrobiona nieobecność – student będzie odpowiadał z zakresu tematyki ćwiczeń w czasie egzaminu praktycznego

- dwie i więcej nieobecności - student zobowiązany jest do powtarzania przedmiotu (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w innej formie np. parce pisemne, odrabianie zajęć typu FEES/VFSS w innym terminie).

Student ma obowiązek zgłosić się na egzamin praktyczny/teoretyczny w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia egzaminu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego.

Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.

Egzamin praktyczny i teoretyczny (możliwość jednej porwaki w formie ustnej lub pisemnej), możliwość przeprowadzania wejściówek sprawdzających przygotowanie do zajęć. Możliwość zadawania prac domowych.

Wymagania wstępne: Zaliczony przedmiot Foniatria, znajomość anatomii i fizjologii na poziomie podstawowym.

Do uczestniczenia w ćwiczeniach będą dopuszczone osoby, które zdadzą wejściówkę z zakresu anatomii krtani i gardła (obrazy endoskopowe) oraz oceny czynności nerwów czaszkowych (ze znajomością objawów porażeń).

Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 10 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Leszczyński
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń

Student powinien posiadać: stetoskop, latarkę, biały fartuch, obuwie na zmianę

Regulamin zajęć:

Zajęcia odbywają się w UCK WUM wg przekazywanego studentom na początku roku akademickiego grafiku (rotacja grup w kolejnych tygodniach ćwiczeń).

FEES – Pracownia Patofizjologii Głosu i Mowy, blok B, II piętro, pokój 213

VFSS – Zakład Radiologii, Samodzielny Publiczny Dziecięcy szpital Kliniczny, parter lub sala seminaryjna Klinika Otolaryngologii, blok D, parter, sala 31

Pozostałe ćwiczenia: blok D, parter, sala 31 lub Klinika Otolaryngologii WUM, ul. Banacha 1a, blok B, II piętro lub VII piętro

Zajęcia kończą się egzaminem praktycznym, którego zaliczenie dopuszcza studenta do egzaminu pisemnego (test).

Do egzaminu praktycznego dopuszczeni będą studenci, którzy: mają obecność na wszystkich ćwiczeniach (w wyjątkowych przypadkach możliwa jest nieobecność na jednych ćwiczeniach, z zakresu którego tematyki student będzie dodatkowo odpowiadał w czasie zaliczenie praktycznego), mają zaliczone wszystkie wejściówki oraz oddali wszystkie prace domowe.

W przypadku nieobecności:

- ze względu na poruszanie na każdych ćwiczeniach innych zagadnień (zgodnie z grafikiem) – studenci w razie nieobecności zobowiązani są odrobić ćwiczenia z tym samym tematem w innym tygodniu z inną grupą

- jedna nieodrobiona nieobecność – student będzie odpowiadał z zakresu tematyki ćwiczeń w czasie egzaminu praktycznego

- dwie i więcej nieobecności - student zobowiązany jest do powtarzania przedmiotu (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w innej formie np. parce pisemne, odrabianie zajęć typu FEES/VFSS w innym terminie).

Student ma obowiązek zgłosić się na egzamin praktyczny/teoretyczny w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia egzaminu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego.

Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.

Egzamin praktyczny i teoretyczny (możliwość jednej porwaki w formie ustnej lub pisemnej), możliwość przeprowadzania wejściówek sprawdzających przygotowanie do zajęć. Możliwość zadawania prac domowych.

Wymagania wstępne: Zaliczony przedmiot Foniatria, znajomość anatomii i fizjologii na poziomie podstawowym.

Do uczestniczenia w ćwiczeniach będą dopuszczone osoby, które zdadzą wejściówkę z zakresu anatomii krtani i gardła (obrazy endoskopowe) oraz oceny czynności nerwów czaszkowych (ze znajomością objawów porażeń).

Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otorynolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet DEMO.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-ecc6baa60 (2025-01-09)